Grasparkiet of valkparkiet??

Gestart door eevviej, juli 05, 2010, 21:34:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

eevviej

Dag dames en heren! ;D

Na mijn vakantie mag ik een vogel uit gaan zoeken. Ik zit alleen onwijs erg te twijfelen tussen een grasparkiet of een valkparkiet, deze wil ik graag tam maken.

Nu lees ik wel veel informatie via internet maar toch hoor ik het graag van jullie..

Voor de mensen die een valk of grasje hebben, waarom hebben jullie hier specifiek voor gekozen??

En voor de mensen die beide hebben of hebben gehad.. wat vond je het leukst en waarom??
Wat was het makkelijkste tam te maken??

Dank je wel ;D

sumatraantje

heey,

Als je ze tam wil maken zou ik een valkparkiet nemen. ik vind ze in gedrag makkelijker dan grasparkieten.
Ik heb ze allebei en zal nooit kunnen kiezen tussen ze want ze hebben allebei goeie en slechte gewoontes.
maar ik zou een valk nemen. Deze zijn wat kneedbaarder en makkelijker tam te maken. Grasparkieten vind
ik bij het temmen iets lastiger maar deze zijn wel onwijs leuk als je ze tam hebt. Mijn ervaringen zijn dat mijn
valken liever gezellig bij je zitten en houden erg van kroelen. Grasparkieten willen vaak ook echt met je spelen.
als ik mijn tamme grasjes meeneem uit de voliere in huis is het altijd een drukte. terwijl ik mijn valken meestal in
de kamer op een stok zet en hier blijven ze dan gewoon een uurtje kletsen en kroelen. Valken zijn gewoon iets
rustiger maar in gedrag vind ik ze makkelijker. grasjes zijn actiever en vrolijke vogeltjes.
Wel meot je rekening houden dat bij het temmen van je valkje, de vogel zich bedreigt kan voelen en eens flink
kan uithalen. Een grasparkiet doet dit minder.

Je keuze hangt van jezelf af. want iedere vogel is anders. maar in het algemeen zijn valken iets rustiger en makkelijker
tam te krijgen. met grasjes heb je meer geduld nodig.

Tsukiko-chan

valken bijten ook harder dan grasjes. Grotere snavels. Ons Tommy is half tam (verwildert door weinig aandacht en met een wilde valk in de voliere) en hij kan flink happen maar is nog wel knuffelig. Ook kunnen valken meer herrie maken.
Maar het is dus wat Sumatraantje ook wel zegt. Wat zoek je in je parkiet. Een rustige, of een nieuwsgierige speelse parkiet.
Valken stoffen trouwens ook meer omdat ze groter zijn en hebben meer ruimte nodig. Verder vind ik ze wel stoerder en mooier dan grasjes.
Ik zou als ik jou was eens goed naar de vogels gaan kijken en bedenken welke je het meeste aanspreekt, dan krijg je denk ik het minste spijt.

sumatraantje

1 eis van eviej was dat de vogel tam moest worden. garantie op tamheid heb je nooit.
de ene vogel wordt tammer dan de ander. toch denk ik dat je met valken een grotere kans
op tamme vogels hebt. tsukiko-chan zei inderdaad ook al dat valken wel kunnen uithalen, dat is
nou de consequentie als je een grotere vogel kiest ;)

IceParkiet

Wat je ook koopt, koop hem NOOIT in een dierenwinkel.

Ik had daar een kanarie gekocht vroeger, ze zeiden dat hij 2 maanden oud was. 2 maanden later was hij ineens dood. We gingen langs de vogel arts en die zei dat hij 11 jaar was. Dit gebeurde ook bij een kennis van mij.

Parkieten-Freak

Citaat van: IceParkiet op juli 16, 2010, 21:41:42
Wat je ook koopt, koop hem NOOIT in een dierenwinkel.

Ik had daar een kanarie gekocht vroeger, ze zeiden dat hij 2 maanden oud was. 2 maanden later was hij ineens dood. We gingen langs de vogel arts en die zei dat hij 11 jaar was. Dit gebeurde ook bij een kennis van mij.

Het is ook een kwestie van kennis.
Het gros van de parkietenliefhebbers ziet echt wel het verschil tussen een hele jonge vogel en een vogel op leeftijd.
Mijn advies is dan ook: neem iemand mee die verstand heeft van grasparkieten/kanaries.
Er zijn echt wel dierenwinkels die gezonde, jonge vogels verkopen.



rowin

Leuk dat je een vogel wil gaan aanschaffen.
Ik zelf heb 2 grasparkieten ik heb deze genomen vanwege de kleuren,nieuwsgierigheid,kleiner, en vanwege me moeder ze zei juist dat valkparkieten moeilijker tam te maken waren dan grasparkietjes ( maar zo te zien had ze het mis ) mijn zus heeft een valkje hij blaast als je naar hem toe komt maar als je eenmaal vinger voor hem heb komt tie er tog op zitten .
Ze zijn allebei leuk maar inderdaad koop ze nooit bij een dierenwinkel ( niet alle zijn slecht ).
maar kijk is bij een fokker :
ten eerste : meerdere keuze
ten tweede : even meer verstand ervan
ten derde : goedkoper en vertrouwbaar
je kan eventueel ook kijken op marktplaats.
of naar een opvang centrum
als je echt niet kun kiezen kan je  ook kiezen voor allebei
of verdiep je anders is verschillende vogels ik weet niet of je klein of groot wilt anders zou je ook nog kunnen kiezen voor zebravinkjes of gouldamadines of zelfs halsbandparkiet

Moppers

Ik heb 4 grasjes en twee valkjes (in maart overleed een van mijn twee valkjes, een paar weken later adopteerde ik een 'nieuwe' dus heb ik er nog steeds twee).

Ik ben opgegroeid met grasparkieten, die ken ik het beste. Tijdens mijn vrijwilligerswerk in een dierenhospitaal kwam ik ook in aanraking met andere kromsnavels zoals valkparkieten. In het begin vond ik ze maar niks, gewoon niet mijn ding. Op een dag zat er ineens een redelijk tam mannetje, en daar ging ik hoor, ik viel als een blok voor hem. Toen hij plaatsbaar was mocht hij dan ook met mij mee, zo begon het houden van valkparkieten voor mij (natuurlijk wel eerst wat meer informatie over valkjes opgezocht).
Iedere parkiet heeft een eigen karakter dat bepaalt wat voor vogeltje het is (druk, rustig, aanhankelijk, speels etc), maar er zitten wel basisverschillen tussen grasjes en valkjes. Mijn valkjes zijn in hun gedrag wat rustiger dan grasjes, maar ook zij hebben hun enthousiasme-uitspattingen. Een mannelijke valkparkiet maakt dan een hoop meer geluid dan een grasparkiet. Vrouwelijke valkparkieten zijn wat minder vocaal, maar ook zij kunnen een behoorlijk volume produceren.
Beide soorten zijn nieuwsgierig, ook allebei ondeugend. Ik heb het idee dat dit allebei bij grasjes wat sterker is. Bij hun overwint de nieuwsgierigheid het eerder van angst voor het onbekende heb ik het idee. Bij valkjes heb ik echter het idee dat je hun aandacht wat langer vast kunt houden dan die van grasjes. Allebei belangrijke aspecten bij het tam maken.

Ik raad je aan gewoon eens ergens te gaan kijken om zowel grasparkieten als valkparkieten te observeren. Bekijk gewoon hun normale gedrag eens, misschien dat je dan merkt dat je een voorkeur hebt. Ik kan je niet vertellen dat grasparkieten leuker zijn dan valkparkieten of andersom, want iedereen vindt andere dingen leuker.