Word knettergek! Parkiet wil niet terug in zijn kooi.

Gestart door parkietengek12, juni 29, 2010, 19:15:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietengek12

hoi,

ik heb Elmo nu 6 maanden en hij vliegt elke dag lekker uit z'n kooi, maar het probleem is dat hij absoluut niet in z'n kooi wil. alleen voor eten en drinken en dat als iemand binnenkomt vliegt hij snel terug. ik doe nu 10 minuten over om hem in zijn kooi te zetten, hij moet er soms vroeg in de avind erin omdat ik m'n kamer moet luchten want een vogel en warm weer is geen goede combi. helemaal niet omdat ik een plat dak heb en ons huis staat constant in de zon, het is hier weleens een broeikast  :o. hoe het meestal gaat is zo : hij stapt op m'n vinger en loop ik naar de kooi, blijft hij zitten beweeg ik naar het deurtje springt hij op m'n schouder (doet hij verder nooit uit zichzelf) en vliegt dan naar z'n zitstok of pparkieten boom, ik zet hem dan weer op m'n vinger loop naar de kooi en enz enz. na tien minuten als ik even boos ben geworden gaat hij ineens wel?  ???
Ik denk dat hij er gewoon een spelletje van maakt. Ik dnek ook dat ik hem niet meer elke dag uit z'n kooi haal maar gewoon 3 of 4 x per week. weet iemand wat ik kan doen zodat hij beter luistert? of iets? ik weet het niet meer en word hier helemaal chagatijnig van en dat wil ik niet tenkoste van m'n vogeltje laten gaan.

gr Joël en Elmo

Titel aangepast. Gr. Lovesbudgies

lovesbudgies

Dit herken ik helemaal, en natuurlijk is het frustrerend als je 30x terug moet voor je parkietje, maar jij bent de baas en hij moet naar jou luisteren
dus net zolang doorgaan totdat hij in zijn kooi zit. Als je stopt wanneer hij er nog niet inzit dan wint hij en wordt het de volgende keer nog moeilijker.
Blijf rustig, geduldig en lief, ik weet dat dat moeilijk is, maar dit is de beste manier.
Gebruik truukjes, maak bijvoorbeeld de kamer helemaal donker zodat hij minder goed kan zien en laat hem dan op je vinger stappen en doe
hem in zijn kooi. Haal zijn zitstok en speelboom weg of zorg ervoor dat hij er niet in kan gaan zitten.

Hem er 3 of 4 keer per week uit doen zal zijn gedrag verergeren, hij weet dat als hij eenmaal in zijn kooi zit hij er een hele tijd niet meer uit mag, dus
dan gaat hij al helemaal niet meer terug in zijn kooi.

Oefen met op en afstappen en met blijven zitten op je vinger terwijl je loopt. Oefen met in de kooi zetten, zet hem in zijn kooi (ook al duurt dat 10 minuten) doe het deurtje dicht en haal hem er gelijk weer uit, oefen dat een paar keer per dag. Eventueel kan je beginnen met clickeren, dit is een goede manier om je parkiet positief bezig te houden en hem tegelijkertijd beter te leren luisteren.

Eventueel kun je altijd trosgierst of iets anders lekkers gebruiken om hem terug in zijn kooi te krijgen. Hem er vaker en langer uit laten wil ook nog wel eens helpen.