Xanthoom (kankergezwelletje) bij Jippie.

Gestart door karin v h, juli 01, 2010, 21:45:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

karin v h

Soms is een parkietje het zorgenkindje.
Toen ik Jippie kreeg (hier geboren) 5 jaar geleden had hij spreidpootjes en heb ik de pootjes met elastiekjes aan elkaar gebonden en hebben we samen een heel proces meegemaakt. Maar hij staat aardig goed op zijn pootjes.

In oktober merkte ik bij Jippie eigenlijk omdat hij het zelf aangaf door zijn ene vleugel omhoog te houden zo van 'vrouwtje kijk eens' een knobbeltje onder zijn vleugel. Eerst dachten we het is gebroken of er is iets gebeurd maar nooit had ik eraan gedacht dat hij kanker zou hebben.

Meteen op 6 oktober ben ik naar de vogelarts Dr. Cornelissen in Nijmegen terecht.
Hij bekeek Jippie héél erg grondig en constateerde al vrij snel dat Jippie een xanthoom had.
De enige manier waarop we Jippie konden redden was overzetten op pellets maar zekerheid kon hij mij ook absoluut niet geven.
Hij gaf mij ivm wondjes die hij had gemaakt antibiotica, pijnstilling en pellets mee.

Het was een enorme klap en je weet je geen raad.
Maar goed ik heb 6 parkietjes waar ik gek op ben en ik ben begonnen met de pellets. Ze deden daar eigenlijk in de kliniek heel makkelijk over, je gaat ze gewoon langzaam overzetten. Nou mooi niet.

Ze mochten van mij niet meer uit de kooi omdat ik er dan geen controle meer over had. Kranten kwamen onder in de kooi omdat ik toch had gekozen voor de harde aanpak. Meteen helemaal overzetten, geen gedoe met half zaad.
's Avonds kregen ze dan een klein beetje zaad zodat ze niet met een lege maag gingen slapen. Maar ze aten niet. De ontlasting werd gifgroen dus ik moest ingrijpen en ze alsnog weer zaad geven.

Het gezwelletje was gegroeid ipv geslonken, eerst was het zo groot als een doperwtje en na 2 weken tijd was het zo groot als een capucijner, ik schrok mij wezenloos en was bang dat ik hem kwijt was.

Op een ochtend kwam mijn hulp van de thuiszorg en ik zei tegen haar 'nou is het jouw beurt, ik weet het niet meer, het lukt mij niet'..... Na dim-dammen hebben we toen samen besloten om ze een paar keer per dag een papje te geven van zaad met gestampte pellets. Nou jullie willen niet weten hoe mijn huis eruit heeft gezien. Eerst veel zaad met weinig pellets en langzamerhand andersom en tenslotte brokjes in een papje van pellets.
Maar het lukte. Na een periode van 1 maand waren alle parkietjes over. Het heeft even geduurd maar als je er 6 hebt is het ongelofelijk moeilijk.

Jippie gaf na die maand aan dat hij geen druppels meer wilde hebben tegen de pijn (en de antibiotica was al na 14 dagen afgelopen). Ik tilde heel voorzichtig de vleugel op en zag dat het knobbeltje weer zo groot was als een doperwt, ik was helemaal happy en Jippie werd ook weer wat vrolijker.
Na nog 1 maand was het knobbeltje zo goed als weg. Er zit nu een knobbeltje zo groot als een knopspeldje. Ik blijf hem nu ongeveer iedere 2 weken controleren, of als hij stilletjes zit dan kijk ik zijn vleugeltjes ook na.
Nu krijgen ze zo nu en dan wat zaad van mij of een trosgierstje en dat gaat goed.

Jippie blijft gelukkig aangeven als het fout is want van de week zat hij in de kooi en draaide zijn koppie om met het teken 'vrouwtje kijk eens naar mijn oog', was het heel licht ontstoken.
Het blijft een kwetsbaar vogeltje maar toen ik in oktober de diagnose een xanthoom kreeg was ik vreselijk bang dat hij de feestdagen niet ging halen. En.... hij is er nog.

Dus probeer echt je parkietjes over te zetten op pellets. Het is zo gezond. Maar één tip, kijk enorm uit waar je het koopt want de prijs per dierenarts is schrikbarend.

Parkieten-Freak

#1
Even een opmerking als het mag:
Een xanthoom is een goedaardige tumor (tumor betekent "zwelling").
Het is een goedaardige vetophoping maar géén kanker.
Goed van je dat je alle vogels hebt overgezet op pellets, dit is inderdaad een betere keus voor vogels die aanleg hebben voor xanthomen.


karin v h

Natuurlijk mag je een opmerking maken alleen dr. Cornelissen had het over een kankergezwelletje - wel goedaardig.

EvelienM

Puf heeft op dit moment hetzelfde, alleen hoeft hij (hij is al 9) nu niet mee rover op pellets, ik moet gewoon goed uitkijken dat hij niet te vet eet, dus gewone zaadjes (de witte molen of xtravital), weinig trosgierst en andere "troep" en veel paprika (zitten onwijs veel vitamines in) en natuurlijk goede beweging.

Parkieten-Freak

#4
iOntopic graag.
Ik heb alle irrelevante reacties uit dit topic verwijderd.
Deze reactie wordt later ook verwijderd.

@Mariska:
Je kunt zelf een topic openen als je vragen hebt maar gebruik hier niet het topic van Karin voor.
En verder: meningen over dierenartsen verschillen van persoon tot persoon, hou daar rekening mee.