Poekie is ziek

Gestart door lovesbudgies, juni 01, 2010, 19:59:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lovesbudgies

#20
Net even een gesprekje gehad met vogelarts Hedwig van der Horst, ik vond het wel leerzaam, dus zet het hier even neer.

Poekie kan niet zo ziek zijn geworden van die paar gisten, of van de staafvormige bacteriën, wel van een ander soort bacteriën,
die een soort voedselvergiftiging veroorzaken. Dit moet met Baytril overgaan, Baytril door het drinkwater is niet geschikt voor
grasparkieten, ik gaf 1 ml. door 100 ml. water, maar omdat hij niet dronk gaf ik hier 1 of 2x per dag 0,05 ml. rechtstreeks van,
ze heeft het even uitgerekend en dit was 10 maal te weinig aan Baytril.
Vogels schijnen van Baytril 2,5% 1 keer per dag 0,1 ml. rechtstreeks te moeten krijgen, 5 maar liefst 10 dagen achter elkaar.

De rest van mijn vogels begint een beetje dezelfde symptomen te laten zien, ook kokhalzen. Zij zouden omdat Poekie apart zit
eigenlijk niet besmet kunnen zijn, maar voor de zekerheid ga ik hen ook behandelen met Baytril en Nystatine, maar dan goed,
rechtstreeks dus.

Om Poekie een beetje te helpen moet ik het water aanzuren, maar dat deed ik al, de PH moet 5 zijn, Hedwig heeft eens een test
gedaan met vogels, en bij lager dan 5 kregen die er last van. Daarnaast moet hij lactobacillen, die kunnen wat helpen, dus elke
dag wat yakult of probiotica, en probiotica en aanzuren mag tegelijk in het drinkwater.
En nu ga ik mijn eigen vraag beantwoorden, je mag zoveel druivensuiker in het water doen totdat het water verzadigt is.
(en het dus niet meer oplost) Op dit moment heb ik druivensuiker poeder van de dierendrogist, en dat is heel handig spul trouwens.

Ik moet hem niet alleen op PBFD laten testen, maar op alle vier de grote ziekten. (dus ook chlamydia, pacheco en polyoma)
Eigenlijk zouden alle grasparkieten daarop getest moeten worden als je zeker wilt weten of je gezonde parkieten hebt, maar
de meeste mensen doen dit niet omdat de diertjes te goedkoop zijn.
Sommige kwekers schijnen zelfs te zeggen dat deze ziekten gewoon bij de grasparkieten horen...
Voor een gezonde populatie grasparkieten in nederland zouden alle dieren getest moeten worden en de zieke dieren moeten
eruit worden gehaald, en er mag al helemaal niet mee worden gekweekt, zoals nu wel gebeurd.
Voor de 4 testen is maar een druppel bloed nodig, en ze kosten samen 77 euro, tel daar 10 euro aan op voor de grasparkiet zelf
en 13 euro voor een ontlasting onderzoek en je hebt een gegarandeerd schone parkiet voor 100 euro.
Valt eigenlijk best mee voor een vriendje dat 15 jaar kan worden, en het bespaard je honderden euro's aan dierenartskosten
die je zou hebben bij een zieke parkiet.

Maar goed ik ga helemaal offtopic, met Poekie gaat het redelijk, hij wilde ook geen Xtravital dus hij krijgt nu gewone millets,
en dat eet hij wel, nog niet veel maar hij eet het.

Parkieten-Freak

Bedankt voor deze waardevolle informatie Lisanne, hier leren we van!


k_i_m_m_y89

wauw wat n kennis in een keer!
en volgens mij een hele goede vogelarts als ik t zo hoor. jammer dat ik er zo ver vanaf woon (friesland en eindhoven is tever voor n parkietjes). maar ik ga wel even telefoonnummer opzoeken want telefonisch kan het volgens mij zeer nuttig zijn. heeft iedereen zo'n goede vogelarts?

blij dat poekie te genezen is  :D  balen dat de rest ook ziek is geworden maar je bent er wel optijd bij  ;D

Parkieten-Freak

Citaat van: k_i_m_m_y89 op juni 12, 2010, 10:15:01
blij dat poekie te genezen is  :D  balen dat de rest ook ziek is geworden maar je bent er wel optijd bij  ;D

Deze conclusie lijkt me wat voorbarig, ik kan ook niet uit de tekst halen dat Mevr. van de Horst dit gezegd heeft.


lovesbudgies

Mevrouw van der Horst is niet mijn vogelarts, jammer genoeg woont ze ook voor mij te ver weg.
Maar ik laat de ontlasting van mijn parkieten wel regelmatig door haar onderzoeken, dit kan je namelijk gewoon
opsturen, en als ik advies nodig heb dan bel ik haar op.

Poekie is zeker nog niet genezen, al gaat het wel beter dan eerst, de PBFD, polyoma, chlamydia en pacheco test moeten
we ook nog afwachten.

Mariss

Je hebt het al gezegt via PB, en ik las wel mee maar nog niet gereageerd.
Hoe is het nu?
Ik hoop dat Poekie snel beter wordt en dat alle uitslagen negatief zijn.

lovesbudgies

Op zich gaat het best aardig, alleen hebben meerdere vogels het nu opeens heel warm, en ik zie er ook nog wel eens eentje kokhalzen.
Ik heb nu 3 dagen aan alle vogels rechtstreeks Baytril en Nystatine gegeven, dus nog 7 dagen te gaan.
Ik vraag mij af of dat heel warm hebben misschien een bijwerking is van een van de medicijnen...(?)

De 2 vogels in quarantaine hebben trouwens nergens last van.

De test is nog niet gedaan, ik had geen vervoer en als ik met het ov wil reizen, dan moet hij in een knaagdieren-transportboxje,
en daar kan hij heel slecht tegen. Bij spoed doe ik het wel, maar nu wilde ik even wachten totdat ik met de auto kon. De bloedbuisjes
zijn binnen, dus in principe zou hij deze week getest kunnen worden.

Bedankt voor de steun allemaal, dat is erg fijn!  :)

lovesbudgies

Update.

Nou ik superblij, Poek was weer beter, uit de rui, neusje weer mooi blauw.... weekje geleden ineens zwart/bruine ontlasting maar dat
was 's avonds al weer over.

Ontlastingonderzoek laten doen door v.d. Horst, goede uitslag ook: Poekie en Eli schoon, Angie vrijwel schoon, Bobby nog een darminfectie
en Sammy en Jazz nog een lichte infectie.
Bobby moet apart en samen met Sammy en Jazz nog eens 10 dagen Enro.

Maar gister, ja hoor, Poekie weer overgeven, daarnaast is hij weer in de rui en zijn neusdopje ziet er ook weer niet uit. Vandaag is hij
echt ziek, de hele dag slapen en bol zitten (ondanks dat het 30 graden in mijn kamer is) daarnaast heeft hij weer die vreemde ontlasting,
het is zwart/bruin, ik heb het nog nooit gezien. (het is geen ik-heb-niet-gegeten-poepje)

Ik had v.d. Horst vanochtend aan de lijn, want ze had schriftelijk geadviseerd dat ik voor Bobby een andere antibiotica moest nemen,
nu vond ze dat ik gewoon weer Enro kan gebruiken, ik had gelijk verteld dat Poekie niet lekker was en overgaf (vreemde ontlasting wist
ik toen nog niet) en hij moet ook weer een kuurtje. Misschien dat ik morgen even zijn ontlasting bij Duinoord laten onderzoeken, mocht
het nog bruin zijn, geen idee of daar wat uit komt.

Maar nu dus maar weer snel een ziekenkooi opzetten...  :( >:( (ja kan er gewoon een beetje boos om worden, hij verdient dit niet,
ik ga ook nog bijna op vakantie en ik maak me gewoon zo'n zorgen om die kleine schat)

Duffy

Pfoei, jij en Poekie hebben het ook niet makkelijk samen zeg...
Wel fijn dat alle anderen zo goed door de tests zijn gekomen.

Toevallig heb ik gister een topic gelezen over metaalvergiftiging en daarbij behorende bruine (roest) ontlasting. Je zult met zoveel vogels vast heel goed weten wat je in huis hebt en wat niet, maar als zijn toestand zo op en neer gaat, zou je haast gaan denken dat er een externe trigger is voor zijn kwaal. Dat er dus iets is buiten het vogeltje (dat hij eet, drinkt of inademt), waar hij zo slecht op reageert...
En tuurlijk maak jij je zorgen om Poekie, sterkte hoor! Ben je dadelijk lang en ver weg?

lovesbudgies

3 weken Spanje...

Toevallig heb ik gister de knoop doorgehakt en alle bellen etc. uit de kooi en omgeving verwijderd. Als hij echt een zink- of loodvergiftiging
heeft dan zijn we echt een stuk verder van huis...
Ik heb zelf eens een artikeltje geschreven over zink- en loodvergiftigingen en die zijn niet niks, alleen een roestbruine ontlasting zoals
Caradow beschreef zonder verdere klachten komt vrijwel niet voor. Maar ik zat er inderdaad zelf ook al aan te denken.

Mirjam

Jeetje meid, dit had ik gisteren niet gelezen...
Wat onwijs rot voor je; hopelijk knapt Poek snel op!!!!!

lovesbudgies

Zoals beloofd op de chat hier 2 filmpjes van Poekie's eetgedrag. Je ziet dat hij steeds zijn snavel ver open doet tijdens het 'kauwen', daarbij
steekt hij ook zijn tongetje uit.
De restjes pellets komen er aan de zijkant van zijn snavel weer uit.

http://www.youtube.com/watch?v=eLun3tac_-Y
http://www.youtube.com/watch?v=ms9l2xn107Q

Parkieten-Freak

Poekie eet inderdaad een beetje smakkend maar toch ook weer niet zo heel erg.
Mijn moeder had vroeger een parkiet die ging. Deze parkiet had de gewoonte om af en toe naar zijn voerbak te gaan om één enkel zaadje te pakken. Dit zaadje nam hij mee, sopte het in zijn drinkensbak en vervolgens vloog hij naar een stok om het op te eten eten, op ongeveer dezelfde manier als Poekie nu doet.
Geen idee of je er iets achter moet zoeken, vooralsnog zou ik het niet doen.  ;)
Heeft Poekie constant pellets ter beschikking? Haal ze anders eens een paar uurtjes uit de kooi en kijk dan eens wat er gebeurd. Als hij echt honger heeft eet hij misschien toch anders.


Mirjam

Ik geef even antwoord namens Lisanne  ;D
Hij heeft steeds pellets tot zijn beschikking en ik heb het eetgedrag net ook gezien. Het lijkt wel een hagedisje zo snel gaat ie soms met zijn tongetje heen en weer.. Ik kan de pellets niet weghalen, want dan heeft de rest niks.
Ik hou het goed in gaten maar zie er op dit moment niets alarmerends in.

Parkieten-Freak

#34
Bedankt Mirjam, Lisanne kan (tzt) mogelijk toch een keer proberen hoe het gaat als ze de bakjes met pellets weghaalt.
Grasparkieten hoeven niet de hele dag door voedsel tot hun beschikking te hebben. Als ze s-morgens en s-avonds de etensbakken een uurtje in de volière hangt en de vogels laat eten, is dat ook goed. (Zo doet mijn dierenarts dat ook). ;)
Mogelijk dat Poekie toch een beetje aan het "snacken" is en "speelt" hij nu een beetje met de pellets.  ;)


Mirjam

Ja dat klopt, dat doet ie volgens mij ook. Mijn 1e ingeving was dat ie met het eten zat te 'spelen'.

Ik ga dat zondagochtend eens uitproberen om het eten na een uurtje weg te halen. Ik dacht dat parkieten altijd over eten moeten kunnen beschikken. Weer wat geleerd  ;)

Ze vond het moeilijk om weg te gaan  :)

Parkieten-Freak

CiteerZe vond het moeilijk om weg te gaan  :)

Dat kan ik me best voorstellen Mirjam, maar toch weet zeker dat niet alleen Lisanne maar ook haar parkieten het beiden goed naar hun zin zullen hebben de komende weken!!! ;)  ;D


Mirjam

Laatste want anders wordt het een slow-chat en dat mag niet van de beheerders  ;D

Wij gaan het zeker naar ons zin hebben. Morgenmiddag gaan ze alle 10 los en ik kan niet wachten.. Ik ga in een hoekje van de bank zitten met mijn handen voor mijn ogen en een valhelm op  8)

En dank dat ik je mag pb'en bij eventuele vragen! Met de parkietjes van een ander wil ik geen enkel risico nemen...

lovesbudgies

Tss, wat een slowchat hier achter mijn rug om. ??? :P

Bedankt voor je antwoord Anneke, ik had totaal niet aan snacken en spelen gedacht... heel verhelderd om eens de mening van iemand anders hierover te horen, ik zal je tips gebruiken en kijken of hij er dan mee ophoudt om te bevestigen of het echt spelen is.

CiteerIk ga dat zondagochtend eens uitproberen om het eten na een uurtje weg te halen.
Heee, pas je op jij! Hahaha.

Ik weet niet of dat een goed idee is met Bobby en Angie in de kooi, hij moet namelijk behoorlijk bunkeren om haar te kunnen voeren, ik ben bang dat een uur voor hem te weinig is om te eten voor 2 en te voeren, ik zal het zeker eens uitproberen, maar misschien is dat een beter idee met alleen Poekie. (in mijn geval)