Voorbereiding van aanschaf, nu de inhoud nog!

Gestart door LLD, mei 31, 2010, 21:15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

LLD

Hallo forummers,

Na vanmiddag groen licht te hebben gekregen van de huisarts (allergietest voor mijn vriend) ben ik gelijk begonnen met het voorbereiden van de aanschaf/komst van ons (eerste) parkietje. Ik was al geruime tijd boeken aan het lezen en internet aan het afstruinen dus informatie genoeg maar ik wilde graag jullie even mee laten kijken om te kijken of ik nog dingen vergeet!

(als dit topic hier niet thuis hoort of erg dubbel is, sorry!)


In bestelling;

Kooi: na research op het internet/hier op het forum en wat meetwerk is het de Hagen Vision II Model M01 geworden
http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/hagen/73506
We hebben hiervoor gekozen omdat dit de middenmaat is en we zo toch voldoende breedte hebben voor het beestje maar toch niet een enkele parkiet in een gigantische kooi hebben. (we kiezen inderdaad voor 1 parkiet, hij zal geen aandacht te kort komen mij kennende)
(we zijn overigens van plan om het bodemrooster dat wordt meegeleverd bij de kooi eruit te halen)
De kooi komt in de huiskamer op ooghoogte vlakbij de bank te staan op een stevige plank, 2 muren en uit de tocht omdat de deur om de hoek zit. Gordijnen kunnen (en zitten) dicht bij fel zonlicht en zijn verduisterend. Helemaal voorkomen dat hij iets van etensgeurtjes zal meekrijgen kunnen we helaas niet, er zit een open keukentje in ons huurhuis maar we hebben afzuiging en koken niet spectaculair.

Zijn er nog andere dingen die we moeten meenemen omtrent de plaats van de kooi?

Kooi inrichting; gelijk maar meebesteld (de prijzen zijn daar zo veel lager in verhouding tot onze dierenwinkel om de hoek!)
Natuur zitstang met touw; http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten/73823
Y zitstang/roest; http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten/26269
Natuur schommeltje; http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/schommels/73818
Natuur klimladder; http://www.zooplus.nl/shop/vogels/speelgoed/houten_speeltuin/78476
Ik denk dat we met deze dingen een goed eind komen, de plastic zitstangen gaan uiteraard uit de kooi en een spiegeltje komt er waarschijnlijk bij als ons parkietje een beetje gesetteld is en tam.

Ik heb het schommeltje in de maat 15 x 20 cm besteld, dat leek ons groot genoeg voor een parkiet, hebben we dat goed ingeschat?
Zijn er verder nog speeltjes/accessoires nodig in jullie ogen, zouden we bijvoorbeeld de klimladder nog aan moeten vullen met een simpel houten laddertje?

Ik heb vast een sepiaschelp bij besteld en koop voer, grit en trosgierst op een moment kort voordat we de parkiet gaan kopen
Overigens zitten er 4 voer/waterbakjes in de kooi (2 aan 2) hoe zouden jullie die indelen? Water/water, grit/zaden?

De bodembedekking wordt waarschijnlijk zand, we zijn allebei gevoelig voor huisstofmijt dus proberen geen situaties zoals ik had met mijn gebrils op zaagsel te creeren, is zand een goede keus of raden jullie anders aan?

Afijn, dit komt nu binnenkort met de post. Nu de inhoud nog!
De parkiet gaan we waarschijnlijk bij een dierenwinkel kopen waar ik goede ervaring heb met al mijn huisdieren, we zullen daar uitgebreid informeren naar de betreffende kweker en verdere zaken die van belang zijn.
Helaas kan ik op marktplaats en google geen (hobby)kweker vinden bij ons in de buurt, heeft iemand misschien een adresje om in overweging te nemen? (alphen a/d rijn zuid-holland)

Bedankt voor het lezen en eventuele reacties, groetjes!

p.s. die webwinkel, zooplus, heeft een mooi en goed geprijsd assortiment zeg!

fullmetalgirl

Wouw!

je klinkt goed voorbereid! :D
goede kooi,
goede stokjes,

zand (schelpenzand) zou ik i.v.m. stof afraden,
schelpenzand stoft als een gek..
beter beukensnippers (geen zaagsel maar groffer) tegen stobber.

indeling voer:
2 voerbakjes,
1 drinkensbak,
1 snoepbakje groente fruit bak / eivoer bakje.
grit apart aanbieden in klein bakje, aangezien ze dit niet veel pakken.
zo zou ik het doen voor 1 grasparkietjes,


vera1982

gezien jullie allergieen zou ik kiezen voor houtsnippers als bodembedekking ipv schelpenzand. houtsnippers geven geen stof dus komt het ook niet in je longen als je al gevoelig bent voor andere stofjes zoals evt huisstofmijt. tussen de houtsnippers heb ik zelf het grit gestrooid. mijn parkiet haalde meteen het grit uit het bakje als ik dat neerzette, vandaar dat het nu op de bodem ligt en ze weet het ook te vinden.
in het begin zal een jong parkietje veel zitten graven in de houtsnippers gezien ze dan nog last hebben van ernstige ADHD :) die van mij stopte daarmee na ongeveer 2 weken, nu wordt er alleen nog wat lichtjes tussen gerommeld voor het grit.
maar dit is mijn idee over de bodembedekking, het is net wat je zelf wilt. let wel op met kopen van houtsnippers dat je niet de fijnste neemt gezien ze dit kunnen opeten en dat gaat niet altijd goed. je kunt dan beter kiezen voor een maat groter in houtsnippers maar zeker niet de grootste maat(het ruikt trouwens ook lekker die houtsnippers als je bij de kooi staat, schelpenzand ruikt minder vind ik)
succes ermee.

LLD

Bedankt voor jullie uitgebreide en snelle reacties!  :)

Goede tips omtrent de bodembedekking, leerzaam! Ik heb nooit gedacht dat zand veel stof zou opleveren, zou niet weten waarom eigenlijk, maar we zullen zeker de houtsnippers eens aan nader onderzoek onderwerpen! Hoewel ik met mijn hooikoorts ook weer gevoelig ben voor bepaalde bomen, heerlijk he, maar daar komen we vast uit!
Ik zal het grit zoiezo apart gaan aanbieden naar aanleiding van jullie tips, ik zal even aankijken hoe het beestje zich gedraagt, als het grit op de bodem beland heb ik geen extra bakje nodig!

Nog een vraag die me te binnen schiet over de bodembedekking, heeft er iemand van jullie ervaring met corbo, uit de kern van mais oid? Een van de verkopers raadde het aan en zei dat het nauwelijks stuift? (alleen wel aardig veel duurder!)

Meer tips/trucs/aan- en afraders altijd welkom!


fullmetalgirl

corbo is zeker ook een aanrader,
maar zoals je zegt stukje duurder.

nog een tip:
koop ook een Iodine slijpsteen i.p.v. sepia,
sepia is erg zout
als ze daar regelmatig van eten is dat minder goed als een Iodine blokje.
Een Iodine slijpsteentje herken je aan de zacht roze kleur.

begin vanaf jongs af aan met groentes,
dan heb je meeste kans dat hij op latere leeftijd ook groente eet :)

LLD

Corbo, dus toch, ik dacht dat ik de naam echt helemaal fout had haha! Ik denk dat dat een kwestie is van uitproberen, als dat ons beiden weerhoudt van snotteren dan kost het maar iets meer!

Bedankt voor de tips, is opgenomen op mijn "te kopen" en "te onthouden" lijstje! Zo kan ik nog eens een mooi overzichtje maken!

Meer altijd welkom!  ;)

p.s. ik heb je een pbtje terug gestuurd, ik hoop dat die is aangekomen?

lovesbudgies

#6
-Plaats van de kooi is prima, let wel op met teflon ivm de open keuken. http://parkietenfreak.nl/a-teflon.php
-Ik zou zelf de MO2 nemen, is een stuk groter (alleen hoger) voor maar een tientje meer, en je kunt hem de helft kleiner maken als je dat wilt,
kan eventueel een 2e parkiet bij.
-De natuurzitstang met touw heeft een bevestiging voor valken/aga kooien, hij is eigenlijk te groot en te zwaar voor de tralies van een grasparkietenkooi.
(ik heb dezelfde fout gemaakt, kan er niets mee.)
-Die natuur klimladder heb ik in het groot en ik vraag mij af of deze kleinere wel in je kooi gaat passen, haha.
-Schommel is de juiste afmeting
-Ik zou nog wat wilgentakken/fruitboomtakken erbij nemen, en eventueel een zittouw.
-Vergeet niet een roest voor de nageltjes, je kunt een cementen nemen (pedi-perch) of een van kalk.
-Daarnaast nog leuke speeltjes, je moet even kijken wat hij leuk vindt, (slopen/plastic/belletjes, enz) kijk ook eens bij dit topic, deze speeltjes
moet je dus níet nemen of maatregelen nemen: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=23674.0

-Geen sepia nemen, wel een mineralenblokje.
-Maagkiezels ook nog aan het menu toevoegen.
-Bij een zadenmengsel zonder ei-voer, ei-voer apart verstrekken.

Indeling zou ik doen:
1 bakje met zaadjes en ei-voer, 1 waterbakje, 1 met grit/maagkiezel
Groenten en fruit bevestig ik liever met een speciaal klemmetje, maar kan ook in het overige bakje.

-Corbo nemen inderdaad, ik heb ook aardig wat allergieën en dat bevalt mij het beste, daarna houtsnippers. Zand niet doen.

LLD

Bedankt voor je uitgebreide reactie met tips en trucs!
Ik ga de linkjes zeker doornemen en eruit halen wat ik kan gebruiken!

Wat betreft de kooi, ik heb dat vaker gelezen hier op het forum en ik weet dat je nooit te groot kan kiezen, maar één parkietje in zon gigantische kooi vind ik persoonlijk ook niet echt "gezellig". Deze kooi wordt volgens de omschrijving en foto's voor één soms twee parkieten aangeraden/gebruikt en ik vind hem daar zeker voor geschikt (zeker als ik kijk naar wat ik bijna in de dierenwinkel had gekocht!), meningen verschillen uiteraard, maar wilde het toch even toelichten.

Bedankt voor je tips en trucs omtrent de speeltjes, heel volledig!
Betreft de natuurzitstang is erg jammer maar misschien kan mijn vriend/schoonvader er nog wat van maken (handige klusser).
Ik heb gekeken naar de lengte van de (kleine) klimladder en dat zou moeten passen (kooi is 52 cm hoog en de ladder is 34 cm, groot en klein scheelt nogal zag ik!)

De aanvullingen voor voer, speeltjes en bodembedekking heb ik op mijn lijstje gezet, dus die worden aangeschaft! (als het nog past straks  ;) )

Fijn overigens dat je ongeveer vergelijkbaar bent met ons in de allergieen hoek, dat geeft ons referentie!

Overigens heb ik inmiddels contact met fullmetalgirl en we gaan daar binnenkort kijken zodat we misschien toch een parkietje direct bij de kweker kunnen kopen! Wordt mijn geduld nog iets op de proef gesteld!  :P


fullmetalgirl

Citaat van: LLD op juni 01, 2010, 09:23:35
Overigens heb ik inmiddels contact met fullmetalgirl en we gaan daar binnenkort kijken zodat we misschien toch een parkietje direct bij de kweker kunnen kopen! Wordt mijn geduld nog iets op de proef gesteld!  :P

Denk maar zo:
Dan heb je wat tijd om een naam te verzinnen! :D

LLD

#9
Hahaha, groot punt van discussie hier, dus dat is inderdaad misschien maar beter  ;)

Overigens heb ik een stukje gelezen in het topic van "gevaarlijke speeltjes" en ik heb er ook een paar tussen zitten met touwtjes (met name losse uiteinden). Die kan ik afknippen of invlechten en afhechten met een ty-rap, uiteraard gaan we dit wel regelen, maar hoe moet ik me het afhechten met een ty-rap voorstellen? Heeft iemand misschien een fotootje? Want als ik zon ty-rap af knip komt er toch een scherp randje bij?!

aster

Ik heb dezelfde kooi als die jij besteld hebt (alleen groter formaat) en als ik jouw was zou ik er een klein waterbakje bij halen. Eentje die je aan de tralies kunt bevestigen. Ik heb ook het onderste rek weg gehaald omdat mijn parkietjes het heerlijk vinden om door de corbo te scharrelen. Hierdoor komt er alleen wel steeds corbo in de voerbakjes. Dat is niet erg als het een beetje door het voer heen komt, daar eten ze toch omheen maar als je onderin dus ook het drinken doet komt daar ook corbo en veertjes enzo in. Zelf vond ik dit niet zo hygiënisch omdat er soms wat poep aan de corbo zit.

lovesbudgies

Citaat van: LLD op juni 01, 2010, 10:19:29
Overigens heb ik een stukje gelezen in het topic van "gevaarlijke speeltjes" en ik heb er ook een paar tussen zitten met touwtjes (met name losse uiteinden). Die kan ik afknippen of invlechten en afhechten met een ty-rap, uiteraard gaan we dit wel regelen, maar hoe moet ik me het afhechten met een ty-rap voorstellen? Heeft iemand misschien een fotootje? Want als ik zon ty-rap af knip komt er toch een scherp randje bij?!

Er staat een foto van in het topic, maar zal het hier nog even bijvoegen. Als je de tie wrap heel kort afknipt dan valt het scherpe randje heel erg mee. (moet eigenlijk nog korter dan ik op de foto heb gedaan)

Ik heb een hele grote kooi, dus ook een groot oppervlak van tralies, daardoor word de tralies automatisch wat slapper, bij mij kan de natuurzitstang
dus niet aan de tralies want dan buigt hij naar beneden door het gewicht, voor mijn tralies istie dus te zwaar, hopelijk kan het bij jou wel!

Jaja, hier ook astma en behoorlijk wat allergieën, welke precies weet ik niet omdat de huidtest bij mij niet werkt (door andere medicijnen) maar
in ieder geval voor stof. Met medicijnen, veel schoonmaken en een luchtreiniger/bevochtiger in huis gaat het hier prima.

[verwijderd door de beheerder]

LLD

Nog meer welkome informatie  ;D

Aster; bedankt voor de tip omtrent het waterbakje, dat kan je alleen uit ervaring weten en dat soort tips neem ik graag ter harte! Ook wij kiezen ervoor om het rooster eruit te laten dus dan regelen we een los waterbakje, dat lijkt me dan ook frisser voor het beestje! Dan heb ik in de bakjes beneden de ruimte voor het voer/grit/groente/fruit ed!

Lovesbudgies; bedankt voor het voorbeeld, dat moet mij dan ook wel lukken, ergens vind ik dat touw namelijk wel leuke deco en als ik het zo veilig kan maken is dat een mooie optie! Omtrent de zitstang, we zullen het proberen en vanzelf merken, anders kan ik mijn (handige) vriend nog wel vragen of hij er wat van bouwt en/of vervangen we hem door een ander, in ieder geval iets om even in de gaten te houden!
Goed om te horen dat ook jij met astma en allergieën gewoon gezellig je vogeltjes kunt houden, zo hoort het he!

ParkietP

Ik was van plan een zelfde soort topic te openen, maar misschioen kan het hier wel gewoon bij.

Half augustus wil ik weer een parkiet aanschaffen. Ik doe dit bij Nicky. Om vervolgens 2 maanden later of zo een 2e parkiet erbij te nemen. Ik wil de 1e eerst helemaal tam maken.

Ik heb wat vraagjes. Op het moment ben ik me aan het orienteren op een kooi.

- Zijn er mensen die met deze kooi ervaring hebben, de Piano 4 open?: http://www.ferplast.com/scheda_prodotto_eng.php/prodotto=regular_cage_with_opening_roof-large-regular-cages-for-small-birds-cages-birds-piano-4-open/id_menu=0301010302/frm_pagina=1

Ik heb deze kooi gisteren zelf bij Pets Place gezien en moet zeggen dat hij op de afbeelding kleiner lijkt dan in het echt. Persoonlijk vind ik hem groot genoeg voor 2 vogels.
Maar zijn er mensen die ervaring hebben met deze kooi, of een soort gelijke? Het voerbakjes systeem vind ik erg handig.

- Als stokken wilde ik deze gebruiken: http://www.ferplast.com/scheda_prodotto_eng.php/prodotto=flexible_modular_perch-perches-accessories-for-cages-birds-flex-16-mm/id_menu=03030102/frm_pagina=1

Ik heb dit gisteren ook in mijn handen gehad, en dat zag er ook erg goed uit. Ik weet niet of het echt hout is, maar het voelde wel zo aan. Het is helemaal in een natuurlijke vorm te buigen. Ik hang er denk ik ook nog wel een natuurstok in, gewoon recht. Maar die buibare stokken lijkt me ieder geval wel natuurlijk.
Hebben jullie hier ervaring mee?

Enige probleem is dat ik nog geen winkel heb gevonden die die stokken los verkoopt.

Als me nog meer te binnen schiet horen jullie het wel :)

LLD

Natuurlijk past het hierbij, we zitten in hetzelfde schuitje  ;)

Ik heb de kooi die je noemt vaker voorbij zien komen hier op het forum, misschien even zoeken op de naam of er staat ergens in een van mijn topics (hier of in het introductieforum) een linkje dat ik van iemand kreeg met allerlei kooien!
Zoals je misschien in de beginpost hebt gelezen hebben wij de Hagen Vision M02 gekocht, die is bedoeld voor 1/2 parkieten, misschien kun je de formaten daar eens naast houden?
Overigens zeggen ze allemaal en overal, te groot kan niet!

Wat betreft de zitstokken, die buigzame zien er leuk uit maar wel een beetje plastic op de foto? Zoiets maken uit natuurlijk materiaal is niet makkelijk... Ik heb ze nooit ergens in een winkel gezien (inmiddels ben in uitgebreid bij 4 winkels geweest hier in de buurt, van ruim geassorteerd naar minder) maar misschien in een online winkel? Even googlen op de productnaam?

Veel plezier met de voorbereiding en je aankomende parkietje, het virus schijnt snel over te slaan!  ;)

LLD

#15
Hallo Forummers,

Ik ben nog steeds lekker bezig met het voorbereiden van de komst van ons parkietje, het duurt nog eventjes maar het is leuk om er mee bezig te zijn, en ben aanbeland bij het onderwerp zitcomfort!

Op het forum ben ik al tegengekomen dat het belangrijk is om goede afwisseling te bieden en aan de hand daarvan vraag ik me dus ook af wat optimaal is.
Ik heb op dit moment een y vormige korte roest, een schommeltje van natuurhout, een grote klimladder van natuurhout en een grove roest met touw (ingevlochten inmiddels). De laatste twee onderdelen zijn wat aan de grote kant en komen dus misschien niet in de kooi terecht maar vinden misschien hun plekje wel voor het los vliegen.

Ik denk erover om een pedi-perch aan te schaffen voor voor het drinkbakje, een mineraalroest, een zittouw en 2 rechte roesten, hoewel ik twijfel of dit nog gaat passen haha!  ??? Wat voor combinatie zouden jullie maken?

De plaats van de stokken daar ben ik ook nog niet uit, hangen jullie ze aan de korte of lange zijde van de kooi of juist afwisselend?
Wordt er eigenlijk rondgefladderd in het formaat kooi dat wij hebben (voor 1 parkiet) of alleen gehupst? Dat maakt ook nogal uit voor de inrichting denk ik!


Alvast bedankt voor jullie advies!  :)


Samengevoegd met dit al lopende topic, aangezien de onderwerpen goed op elkaar aansluiten. Gr. Lovesbudgies

lovesbudgies

@ParkietP:

-die kooi is de minimale maat voor 2 parkieten. Kleiner is dus niet wenselijk, groter mag wel. Hier staat hij ook: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=22435.0 (1e kooi is vrijwel dezelfde)

-die stokken zijn van plastic, ze mogen in de kooi, maar alleen naast houten zitstokken. Houten zitstokken moeten de meerderheid vormen,
daarnaast kan je die van plastic gebruiken gebruiken of touw. Je kunt ze niet kant en klaar kopen, maar alleen in een doosje en dan kun je
ze zelf in elkaar zetten en vormen zoals je wilt. Ze zijn in vrijwel elke dierenwinkel te koop, neem wel de juiste dikte. Ferplast Flex
Voor in een klein kooi vind ik alleen houten stokken toch een betere optie.

lovesbudgies

@LLD:

Nee dat gaat zeker nooit passen, ik denk dat je er misschien 4 roesten in krijgt. Ik zou 2 takken nemen die van de
voorkant naar de achterkant lopen, en dan nog 2 roesten die maar aan 1 kant vast zitten. Bijvoorbeeld 1 mineraal roest
en 1 van touw. Misschien kan je die tegenover elkaar doen, zodat er meer inpast. Daarnaast past er misschien nog een schommel in.

Bij een kleinere kooi plaats ik alles van de voorkant naar de achterkant, oftewel aan de lange zijde. Zo is er meer ruimte
om heen en weer te springen.

Als je parkiet er een paar uur per dag uit is, dan zal hij alleen heen en weer 'hupsen', maar vooral in het begin én als
je parkiet te weinig beweging uit de kooi krijgt dan kan je zeker op wat gefladder rekenen.

Hou trouwens ook rekening met de speeltjes, die nemen ook veel plaats in beslag.

LLD

Lovebudgies; bedankt voor het samenvoegen (had ik niet aangedacht, sorry) en voor je uitgebreide antwoord!

Is een pedi perch niet "nodig"? Van de beschrijving bij zooplus lees ik dat een mineraalroest meer is om van te snoepen en niet zozeer voor nageltjes en snaveltje en de pedi perch wel?

Het is absoluut de bedoeling dat de parkiet iedere dag buiten zijn kooi rond mag fladderen, dat is wel zo diervriendelijk in mijn ogen! Maar ruimte om te fladderen, zeker in het begin, moet er dus zeer zeker zijn!

Ik denk dat ik voorlopig alleen de schommel erin hang (natuurhout), de klimladder en dikke roest er even uit laat (misschien als speeltje bij het los vliegen) en het op vul met een touw (die vind ik erg leuk!) en 1/2 dunnere takken. Is een klein houten laddertje een must trouwens?

lovesbudgies

Geen probleem.  ;)

Naast wilgentakken, of takken van een fruitboom is het bij sommige vogels nodig een roest op te hangen voor de nagels, en
bij sommige niet. Ik hang zo'n roest er standaard in, gewoon voor de zekerheid.

Een pedi perch is van cement en het is bobbelig, sommige vogels schijnen er wondjes op hun tenen van te krijgen als ze
er altijd op zitten, maar er altijd opzitten is natuurlijk nooit de bedoeling.
Een mineraal of kalk roest is glad en daagt meer uit tot het afslijten van ook de snavel, omdat ze er aan kunnen knagen.
Beide zijn prima voor het afslijten van de nagels, de pedi perch gaat alleen wat langer mee aangezien die niet
'afgeknaagd' kan worden.
Klopt wel wat je zegt hoor, maar voor de nagels kan je beide gebruiken, het is dus niet nodig ze allebei tegelijk in de kooi te hangen.

Ladder is geen must. Zeker als de ladder het doel heeft om makkelijker naar de bodem te komen dan hoef je hem niet neer
te zetten want daarvoor gebruiken ze hem toch niet, haha.