Kribbig parkietje na het verschonen van de kooi.

Gestart door Tessa, juni 21, 2010, 11:35:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tessa

Hoi allemaal!
Sinds 2 maanden heb ik nu mijn geliefde vriendje Willow in huis staan.
Na goed wat gelezen te hebben was het tam maken van Willow verrassend snel gegaan.
Hij vliegt nu bijna wel heel de dag in de kamer en komt vaak nieuwsgierig op m'n schouder
zitten om te kijken wat ik aan het doen ben.
Er is alleen één ding wat ik maar niet begrijp. Ik maak 1 keer per week de kooi schoon,
haal dat ding uit elkaar en zorg dat alles weer fris is. Meestal is dat op een zaterdag. Zo
ook afgelopen zaterdag. Willow was los, en keek nieuwsgierig toe hoe ik alles aan het poetsen
was. Toen ik klaar was zette ik 'm terug, hij storte zich gelijk op z'n verse etensbakje (hij eet zo veel!)
Nu de volgende dag is ie ineens erg kribbig, zit met z'n borstje vooruit op z'n schommeltje en kijkt
in mijn ogen boos. hij hapt ook als ik met m'n hand in de buurt komt. Het valt me op dat elke keer als
ik de kooi heb verschoont hij weer kribbig is. terwijl we de dag ervoor nog zo lekker aan het snoezelen waren.
ik ben er op gaan letten en inderdaad is het elke week weer zo. Zodra hij weer in zo'n bui is trek ik m'n vingers niet terug omdat ik niet wil dat ie denkt dat dat effect heeft. En vervolgens kruipt hij er dan toch op. Maar is dan nog steeds in mijn ogen erg kribbig. Lieve dames en heren, weten jullie wat ik hiertegen kan doen? liefs Tessa

Titel gewijzigd, zo ik het duidelijker waar het topic over gaat. Gr. Lovesbudgies

pbos

Ik denk dat jou vogeltje zijn of haar kooi verdedigt! Het is natuurlijk zijn huisje, zijn veilige onderkomen. Hij ziet dus dat jij er mee bezig bent en tegen de tijd dat hij hem terug krijgt is het huisje ander! Schoon in onze ogen maar anders in de zijne denk ik! Wat je er aan kunt doen weet ik niet. Mss de experts?

Rachel22

Misschien kun je Willow tijdens het schoonmaken ergens anders onderbrengen? In de slaapkamer bijv. Dan ziet hij in ieder geval  niet wat je met zijn woning doet. En misschien moet je na het schoonmaken niet te veel veranderen aan de inrichting van de kooi. Bijten kan ook veroorzaakt worden door stress. Misschien krijgt hij wel stress als hij jou zo met zijn woning bezig ziet en vervolgens ontdekt dat alles veranderd is? Ik weet het niet hoor... Het is maar een suggestie. Maar zoals hier boven werd genoemd kan het i.d.d. ook zijn dat hij zijn kooi verdedigd (het blijf dan wel vreemd dat hij zich zo gedraagt NA het schoonmaken).

Tessa

Hee! Dit weekend heb ik het erg druk gehad dus heb ik in plaats van de kooi schoon te maken, allee het eten en drinken ververst en wat denk je! Hij is gewoon kribbig. MIsschien komt het wel door het eten. Ik deed het eten alleen bijvullen totdat het helemaal op was, anders pikt ie de lekkere dingetje eruit. Misschien was dit dan wel niet genoeg. Ik begin er steeds minder van te snappen. Merk wel dat zodra er nieuw eten is hij zich er gelijk op stort, en naar mijn idee wel heel de dag door kan eten. Is dat wel normaal?
Volgende keer als ik de kooi verschoon zal ik 'm inderdaad eens in m'n slaapkamer zetten, daar ie al eerder geweest dus dat moet geen probleem zijn.
In ieder geval al erg bedankt voor de tips, hopen dat het daarna wat beter gaat.
Liefs,

pbos

Het is niet goed om een vol bakje voer neer te zetten en te wachten tot je parkietje dit opheeft, alvorens nieuw voer te verstrekken. Beter is om elke dag het eten te vernieuwen. Op de verpakking van je voer staat als het goed is hoeveel je moet voeren per dag per parkiet! Probeer dat eens, misschien heeft je parkietje wel gewoon honger en krijgt ie niet genoeg eten!! Ik voer zelf XtraVital en daarvan heeft een parkietje 7,5 gram per dag van nodig. Er zit zelfs een handig maatschepje bij. Heb je een parkietje wat heel actief is zou je ook 10 gram kunnen voeren, maar zeker niet meer!!

Succes ermee...

Tessa

Dankje! Ik zal het van de week eens proberen. Waar ik alleen een beetje mee zit is dat ik het gevoel krijg dat ie juist door dat eten kribbig wordt..
Hij zit met z'n borstje lichtelijk vooruit op z'n schommeltje en wil niet aangehaald worden. En weet niet zo goed of het wijs is om Willow dan gewoon even met rust te laten of me daar niks van aan te trekken en gewoon zijn happen/bijten negeren en 'm toch eruit te halen. Want toen ik dat een keer deed was hij erg druk en ongecontroleerd bezig. steeds naar mij willen vliegen, op m'n schouder zitten, er weer af, druk door de kamer vladderen, ergens neerlanden om weer op te stijgen. Dit is niet het gedrag wat ik van Willow gewend ben.
Daarbij storte hij zich eerst letterlijk tegen de kooi aan als ie me binnen zag komen, van 'Ik wil eruit!', zo blij!
Dat is nu helemaal niet meer, vind het zo jammer dat ie dat niet meer doet.

lovesbudgies

CiteerWaar ik alleen een beetje mee zit is dat ik het gevoel krijg dat ie juist door dat eten kribbig wordt.. 

Wat voer je hem dan?