Voorbereiding van aanschaf, nu de inhoud nog!

Gestart door LLD, mei 31, 2010, 21:15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

LLD

#20
Mijn insteek was inderdaad ook om zon roest voor nagels en snavel gewoon op te hangen, als ze er gebruik van maken is het handig en anders is het ook goed!  ;)

Bedankt voor je toelichting omtrent de pedi-perch en de mineraalroest, ik kon het niet duidelijk krijgen naar aanleiding van de omschrijving bij zooplus. Mijn voorkeur gaat uit naar een mineraalroest, omdat ik die pedi-perch op zijn zachtst gezegd niet erg mooi vindt en als een mineraalroest een dubbele functie vervuld (zowel snavels als nagels) dan spreekt dat me meer aan!

Op de een of andere manier dacht ik dat een ladder echt een must was, maar snap dat ze hem niet als functioneel zullen gebruiken haha! Vermaken ze zich voldoende met verschillende zitstokken, een schommeltje en eventueel nog een ander klein speeltje?

Ben de edit-knop even kwijt...  maar dan hebben we het over deze mineraalroesten (voor snavels en nagels) he?
http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten/26271

Samengevoegd. Edit-knop verdwijnt inderdaad na een tijdje.  :) Gr. Lovesbugies

NickyRose

Citaat van: ParkietP op juni 06, 2010, 17:52:18


Half augustus wil ik weer een parkiet aanschaffen. Ik doe dit bij Nicky. Om vervolgens 2 maanden later of zo een 2e parkiet erbij te nemen. Ik wil de 1e eerst helemaal tam maken.


:D

Citaat van: ParkietP op juni 06, 2010, 17:52:18
- Als stokken wilde ik deze gebruiken: http://www.ferplast.com/scheda_prodotto_eng.php/prodotto=flexible_modular_perch-perches-accessories-for-cages-birds-flex-16-mm/id_menu=03030102/frm_pagina=1

Ik heb dit gisteren ook in mijn handen gehad, en dat zag er ook erg goed uit. Ik weet niet of het echt hout is, maar het voelde wel zo aan. Het is helemaal in een natuurlijke vorm te buigen. Ik hang er denk ik ook nog wel een natuurstok in, gewoon recht. Maar die buigbare stokken lijkt me ieder geval wel natuurlijk.
Hebben jullie hier ervaring mee?

Ja, ervaring mee, ziet er leuk uit maar ze zijn erg glad weinig houvast voor ze.
Erg duur ook, beter echt wilgentakje nemen. ;)

ParkietP

Citaat van: lovesbudgies op juni 06, 2010, 20:55:58
@ParkietP:

-die kooi is de minimale maat voor 2 parkieten. Kleiner is dus niet wenselijk, groter mag wel. Hier staat hij ook: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=22435.0 (1e kooi is vrijwel dezelfde)

-die stokken zijn van plastic, ze mogen in de kooi, maar alleen naast houten zitstokken. Houten zitstokken moeten de meerderheid vormen,
daarnaast kan je die van plastic gebruiken gebruiken of touw. Je kunt ze niet kant en klaar kopen, maar alleen in een doosje en dan kun je
ze zelf in elkaar zetten en vormen zoals je wilt. Ze zijn in vrijwel elke dierenwinkel te koop, neem wel de juiste dikte. Ferplast Flex
Voor in een klein kooi vind ik alleen houten stokken toch een betere optie.

Hm, over de kooi ga ik nog even nadenken. In de winkel vond ik hem vrij fors. En het idee is natuurlijk ook dat de vogels regelmatig de kooi uit zullen komen. En de bedoeling is wel als ze in de kooi zitten dat ze goed met elkaar kunnen opschieten (dfaarbuiten ook natuurlijk :P). Ik zal binnenkort nog een keer in de winkel gaan kijken. Ik wil de kooi zoiezo niet te vol hangen, want dat vindt ik zielig. Er moet wel bewegingsruimte zijn, en spelen kunnen ze buiten de kooi doen. Ik hang er zoeizo een schommel in, en ik denk 2 speeltjes. Dan ook nog van die klemmen waar wat lekkers aan kan, en het badje kan ook nog opgehanen worden. Daar hoeft dan niet perse water in, maar ook een speeltje of zo. En ze kunnen nog op de bodem struinen.

Ondanks dat de stokken van plastic zijn voelen ze zo niet aan, maar zal voor iets anders kijken. Nicky heeft het hieronder ook over wilgen takken? Is dat zo te koop, of kan ik dat gewoon van een knotwilg afhalen?

Ik zie hier trouwens ook steeds roest voorbij komen, maar wat is dat nou precies?

Citaat van: Nicky op juni 07, 2010, 14:00:29
:D
Ja, ervaring mee, ziet er leuk uit maar ze zijn erg glad weinig houvast voor ze.
Erg duur ook, beter echt wilgentakje nemen. ;)

Is dat misschien ook niet goed af en toe? Als ze merken dat ze weg glijden, worden de voetjes misschien wel getraind, doordat ze zicht beter gaan vasthouden? :P

lovesbudgies

@LLD: die mineraalroest is inderdaad prima! Die is van kalk en je hebt ze in verschillende kleurtjes. Neem de dunste soort, die is voor een grasje.

Je kunt 2 of 3 speeltjes ophangen, maar minimaal 1 speeltje per parkiet. Daarnaast zijn er nog dingen die je zelf kunt maken en ophangen
die weinig plek innemen, zoals een gevlochten touwtje van sisaltouw of een bosje ongeverfde raffia. (te koop bij de hobbywinkel en grotere
tuincentra's)

@ParkietP: de kooi lijkt fors maar het is toch echt de minimale maat voor 2 parkieten. Parkieten zijn drukke beestjes die hun energie
kwijt moeten en dat kan niet in een kleinere kooi.
Spelen moet een parkiet ook in de kooi kunnen, 'spelen kunnen ze buiten de kooi doen' kan je niet tegen een parkiet zeggen, die
verveeld zich anders te pletter in zijn kooitje. Een parkiet zal trouwens niet echt in een badje gaan spelen, een speeltje in het bad
leggen zal geen succes zijn, daarbij zitten sommige parkieten nooit op de bodem.

Takken van een knotwilg of een fruitboom kun je in de kooi hangen, ze moeten onbespoten zijn en de bomen mogen niet langs een drukke
weg staan. Je kunt ze ook kopen in verschillende internetwinkels.

Een roest is een zitstok die aan één kant van de kooi bevestigd word en dus niet helemaal doorloopt tot de andere kant van de kooi.

Nee wegglijden op plastic is een slecht idee, het is slecht voor de voetjes en het zit ook helemaal niet lekker. Neem liever gewoon
houten zitstokken.

NickyRose


ParkietP

Tijd geleden dat ik een berichtje heb geplaatst :P Ik heb persoonlijk nog niets kunnen vinden op internet. Wel op Zooplus allemaal van die roesten. Die dus niet doorlopen. Ik denk dat ik maar van een wilgenboom wat takken ga halen. Deze bomen staan ongeveer 40 tot 50 meter van een polderweg, waar zo nu en dan auto's overheen rijden en soms een vrachtwagen.

Moet ik nog iets speciaals doen, voordat zo'n tak de kooi in kan?

- Is het bijvoorbeeld beter om nu de takken af te zagen een eerst een tijdje te laten liggen?
- Ik las ergens dat je takken uit de natuur eerst met kokend water moet overgieten. Klopt dit?
- Doen jullie de takken gewoon tussen de tralies klemmen om ze vast te zetten in de kooi?

lovesbudgies

Even schrobben met heet water en appelazijn, en dan inderdaad spoelen met kokend water. Goed droogmaken, vochtige takken in de
kooi zorgen voor verkouden parkietjes.
Ik steek ze tussen de tralies door en zet ze dan vast met een tie-wrap, om glijden te voorkomen.