Geen vliegpennen?

Gestart door Crazy-karlijn, juni 28, 2010, 11:50:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Crazy-karlijn

Hallo,

Mijn laatste jonkie is uit het nestje gekomen, maar kan niet vliegen.
Hij probeerde te klimmen en heeft toen zijn pootje open gehaald.
Ik heb hem nu even apart gezet en hij eet goed zelf verder.
Nu blijkt het dat hij geen vliegpennen heeft, dus maar hele korte vleugeltjes heeft.
Kan hij deze nog krijgen of is dit gewoon een foutje van de natuur?

Mvg,

Karlijn.

Wouter

Klinkt als kruipersziekte. Als het inderdaad kruipersziekte is komen de vleugel- en staartpennen niet meer terug en zal hij nooit kunnen vliegen. De kans is groot dat de rest van de jongen ook besmet is met het virus.

fullmetalgirl

het klinkt inderdaad als kruipersziekte,

maar zelfs bij kruipersziekte zouden de pennen terug kunnen komen.
Mogelijk vliegt hij straks als de beste zelfs,

Laat de kleine testen op kruipersziekte,
als die het heeft dragen de ander jonkies het waarschijnlijk ook en is het besmettelijk voor al je toekomstige nestjes.

het kan zoals je zegt ook toevallig zijn door vreemd plukgedrag of natuurlijke fout,
maar laat hem testen op kruipers ziekte voordat je verder gaat met kweken :)

ps @ wouter: er zijn zat kruipers die toch weer in de veren komen en kunnen vliegen (en dus niet echt kruipers zijn maar wel het virus dragen) veren zitten dan wel vaak beetje raar.

lovesbudgies

Dat klinkt inderdaad als Polyoma type 2. Je kunt bij Gendika gratis testmateriaal opvragen, en de test zelf kost volgens mij 23 euro.

Bij positief mag je met de ouders niet meer kweken, en met de vogel zelf en al zijn broertjes en zusjes ook niet. 

Crazy-karlijn

Hallo,

Heel erg bedankt voor de reacties.

Ik heb de test gedaan en hij is helemaal gezond.
Een vriendin van me vond hem zo schattig en stuntelig dat ze hem heeft meegenomen.
De andere jongen zien er gezond uit en hebben niet hetzelfde probleempje.

Het is denk ik gewoon een foutje van de natuur, maar daar wordt ie niet minder lief op!

Nogmaals bedankt!

Groetjes Karlijn.

fullmetalgirl

goed gedaan top  ;D

hopelijk krijgt hij de pennen terug na de 1e rui :)