Poekie is ziek

Gestart door lovesbudgies, juni 01, 2010, 19:59:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lovesbudgies

Mijn kleine ventje Poekie is ziek.  :(

Gisteravond zat hij wat bol en hij ging vroeg slapen, toen ik later ook naar bed ging zag ik dat hij aan het overgeven was, daarna
ging hij gelijk eten en dat hield hij binnen.
Hij heeft daarna niet meer overgegeven maar hij zit wel bol en hij slaapt de hele dag, ook zijn poep ziet er anders uit, ietwat gelig,
en soms wat aan de dunne kant. Na elk brokje wat hij eet steekt doet hij zijn snaveltje open en hij steekt zijn tongetje uit, geen
idee wat dat nu zou kunnen zijn.

Maar hij is duidelijk niet lekker. Morgen maar snel naar de dierenkliniek!

Parkieten-Freak

Oei dat klinkt niet goed. :( Mogelijk een maag- darminfectie?
Ik zou het even aankijken, als het morgen niet beter is dan is het inderdaad verstandig om even naar de dierenarts te gaan.


lovesbudgies

Geen idee, pf, ontlasting was net weer vast, maar het eten lijkt niet zo lekker te gaan.
Hij wil ook niet echt onder de warmtelamp, hij wil eigenlijk alleen maar slapen.

Gelukkig ben ik morgen vrij en zijn ze open van 12.00 tot 19.30 dus kan ik morgen nog even kijken hoe het gaat.
Ik denk dat een ontlastingonderzoek en een kropuitstrijkje wel nodig zullen zijn.  :(

Sanne

Wat vervelend LB dat Poekie ziek is. Ben je vandaag met hem naar de dierenarts geweest? Wat zij hij ervan?

Sterkte ermee ;)

Groetjes,
Sanne

Mirjam

Hoe is het met Poekie?
En met de andere 2..

lovesbudgies

Woensdag naar de dierenarts geweest, ze heeft zijn ontlasting onderzocht en vond daar gisten (geen mega) en staafvormige bacterien.
Daar kon hij misselijk van worden, een kropontsteking was ook nog mogelijk, maar omdat ze met of zonder kropontsteking dezelfde
medicijnen zou geven hoefde hij verder niet onderzocht te worden. Hij heeft medicijnen gekregen tegen de misselijkheid, maar die
kwamen er gelijk weer uit, dus werd het een injectie.
Ze vond het wel vreemd en zorgelijk dat hij met zijn 1 jaar al zo vaak ziek is geweest, ik moet hem daarom laten testen op PBFD...
achteraf had ze dat gelijk wel even kunnen doen, er moet bloed opgestuurd worden, en ik ga echt niet zelf in het leven van zijn nageltje knippen.  :o :(

Op de terugweg kreeg hij het moeilijk, hij ging op de bodem zitten tegen de wand aangeleund, ik dacht echt dat hij het niet zou halen.  :(
Gelukkig deed 'ie dat wel, maar ik heb de rest van de reis niet meer in het boxje durven kijken.

Hij krijgt nu Baytril door het drinkwater en een middel tegen schimmel rechtstreeks in zijn snaveltje. Ook zit hij apart van de rest,
en heeft hij kooirust. Omdat de kooi 1.40 breed is komt daar niet zoveel van, maar het is altijd beter dan niets.

Hij eet nog slecht, wat trosgierst en ei-voer, maar de pellets gaan er nog niet in. Woensdag heeft hij ontzettend zitten braken, echt alles
kwam eruit, maar vandaag ging het beter en hield hij ook wat binnen. Hij zat vandaag niet bol, in tegendeel, hij had het hartstikke heet...
waarom weet ik niet want de rest had nergens last van, misschien toch koorts ofzo.
Hij ademt nog wel heel erg zwaar, zijn hele lichaam en staart gaan op en neer, en hij slaapt nog veel.

Al met al is hij erg ziek, vanochtend was hij zo beroerd dat ik niet durfde weg te gaan, ik was bang dat hij niet lang meer zou leven,
maar hij kwam er toch weer doorheen.

Allemaal duimen jongens! En Reiki is echt heeel erg welkom!!!

Ik hoop zo dat het geen PBFD is... en natuurlijk dat hij hier doorheen komt, hij is echt mijn lieve vriendje, die wil ik voor geen goud kwijt!

lovesbudgies

Gister leek het redelijk te gaan, maar vandaag is het weer helemaal niks.
Poek heeft de hele dag alleen maar geslapen, op 2 pootjes en zonder zijn koppie in zijn rugveertjes te steken,
hij heeft ook weer overgegeven en hij drinkt en eet niets. Zelfs geen trosgierst.
Net geprobeerd vd. Horst te bellen voor advies, maar de praktijk was vandaag de hele dag gesloten.

Ik heb druivensuiker besteld voor door het water, thuis heb ik nu alleen druivensuiker van de apotheek voor mensen,
en dextro. Weten jullie hoeveel er door het drinkwater mag?
En is het een goed idee het druivensuiker te mengen door het druivensap en Baytril? (het druivensap geef ik nu als
drinkwater aangezien water met Baytril niet te drinken is.)

Hij drinkt alleen niets, krijgt dus ook geen Baytril binnen, ik zit te denken het maar met een pipetje te geven,
zou 0.1 ml. per dag Baytril oplossing genoeg zijn?

Parkieten-Freak

Wat naar dat Poekie niet opknapt.
Welke hoeveelheid Baytrill je nu precies moet gaan geven, weet ik eigenlijk ook niet. Ik denk dat je op dit moment niet veel meer kunt doen dan Poekie onder de warmtelamp zetten. Hij krijgt dan vanzelf dorst door de warmte en zal wat gemakkelijker gaan drinken.
Ik zou overigens geen druivensuiker toevoegen aan druivensap. Druivensap bevat al veel suikers.
De hoeveelheid druivensuiker in water maakt eigenlijk ook niet zoveel uit omdat hij het door de snavel binnen krijgt. Ik zou gewoon een volle theelepel op een glas water doen en dat in zijn drinkbakje doen samen met de baytrill.
Sterkte!


lovesbudgies

Ik zal hem onder de lamp zetten, al ben ik bang dat hij er niet onder gaat aangezien hij het soms heel heet heeft ineens,
maar wie weet helpt het inderdaad.
Ik kies dan voor druivensuiker met water ipv het sap, lijkt me beter, bedankt voor de tips en het medeleven!

lovesbudgies

Eergisteren was het dus helemaal niks, maar gisteren ging het beter, nog wel zwaar ademen, wat overgeven, en slecht eten,
maar hij was een stuk drukker, heeft gekletst en de hele dag niet geslapen.
Nu zal dat ook wel een beetje komen door de trosgierst en de druivensuiker, maar toch een goed teken, ik was
zo opgelucht!!

Vandaag hoop ik dat het net zo goed gaat, als hij nu niet zoveel slaapt dan haal ik de gierst weg zodat hij
ook wat pellets eet. Omdat het de ene dag op en de andere dag af is, hou ik mijn hart vast!

Parkieten-Freak

Ik zou de gierst toch nog even een paar dagen laten hangen. Laat Poekie nog maar even zelf kiezen wat hij nu wil eten. Hij is duidelijk nog niet fit en alle energie die hij binnenkrijgt heeft hij nodig voor zijn herstel.
Hopelijk gaat het snel wat beter!


lovesbudgies

Oke, doe ik. Hij was in die 3 slechte dagen ook 3 gram afgevallen, dus hij mag er wel weer wat grammetjes bij eten.
Ik ben allang blij dat hij niet meer de hele dag slaapt.

Moppers

Wat betreft dosering van druivensuiker: ik doe altijd 1 mespuntje in een waterbakje (bij de ambulance hebben we dit soort bakjes of soortgelijk van ongeveer hetzelfde formaat: dierenspeciaalzaak-jansen.nl/images/voerbakje.jpg , de linker, daar gaan schat ik 2 borrelglaasjes in.
Voor dit bakje: http://www.de-vogelkelder.nl/fotos_artikelen/img_3_spa_729.jpg doe ik twee mespuntjes)

Als je hem toch medicatie tegen schimmel moet geven ook een druppeltje suikerwater kunnen geven, gewoon van zijn drinkwater waar dan dus druivensuiker in zit, met een pipetje of spuitje een of twee druppels ingeven. Als je in dat water ook de baytril hebt zitten, dan krijgt hij daar zo ook gegarandeerd wat van binnen.

Wat betreft het direct ingeven van baytril ipv via het drinkwater, dat ligt volledig aan de concentratie. Ik heb het allebei vaak genoeg meegemaakt, maar ik weet niet uit mijn hoofd of er dan ook sprake was van verschillende concentraties baytriloplossing. Wel weet ik dat een grasparkietje bij direct ingeven maar 1 druppel per dag krijgt, dus 0,05 mL. Maar het zou dus kunnen dat de oplossing die je nu hebt gekregen voor door het drinkwater sterker is dan wat je normaal krijgt voor directe ingave, dus misschien is de dosering van 1 druppel per dag daarvan wel veel te hoog.
Ik zou er gewoon even met Floortje over bellen, zij kan je vast vertellen wat nu het verstandigst is. Een injectie is ook nog een mogelijkheid, die is dan een week geldig.

Van de pellets kan je ook een papje maken, misschien dat hij daar meer trek in heeft dan droge pellets. Even laten weken in wat water en dan een beetje pletten,prakken en roeren met een lepel of vork. Mijn ervaring is dat de pellets niet helemaal tot papje te krijgen zijn, maar grotendeels wel, dus dan heb je eigenlijk meer papje met klontjes.

*duimt flink voor Poekie*

Mars

Even een zakje juvenile kopen om aan te sterken? Je kunt het dan eerst als papje (evt met dwang) geven, dat kan even energie kosten (het dwangvoeren), maar mijn ervaring is dat ze er meteen daarna heel veel kracht van bij krijgen, wat zorgt dat ze ook weer (beter) gaan eten. Het heeft bij mij al een aantal keren kleitnjes weer aan het eten gekregen.
Als het papje dan niet meer nodig is, kun je er brokjes/balletjes van maken bij de pellets in. Dat raden zowel mijn eigen dierenarts als Hooimeijer vaak aan voor zwakke parkietjes of parkietjes in de rui. Erg gezond dus!

Evt kun je daardoor dus ook de baytril doen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

@ Moppers:
Ik geef nu 1 theelepel per 100 ml. water, is wel iets meer als jij geeft zo te horen, maar het gaat goed.
Ik geef hem inderdaad na het druppeltje anti-schimmel even 0,05 ml. van het drinkwater rechtstreeks. (dus water+druivensuiker+Baytril)
Maar alleen 's avonds, 's ochtends geef ik alleen anti-schimmel.

CiteerWel weet ik dat een grasparkietje bij direct ingeven maar 1 druppel per dag krijgt, dus 0,05 mL. Maar het zou dus kunnen dat de oplossing die je nu hebt gekregen voor door het drinkwater sterker is dan wat je normaal krijgt voor directe ingave, dus misschien is de dosering van 1 druppel per dag daarvan wel veel te hoog.

Ik geef hem gewoon de oplossing van water, druivensuiker en Baytril rechtstreeks, 1 druppel, dan weet ik zeker dat de dosering juist is.

@ Mars en Moppers:
Hij eet nu redelijk, 1 kleine, dunne streng trosgierst per dag. Ik gebruik kleinere pellets dan Moppers (super fine) die krijg ik wel helemaal tot een papje,
doe het ook wel eens in de blender, ik zal proberen of hij dat wel wilt.
Ik heb Nutribird pap in huis, maar is het nodig hem te dwangvoeren als hij wel trosgierst eet?

CiteerAls het papje dan niet meer nodig is, kun je er brokjes/balletjes van maken bij de pellets in
Deze begrijp ik niet helemaal, kun je van de pap balletjes maken en dan samen met de pellets in een bakje doen? Balletjes maken van Nutribird pap
is echt onmogelijk, dat is zo dun, dus vandaar dat ik even wil checken of je dat bedoeld, haha.

Bedankt voor de tips allebei!

Moppers

Van trosgierst alleen krijgt hij niet de energie die een ziek parkietje zo goed kan gebruiken. Wat je zou kunnen doen is de streng trosgierst door het papje heen halen, zodat er een laagje om alle zaadjes heen zit. Als hij vervolgens een zaadje pelt, krijgt hij er toch wat van binnen, zonder dat je hem hoeft te dwangvoeren.

lovesbudgies

Heb ik gedaan, nou dan eet hij helemaal niks meer. Ik probeer alles wat ik kan bedenken, maar alleen droge
trosgierst gaat erin, maar dat is nog beter dan niets.

Mirjam

Jeetje wat vervelend..
Wat zei de VA dan?

lovesbudgies

Precies wat Moppers ook zei, trosgierst met pap erover heen, maar dat werkt dus niet.
Hij heeft nu 3 hapjes pap gegeten, en dalijk krijgt hij maar weer trosgierst.

Mirjam

Ik zou ook denken, beter iets dan niets...