bloeden

Gestart door Two-Two, juni 04, 2010, 15:55:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Two-Two

hoi allemaal mijn lieve parkiet twixter is laast(3a4wekengeleden)gekortwiekt maar toen ging ie erg bloedendat is natuurlijk over maar een paard dagen geleden liet ik hem even los in mijn kamer en toen begoen ie weer te bloeden... Wat moet ik hier nou mee en waarneer moet ik me zorgen gaan maken als ie bloed

EvelienM

zijn er ook grote pennen uitgevallen?
ben zelf overigens geen voorstander van kortwiken en vraag me af of dat dan wel goed uitgevoerd is...

Two-Two

er zijn geen pennen uitgevallen en we gaan ook niet het ook niet meer doen maar hij is er wel tammer en rustiger van geworden... Maar kan ik hem wel weer loslaten vind dat ie dat wel verdient...

lovesbudgies

Parkieten hebben maar weinig bloed, ze mogen dus ook maar weinig verliezen. Waar zit de wond precies?
Het klinkt namelijk alsof de wond op een plek bij de vleugel zit waar hij weer open gaat door het fladderen.
Als dat zo is dan kan je parkietje beter even rustig in de kooi blijven totdat de wond genezen is.

Als de wond dicht is dan hoef je er niets aan te doen, laat dan de natuur zijn gang gaan.
Wanneer je je zorgen moet maken? Als de wond zou blijven bloeden, of als je parkiet heel veel bloed
verliest.

Ik weet niet of Twixter tam is, maar als hij graag bij jou zit dan mag dat natuurlijk best, laat hem alleen
geen bewegingen maken die de wond op laten gaan.

Een parkiet hoort overigens niet te bloeden bij het kortwieken.

Two-Two

Het wondje zit onder zijn vleugel. Ik vond het ook raar dat ie ging bloeden...

Mars

Als je een vogel kortwiekt, kan hij op twee manieren gaan bloeden:
1. je zit te dicht tegen de wortel van de pennetjes aan waarmee je dus mogelijk je parkietje blijvend 'invalide' kunt maken
2. Je knipt een doorkomende pen mee. Deze zijn dan nog niet goed ontwikkeld en dan knip je de pen open.

Blijft het bloeden dan is het goed om naar een dierenarts te gaan en de bloedende pen (in situatie 2 dus) er uit te laten trekken.
Als je het gevoel hebt dat meerdere pennen bloeden en er mogelijk te diep is geknipt ga dan hoe dan ook naar de dierenarts (liefst vogelarts). Ik heb zelf ooit een verkeerd gewiekt parkietje gekocht (vergelijkbaar met een afgehakte onderarm) en die heeft dat ondanks veel zorgen niet overleefd.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Two-Two

bedankt voor de reacties ik zag laatst weer spetters in mijn kooi :o maar ik kijk wel wat de schade is als ie weer aangegroeid is vind het zo zielig

EvelienM

kijk wel uit met bloedende parkietjes he, een druppel bloed kwijtraken is voor hen al heel veel...kun je niet naar een dierenarts om het te laten checken?

Two-Two

dat wou ik ook doen maar hij bloed nu eigelijk niet meer maar als ie weer gaat bloeden ga ik hem zeker na laten kijken ik vind het anders ook zielig!

lovesbudgies

Ik vermoed dat het op een punt zit waar het steeds weer open gaat als hij fladdert. Nog even kooirust dus.
Als het volgende keer nou weer erg bloedt, doe er dan wat bloem op, dat stopt het bloeden. Dan kan je ook gelijk even goed
kijken wat het nu precies is.