Kooi voor 2 parkieten

Gestart door viccy, juni 01, 2010, 22:18:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

viccy

Ik ben een beetje aan het oriënteren over het nemen van een 2e vogeltje. Ik heb Butters (popje) nu bijna 3 jaar en ik vind dat ze een vriendje verdiend.

Nou zal ik in het begin wel 2 kooien nemen zodat ze eerst aan elkaar kunnen wennen (en zien of het klikt) maar uiteindelijk lijkt het me wel leuk om ze in samen in een kooi te doen. Wat voor grote moet deze kooi dan minimaal hebben? Als de kooi die ik nu heb dus te klein is kan ik op zoek naar een grotere kooi en die dan uiteindelijk voor hun samen gebruiken.

En hier een fotootje van m'n pietje ;)

http://i147.photobucket.com/albums/r316/andraste_viccy/DSC00808.jpg

http://pics.livejournal.com/moonshape/pic/0030qr7a

lovesbudgies

Hoi Viccy,

de eerste kooi in dit topic is de minimale maat voor 2 parkieten. http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=22435.0
Ongeveer 60x40x60 dus. Hou er rekening mee dat de breedte belangrijker is dan de hoogte.

Daarnaast nog even een huishoudelijke mededeling. ;) Foto's mogen alleen geplaatst worden ter verduidelijking van een vraag of mededeling,
voor overige foto's is er het fotoalbum.

Groetjes,
Lisanne

viccy

Citaat van: lovesbudgies op juni 01, 2010, 22:40:58
Hoi Viccy,

de eerste kooi in dit topic is de minimale maat voor 2 parkieten. http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=22435.0
Ongeveer 60x40x60 dus. Hou er rekening mee dat de breedte belangrijker is dan de hoogte.

Daarnaast nog even een huishoudelijke mededeling. ;) Foto's mogen alleen geplaatst worden ter verduidelijking van een vraag of mededeling,
voor overige foto's is er het fotoalbum.

Groetjes,
Lisanne


Oh sorry! Ik kan ze alleen niet meer verwijderen want ik zie de 'edit' knop nergens :S

Maarja m'n kooi was dus te klein daarvoor! Ik heb een nieuwe gekocht!

viccy

Oh dan heb ik nog een vraag.

Hoe kan je het beste een 2e parkiet er bij zetten? Eerst in een andere kooi er naast of kan hij er gelijk bij :S

tsjielpie

Nou ik heb onlangs ervaring opgedaan met een tweede parkiet.
Ik had drie weken geleden een valkparkietenkooi gekocht omdat ze groter zijn dan de standaard parkietenkooi.
Kooi ingericht en een mannetjesparkiet gekocht.
Mooi diertje maar echt veel geluid kwam er niet uit.
Toen besloten om een vrouwtje er bij te kopen en aangezien je ze gewoon in een doosje meekrijgt heb ik het doosje geopend in de kooi en daar kwam die kwetterend uit.
Aanvankelijk was het vrij stil in de kooi maar 's avonds zaten ze knus tegen elkaar.
Nu we een paar weken verder zijn blijkt de pop wel heel erg dominant te zijn en ik heb de indruk dat ik het zaakje wat meer in de peiling moet houden dat het niet teveel uit de hand loopt tussen die twee.
Af en toe grote herrie in de kooi maar ook tijden van grote romance.
Maar het is toch meestal de pop die de boventoon voert en ik weet niet of dat normaal is.
Ik heb de indruk dat die echt uit het wild komt omdat toevallig gisteravond op t.v het geluid van een Toekan klonk en in een keer de pop hevig door de kooi begon te fladderen en naar de grond dook; maar dit even terzijde.
Wie heeft nog meer ervaring met een koppeltje in een kooi en kan misschien zijn of haar bevindingen eens laten weten?
B.V.D

Ingrid

Citaat van: tsjielpie op juni 13, 2010, 13:11:48
Wie heeft nog meer ervaring met een koppeltje in een kooi en kan misschien zijn of haar bevindingen eens laten weten?
B.V.D

Ervaringen en bevindingen zijn er genoeg te vinden op het forum ;) Nieuwsgierig naar de verhalen? Daarvoor kun je de handige zoekfunctie gebruiken: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search;advanced;search=

Pas op voor een valkparkietenkooi! Deze is meestal niet geschikt voor grasparkieten ivm de tralieafstand die te groot is. Voor een grasparkiet geldt dat de tralieafstand niet groter mag zijn dan 1,3 à 1,5cm. Bij een valkparkietenkooi is dat al snel 2cm, een grasparkiet kan bij die afstand z'n koppie tussen de tralies steken met alle gevolgen van dien!

lovesbudgies

Citaat van: tsjielpie op juni 13, 2010, 13:11:48
Ik had drie weken geleden een valkparkietenkooi gekocht omdat ze groter zijn dan de standaard parkietenkooi.

Dit is totaal niet waar, je hebt hele grote grasparkietenkooien, ik heb er hier een staan van 1 meter bij 50 cm. bij 80 cm. en nog een van 80 bij 70 bij 50,
deze hebben daarbij de juiste tralie-afstand, hier staat zelfs een volière van 1.40 hoog met de juiste tralie-afstand.
Bij een tralie-afstand van groter dan 1,3 cm. kan er dit gebeuren:


CiteerMaar het is toch meestal de pop die de boventoon voert en ik weet niet of dat normaal is.
Ja dat is normaal.

CiteerIk heb de indruk dat die echt uit het wild komt omdat toevallig gisteravond op t.v het geluid van een Toekan klonk en in een keer de pop hevig door de kooi begon te fladderen en naar de grond dook; maar dit even terzijde.
Grasparkieten worden niet meer in het wild gevangen, dit is verboden. Wildvang parkieten kom je dus niet tegen in Nederland.

Mirjam

Een popje is meestal iets dominanter dan een mannetje. Ik heb hier een redelijk fel popje die inderdaad 'de baas' is over het mannetje.
Ook zij kan wel eens mopperen en een pik uitdelen, maar nog geen minuut later voert ze em.