Wat heb ik nou echt nodig in mijn kooitje?

Gestart door Fabio, juni 14, 2010, 20:18:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fabio

Goedeavond,,

Na een mega slechte wedstrijd vanmiddag van het Nederlands elftal,, heb ik even heel hard jullie hulp nodig..

Ik ben van plan om 2 parkietjes aan te schaffen.. Ik heb al een hele mooi kooi gekocht (Hagen M02) en heb 2 Y-roesten, 2 mineraalroesten en een schommetje erin hangen,, wat is volgens jullie nou echt een 'must have' wat nog in mijn kooitje moet voordat ik me parkietjes aan kan schaffen..? Ook wil ik nog op een kast (buiten de kooi natuurlijk) een soort van speelplaats maken.. wat raden jullie daarvoor aan?? En na me zoveelste vraag nog 1,,, wat kan ik het beste als bodembedekking gebruiken??

Alvast allemaal bedankt,,

Wouter

Veel van je vragen zijn eigenlijk vooral te beantwoorden met eigen voorkeur..
Ik zal nog wat meer speeltjes in je kooi hangen. Sloopgelegenheid vinden ze erg fijn, dus wat houten speeltjes of van touw.
Als bodembedekking kun je Corbo gebruiken, of beukensnippers. Liever geen schelpenzand; dit stoft heel erg en is dus slecht voor de luchtwegen van de parkietjes. Een mineralenroest heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord, is dit hetzelfde als een mineralenblok?

Hier kun je leuke voorbeelden vinden van parkietenbomen / parkietenspeeltuintjes.

fullmetalgirl

Citaat van: Wouter· op juni 14, 2010, 20:37:00
Veel van je vragen zijn eigenlijk vooral te beantwoorden met eigen voorkeur..
Ik zal nog wat meer speeltjes in je kooi hangen. Sloopgelegenheid vinden ze erg fijn, dus wat houten speeltjes of van touw.
Als bodembedekking kun je Corbo gebruiken, of beukensnippers. Liever geen schelpenzand; dit stoft heel erg en is dus slecht voor de luchtwegen van de parkietjes. Een mineralenroest heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord, is dit hetzelfde als een mineralenblok?

Hier kun je leuke voorbeelden vinden van parkietenbomen / parkietenspeeltuintjes.

dit is een mineraal roest:
http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten/26271
vogelkelder heeft er nog 1 in dezelfde vorm als pedi perch.. maar dan een mineralen inplaats van puinsteen versie.. dus zachter voor de pootjes, vorm erin, en mineralen +++  dus/
ik vindt die mineraal roesten geweldig en heb er bij elk drinkensbakje 1 hangen :)

voor bodembedekking raad ik corbo of houtsnippers aan,
corbo neemt goed vocht op en stuift niet.. wel duur
houtsnippers stuift niet en is goedkoop(er)
schelpenzand is een hoop opruimwerk ...

speeltjes zorgen ervoor dat je parkietje zich niet verveeld en meer beweegt,
dus zeker iets in de kooi hangen waar hij zich mee bezig kan houden :)

Robin en Nickey

Hoi,

Ik heb voor m'n pietjes de L01 en vind het echt een fijne kooi (veel rotzooi komt er niet over die hoge rand heen). Wat ik nog bij in de kooi heb zijn 2 kleine (houten) laddertjes om van de bodem naar de tralies te kunnen klimmen. Ook heb ik er nog van die sisal touwladders, 1 grote en 1 kleine, en daar zitten ze ook erg graag op. Vind het altijd wel leuk om de inrichting soms wat aan te passen (al leverde me dat laatst nog een nachtelijk probleempje op... hond was geschrokken van onweer >> pietjes van de hond en Robin was zo in paniek dat ze d'r eigen elke keer klem vloog dus kon om half 3 's nachts nog de stokjes verzetten...). Heb ook nog van die flexibele touwen, zijn ook altijd leuk.

Als bodem bedekking gebruik ik van die beukensnippers, doe er meestal keukenpapier onder zodat het wat stabieler blijft liggen plus kunnen ze lekker nog wat slopen als ze willen. En speelgoedjes zijn altijd leuk (let wel op de veiligheid).

Veel plezier met de aanschaf van je pieten!

Fabio

Maar wat voor speeltjes raden jullie dan aan? Wat is nou iets waar ze helemaal gek van zijn??

Wouter

Dat verschilt echt heel erg per parkietje. De een houdt van slopen, de ander van belletjes, de ander van schommeltjes. Waar ze in ieder geval allemaal van houden is afwisseling. Ik heb hier een hele hoop speeltjes (en daar komt nog steeds best vaak iets bij) en wissel heel vaak af. Zo blijft het voor de parkieten ook leuk.

EvelienM

ik weet niet of het allemaal even veilig en verantwoord is wat ik nu schrijf, maar mijn parkiet is dol op (niet scherpe) dopjes van frisdrankflessen, kurken (niet die oude, maar die stevige nieuwe) van wijnflessen, verder heeft ie een BOB sleutelhanger waar ie verliefd op is, zijn hangende speeltjes (van die balletjes met belletjes erin), hij speelt met van alles als het maar leuk gekleurd is, ongevaarlijke speeltjes uit een kindersurprise ei (zonder losse in elkaar zet-stukjes dan he) en ga zo maar door. als je creatief bent, vind je vanzelf de speeltjes waar jouw parkiet dol op is. hij jaagt gerust achter m'n sleutelbos aan, gooit muntjes van de tafel op de grond, net als propjes papier of tissues, ringen speelt ie graag mee.
wel gemeen (hihi), maar soms zet ik m'n gsm op trilstand, zet puf erbij en bel dan als ie er op zit, haha, sorry, misschien een beetje gemeen, maar het is leuk zijn reactie te zien, hahaha! als je m maar aandacht geeft, vind een parkiet gauw alles goed ;)

NickyRose

Je kan ook zelf iets knutselen van sisal touw, koop je in de bouwmarkt, is niet duur en ze zijn er gek op.
Ik hang er ook andere dingen mee op ze knabbelen graag aan de uiteinden.
Er is ook een dikke variant als je dat in je kooi spant krijg te een soort schommeltouw.
Je kan het ook vlechten.

InekeTinekeToverfee

Na even nagedacht te hebben kom ik tot de conclusie dat van alle speeltjes die ik in de kooi heb hangen, een zelf gefrobeld speeltje het populairst is. Ik heb kartonnen ringen (te vinden in winkels waar ze pannen en kommetjes verkopen, daar ligt het tussen) en deze aan elkaar vastgemaakt met touw. Het is heel simpel, maar groot succes. Ze zitten erin, hangen eraan, knabbelen en slopen.

Tevens zijn de twee schommels ook heel gewild.

IceParkiet

Ik heb ook 2 schommeltjes, soms slaapt hij op de ene, soms op de andere. Pas wel op dat je het goed indeelt, straks is het te vol.
Een belletje en een klimtouw werkt ook altijd.

Gerja

Citaat van: Wouter· op juni 14, 2010, 20:37:00
Veel van je vragen zijn eigenlijk vooral te beantwoorden met eigen voorkeur..
Ik zal nog wat meer speeltjes in je kooi hangen. Sloopgelegenheid vinden ze erg fijn, dus wat houten speeltjes of van touw.
Als bodembedekking kun je Corbo gebruiken, of beukensnippers. Liever geen schelpenzand; dit stoft heel erg en is dus slecht voor de luchtwegen van de parkietjes. Een mineralenroest heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord, is dit hetzelfde als een mineralenblok?

Hier kun je leuke voorbeelden vinden van parkietenbomen / parkietenspeeltuintjes.

Ik wil in september een grasparkiet kopen. Heb al een kooi gekocht en andere dingen zoals speeltjes. Nou heb ik voor op de grond schelpenzand gekocht. Ze zeiden in de dierenwinkel dat dat goed is. Als ik beukensnippers deed moest ik er iets bij nemen bepaalde voer. Maar nou lees ik hier dat het stoft. Als je Corbo doet moet je er dan nog wat bij voeren?

lovesbudgies

Zand stoft inderdaad aardig, beukensnippers een beetje en Corbo het minste.

Parkieten hebben naast hun voer grit en maagkiezels nodig, grit voor kalk en maagkiezels om hun zaadjes te verteren. In vogelzand
zitten vrijwel altijd maagkiezels en in beukensnippers en Corbo zit dit niet. Als je dus kiest voor beukensnippers of Corbo, geef
dan elke twee weken 5 maagkiezels door het voer en verstrek altijd een apart bakje met oestergrit.