Verrot eitje.

Gestart door sylvia123, mei 31, 2010, 21:04:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sylvia123

Hoe lang duurd het voordat een eitje zo verrot is dat het echt mega stinkt.
Een paar uur, dagen, een week ?

En hoelang duurd het voordat de adertjes in het ei bruin worden als het embryo overlijd in het eitje.

Ik hoop dat iemand me vragen kan beantwoorden.

Groetjes Sylvia

sylvia123

Jammer dat niemand reageert maar ik heb het nu anders gedaan.
Ik hoorde een parkietje piepen in het ei en toen dacht ik: Binnen een paar uurtjes is die er.
Nou mooi niet dus.
Ik kwam thuis geen gepiep meer, eitje open gemaakt en ja hoor overleden.

Vandaag weer een piepend eitje en ik ben meteen in actie gekomen.
Heel voorzichtig een piepklein gaatje in het eitje gemaakt, ( op de goede plek )
en met een pincetje stukje voor stukje een beetje open gemaakt en terug gelegd bij de moeder.
Kwartier later weer gekeken en nog even een klein stukje gedaan, en toen was het snaveltje zichtbaar en het mondje ging open en dicht en het piepte.
Mooi dacht ik, het heeft in ieder geval lucht.
1 Uur later kreeg ik een telefoontje van me vriend dat het geboren is, pfffffffew toch de goede keus gemaakt.
Het verbaast me dat ze nog uit komen want ze zijn al van begin mei.
Me andere parkietje is inmiddels van de eitjes afgestapt maar die heb ik nog even warm gelegt vooor de zekerheid van ze zijn dezelfde dagen gelegd.

Het is nu donker dus ik kan morgen pas me kleine draak zien, spannend ik hoop dat het in orde is en dat het geen zuurstof tekort heeft gehad.

Mars

Een eitje komt ergens tussen de 18 en 21 dagen vanaf de dag dat het bebroed wordt uit.
Je kunt ze beter zelf niet openmaken, tenzij ze niet meer warm gehouden worden door de moeder of als het gepiep langer dan 24 uur hoorbaar is.

Het kleintje kan vrijwel altijd zelf uit het ei kruipen en het zelf gaan helpen kan er voor zorgen dat het kleintje er nog niet helemaal klaar voor is, zelfs als het piept, of dat je iets beschadigd.

Een eitje dat gelegd is, niet uitkomt is en niet door de moeder kapot wordt gemaakt of opzij wordt gelegd, wordt meestal met een week of 6 weggehaald (dus 6 weken na het leggen). Het kan steun bieden voor kleintjes die wle uit het ei zijn gekomen.

Is het eitje gewoon in de steek gelaten of komt het niet uit en zijn er geen kleintjes, dan kun je het best wel eerder weg halen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

sylvia123

Ik had 3 nestjes, bij elkaar 11 eitjes.

Alleen het vogeltje die ik bevrijd heb leeft en de andere zijn overleden in het ei.

Er is dus niks vanzelf uitgekomen, dit is ook het eerste jaar dat ik dit mee maak.

Dus ik heb voor dit vogeltje zeker geen slechte keus gemaakt.  :D
Een vogeltje dat er niet klaar voor is zit toch niet al 23 dagen in het eitje als het al niet langer is.

Verder zijn er geen kleintjes gekomen.
Er ligt nog 1 eitje en die zal ook wel niet meer goed zijn.

Het kleintje is heel levendig en piept en krijgt goed te eten, gelukkig. ;D ;D ;D

Mars

Hoe is de luchtvochtigheid? Ik weet niet of je ze binnen of buiten hebt zitten..?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..