Parkiet + duif!!!

Gestart door Rachel22, juni 22, 2010, 21:47:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rachel22

Hoi allemaal,

Vanmiddag heb ik iets opmerkelijks meegemaakt met mijn parkietje. Normaal is hij niet dapper. Hij komt niet graag bij mensen in de buurt, en alleen bij aandringen stapt hij met tegenzin op mijn vinger. Hij was in de dierenwinkel al gekortwiekt, dus wegvliegen kan niet.

Nou zit er al langere tijd een duif op mijn balkon. Deze komt elke dag een beetje dichterbij en soms komt hij zelfs even binnen kijken. Mijn parkiet begon dit op te merken en had veel aandacht voor de duif. Ik heb hem dus uit zijn hok gehaald en op de tafel gezet. En... hij zocht de duif zelf op!!! Hij liep continu achter de arme vogel aan en scheen hem weg te willen jagen. Het was een erg komisch gezicht. Een duif die bang is voor een parkiet  :D Blijkbaar is mijn parkietje dapperder dan ik dacht.

P.S: Voordat mensen beginnen te klagen dat mijn vogel ziek kan worden van deze duif, de duif heeft verschillende ringen om dus hij is niet wild. Ik acht de kans op een ziekte dus klein. Ze zijn maar 5 minuten bij elkaar geweest en toen de duif het zat was vloog hij weg (ik mishandel dus geen dieren!). De duif heeft ook absoluut geen letsel over gehouden aan mijn parkiet. Hij is misschien enkel in zijn eer aangetast  ;)

Caradow

Ook een geringde duif vliegt gewoon buiten en is net zo goed in staat om ziektekiemen over te brengen dan welke andere vogel dan ook.
Duiven worden niet voor niets de ratten onder de vogels genoemd.

Duiven dragen virussen en bacterien bij zich, waar ze zelf niet ziek van worden, maar die ze zeker over kunnen brengen op andere vogels..  en ook op mensen trouwens...

Nee, ik klaag niet, het is jou parkietje..

Rachel22

Dan heb ik eigenlijk een ander probleem: op mijn balkon staat een voliere waar hij bijna iedere dag in mag. Tegen de avond neem ik hem wel weer mee naar binnen. Ik weet dat ze ook buiten kunnen blijven, maar ik slaap er beter op wanneer ik weet dat hij veilig binnen zit.

Maar bij deze buitenkooi komen veel wilde vogels in de buurt. Hoe kun je zoiets dan voorkomen? Er zit wel een dakje op zodat er geen ontlasting van wilde vogels in komt. Maar wanneer er een mus o.i.d. tegen het gaas landt, gaat mijn parkiet er zo naartoe. Daar kan hij dan toch ook ziek van worden?

Parkieten-Freak

In principe is dit "volière-contact" hetzelfde als bij alle andere grasparkieten die buiten gezellig in een volière zitten.
Een dakje tegen ontlasting is zeer verstandig en eigenlijk een must, maar verder zou ik het lekker laten zoals het is. Het belang van buitenlucht weegt m.i. ruimschoots op tegen de eventuele gevaren van een musje dat aan het gaas hangt en mogelijk ziektekiemen overbrengt.
Daarnaast acht ik de kans niet zo heel groot dat de mus en de parkiet door de tralies heen gaan zitten snavelen of elkaars veertjes gaan poetsen. ;)


ronald95

ik heb zelf parkieten en duiven. duiven met een ring die zoals bij jou aankomen zijn verdwaalt en vinden de weg zelden of nooit terug (tenzij je ze eten geeft) maar het is nu niet zo dat die duiven je parkiet gaan ziek maken waardoor hij kan sterven want het is namelijk verplicht voor iedereen die duiven heeft die meedoen aan wedstrijden te enten. dus je hoeft hier geen schrik voor te hebben! en dat duiven de ratten van de natuur zijn dat gaat over duiven die in het wild geboren zijn en op boerderijen of kerken enzo wonen.

Moppers

Citeerwant het is namelijk verplicht voor iedereen die duiven heeft die meedoen aan wedstrijden te enten.
Het is ook verplicht bepaalde dieren 24 uur per dag te voorzien van water. Het is ook verplicht een huisdier de nodige medische zorg te bieden wanneer dat nodig is. Het is ook verplicht dieren in nood te helpen of hulp in te schakelen.
Het is ook verplicht te stoppen voor een zebrapad als daar een voetganger wil oversteken. Het is ook verplicht een geldig vervoersbewijs te hebben in het openbaar vervoer.
Maar dat wil nog niet zeggen dat het allemaal gedaan wordt!
Dat iets verplicht is, is dus zeker geen garantie dat iedereen het ook daadwerkelijk doet. Dat een duif een ring omheeft, wil dus zeker niet zeggen dat hij uberhaupt ooit een enting heeft gehad, laat staan dat hij op dat moment een geldige enting heeft.

Duiven dragen vaak ziektes bij zich waar ze zelf niet door worden aangetast. En dan gaat het echt niet alleen om de duiven op het platteland, maar juist ook de houtduiven en stadsduiven die je in steden en stedelijke gebieden vindt.

ronald95

Citaat van: Moppers op juli 15, 2010, 10:29:15
Het is ook verplicht bepaalde dieren 24 uur per dag te voorzien van water. Het is ook verplicht een huisdier de nodige medische zorg te bieden wanneer dat nodig is. Het is ook verplicht dieren in nood te helpen of hulp in te schakelen.
Het is ook verplicht te stoppen voor een zebrapad als daar een voetganger wil oversteken. Het is ook verplicht een geldig vervoersbewijs te hebben in het openbaar vervoer.
Maar dat wil nog niet zeggen dat het allemaal gedaan wordt!
Dat iets verplicht is, is dus zeker geen garantie dat iedereen het ook daadwerkelijk doet. Dat een duif een ring omheeft, wil dus zeker niet zeggen dat hij uberhaupt ooit een enting heeft gehad, laat staan dat hij op dat moment een geldige enting heeftDuiven dragen vaak ziektes bij zich waar ze zelf niet door worden aangetast. En dan gaat het echt niet alleen om de duiven op het platteland, maar juist ook de houtduiven en stadsduiven die je in steden en stedelijke gebieden vindt.


iedereen ent zijn duiven want je moet aan de nationale bond de papieren laten zien waarop staat dat je duiven geënt zijn duiven die niet geënt zijn kunnen niet deelnemen aan wedstrijden dus ga er maar van uit dat deze duif geënt is


Parkieten-Freak

Duiven worden tegen enkele aandoeningen gevaccineerd, echter lang niet tegen alle aandoeningen.
Vaccinaties zijn niet altijd levenslang geldig: sommige vaccinaties zijn 1 jaar geldig, andere langer.
Het is dus niet zo dat een geringde duif geen ziektes kan overbrengen.
Denk bijvoorbeeld ook eens aan veerluis of worminfecties.


ronald95

zoals ik in het begin al zij hier zullen ze niet aan sterven (tenminste niet aan de veerluis) tegen worminfecties kan je niet enten

Rachel22

Hallo allemaal!
Leuk dat er zoveel reacties zijn op mijn bericht. Ik heb trouwens nieuws over desbetreffende duif. De duif is lang bij ons gebleven en hij werd gevoerd. We zaten er al over na te denken, om hem zelf te houden want hij was erg tam. Op een dag kon ik hem zelfs oppakken en vond op 1 van de 3 ringen die het beestje droeg, een telefoonnummer. Ik woon zelf in Zuidlaren en de man waar de duif van is vertelde dat hij in Westerbork woont. De duif was dus behoorlijk verdwaald. De man was blij dat ik belde en heeft diezelfde dag zijn vogel opgehaald. Hij vertelde dat ook zijn duiven ingeënt zijn waardoor de kans op ziektes kleiner is. Natuurlijk lopen dergelijke vogels altijd de kans om drager te zijn van bepaalde ziektes, maar je loopt tegenwoordig zoveel kans op iets.

Speciaal voor Moppers: je hebt kans om in een vliegtuig neer te storten, je loopt kans om van cola light ziek te worden, je hebt kans ziek te worden van een openbaar toilet (zelf als je, je handen niet wast), in het openbaar vervoer kun je luizen krijgen die op de stoelen achterblijven enz. Kortom, het is inderdaad mogelijk dat een geringde duif een ziekte draagt en dit over heeft gebracht op mijn parkiet (of welke andere parkiet dan ook). Maar gelukkig is die kans klein!

De duif was overigens een week nadat hij werd opgehaald weer terug bij ons (blijkbaar beviel het hier beter). Helaas is hij ook alweer 2 weken verdwenen (ik ben bang dat er iets met hem is gebeurd). Maar dat was dus het einde van het verhaal over de duif op ons balkon!

ronald95

goed!! als iemand zijn duif terug komt halen heeft hij hem vast gemist p.s. de duif kan nog terug komen en nooit meer wegaan dus als je hem nog een kunt vangen bel dan nog eens naar de man dan zal hij vast zeggen dat je hem mag houden

Parkieten-Freak

Wel grappig dat de duif weer bij jullie terug kwam Rachel, misschien wilde hij toch nog even persoonlijk afscheid van jullie nemen!  ;)