Het blauw gaat van zijn neusje af

Gestart door -twinkey-, juli 03, 2010, 15:30:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

-twinkey-

Hoi, ik heb 2 mannetjes, de ene een half jaar de andere een kwart jaar, ze zijn ongeveer een jaar oud maar bij de ene gaat het blauw van zijn snavel, maar het wordt niet echt beige/grijs ofzo. Nou ja een beetje. Verder is hij nog heel gezond en fluit lekker mee met de andere parkiet. Is dat heel erg of wordt het weer gewoon blauw.
Groetjes Sylvia

lovesbudgies

Kun je een duidelijke foto plaatsen? Zo is het namelijk moeilijk te zeggen wat er precies aan de hand is.

-twinkey-

Okej kijk maar in de bijlage.

[verwijderd door de beheerder]

Wouter

Dit ziet eruit als schurftmijt, en ik vraag me af of dit nog met vaseline te verhelpen is. Daar durf ik verder geen uitspraak over te doen.

lovesbudgies

Hoi Sylvia,

goed dat je een foto geplaatst hebt, ik dacht namelijk eerst aan iets heel anders, maar dit is schurftmijt.
Een dierenarts kan dit behandelen met uitwendige Ivermectine, dit heet Oramec, hij of zij smeert zit op de neusdop, snavel
en eventueel de pootjes, na tien dagen word de behandeling herhaald en dan is je parkiet er vanaf. Vraag (telefonisch) van
te voren of er Ivermectine voor uitwendig gebruik bij de dierenarts aanwezig is, dierenartsen die weinig verstand hebben
van vogels willen namelijk nog wel eens spul voor honden of katten gebruiken (zoals stronghold) maar dit is niet geschikt voor grasparkieten!

Voor en na elke behandeling moet je de kooi en alles wat erbij hoort goed schoonmaken, gebruik eventueel een schurftmijt-dodend
middel als Bactazol.

Let goed op je andere parkieten, schurftmijt is namelijk besmettelijk, maar helemaal in het begin is het goed te behandelen door
2 of 3 keer per dag vaseline op de beschadigde plekken te smeren.

Ingrid

Citaat van: lovesbudgies op juli 04, 2010, 11:56:50
Let goed op je andere parkieten, schurftmijt is namelijk besmettelijk, maar helemaal in het begin is het goed te behandelen door
2 of 3 keer per dag vaseline op de beschadigde plekken te smeren.

Even ter aanvulling: zorg ervoor dat de neusgaatjes vrij blijven!

-twinkey-

Hmm dat wordt nog moeilijk, hij is nog niet helemaal tam maar ik zal het proberen. ???

lovesbudgies

In dit geval kun je beter je vogeltje door de dierenarts laten behandelen dan zelf met vaseline te gaan behandelen, dat is veel te veel stress.

En je hebt geen andere keus, onbehandelde schurftmijt kan leiden tot een misvormde snavel en er zelfs zo uit gaan zien: (zonder de rode bult)

[verwijderd door de beheerder]

-twinkey-

Ik heb er al voor de eerste keer wat op gesmeerd dus het lukte wel. Hij wilde zelfs op mijn vinger zitten maar toen ik er wat op probeerde te smeren vloog hij weg. Ik zal eens kijken of het helpt. ::)