man gaat ook in t broedhok

Gestart door roshquas, juni 11, 2010, 14:04:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

roshquas

Ons mannetje gaat ook in t broedhok kan dat kwaad?

graag jullie reacties
dankje
gr Shirley en Quinty

Mars

Nee, dat kan geen kwaad. Tenminste, zolang je popje dat niet erg vindt.
Meestal gaat dat goed.

Twee jaar geleden had ik twee koppeltjes met kleintjes, bij beide ging de man het blok in. Tot bij een van beide een kleintje werd geboren en moeders' alleen maar bezig was met de man uit het blok te houden en daarmee waarschijnlijk het kleintje verwaarloosde. Daarnaast raakten ze in gevecht als de man wel het blok in ging en zijn daardoor eitjes gesneuveld die op uitkomen stonden.

Erg vervelend allemaal, maar meestal gaat het gewoon goed. Bij parkietjes is het niet een must als de man in het blok komt, maar het komt wle regelmatig voor. Leuk om het verschil met valkparkieten te zien: die broeden om beurten en zijn dus altijd samen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sara

Ik heb ook een mannetje gehad dat mee in het broedhokje ging.
Zoals Marcia zei hoeft dat geen probleem te zijn. Jammergenoeg was het dat bij mij wel.
Door het omstuimig gedrag (van het mannetjes waarschijnlijk) werden de eitjes telkens ernstig beschadigd.
Ik heb door verschillende nestjes heen wel twee kleintjes gehad, waarschijnlijk door het geluk dat hun eitjes niet beschadigd werden door het mannetje.
Waarschijnlijk was mijn omstuimige mannetje een uitzondering op de regel en dus hopelijk gaat het bij jou wel allemaal goed.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Grasparkieten kwekerij

Ik heb zelf ook een aantal mannen die gewoon in het broedblok zitten.
Terwijl de popjes aan het broeden zijn of jongen hebben.
1 man broed samen met zijn pop de eieren uit de man zit op een paar eieren en de pop ook.
Leuk om te zien ook gaan ze er om de beurt uit om te eten en te drinken.
Als ik ga kijken of er een jong is geboren dan blijven ze er gewoon bij en verliezen hun eieren en jongen geen moment uit het oog wel staan ze even op zodat ik kan zien of er een jong is uitgekomen of weer een nieuw ei is gelegt ik hou dit namelijk allemaal bij.
Bij mij is het nog nooit fout gegaan als de mannen bij hun poppen in het broedblok zitten.
Er zijn nog nooit eieren kapot gegaan of jongen dood gegaan.
Maar het kan wel is fout gaan maar meestal gaat het wel goed.

Kristof

ik heb zelfs een mannetje dat de jong gaat voeren ..

maar dit is niet zo zeldzaam heb ik gehoord


maar heb echter wel een vraag die witte vlokken die in het broed blok liggen dat zijn toch gewoon uitwerpselen van de jonge niet?

Grasparkieten kwekerij

Bij mij voeren de mannen ook hun jongen.
meestal als ze al iets ouder zijn.
1 man voerd bij mij ook zijn jongen als ze net uit het eitje zijn.

Die witte vlokken heeft de moeder van deze jongen af geknaagd van het broedblok ze was helemaal door het blok heen geknaagd dus heb er een plankje achter gemaakt.
Het is daar wel vermengt met uitwerpselen maar liggen niet veel uitwerpselen tussen want het popje ruimt elke dag haar broedblok op en gaat weer knagen.

Meestal zijn de blokken leeg als een koppel gaat broeden maar sommige ruimen hun broedblok niet op als er jongen zijn dan doe ik meestal wat houtsnippers in broedblokken want dan kan ik het makkelijk verschonen.

De meeste poppen knagen aan het broedblok en maken zelf dus hun bodumbedekking in de broedblokken.