Kleurslag bepalen

Gestart door StoneArch, mei 31, 2010, 12:27:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StoneArch

Hallo allemaal,

Als beginnende vogelliefhebber heb ik momenteel 4 koppels grasparkieten in mijn bezit. Ik heb echter wat moeite met het vaststellen van de kleurslagen van enkele van mijn grasparkieten. Kan iemand mij uit de brand helpen aan de hand van de bijgevoegde foto's?

Op de eerste twee foto's is dezelfde parkiet afgebeeld. Bij de derde foto gaat het m.n. om de rechtse parkiet.

Alvast bedankt voor de reacties ...

StoneArch

[verwijderd door de beheerder]

fullmetalgirl

1e en 2e foto,
sky blue geelmasker type 2 grijsvleugel

foto 3 rechtse parkiet:
1 donker factor (kobalt blauw) geelmasker type 1

zien er goed uit je parkietjes :)

ter extra informatie:
Dit zijn geen regenboogjes, regenboogjes moeten ook spangle en opeline hebben.
dus ondanks dat de 1e veel kleur heeft, is dit geen regenboogje.

StoneArch

#2
Bedankt voor deze heldere informatie  ;D
en bedankt voor je compliment  :D

Ik had inderdaad ook al het vermoeden dat de eerste parkiet geen regenboog was.
Dat was mij wel verteld bij de aankoop van de parkiet, maar kon dat niet rijmen met foto's op internet.

Verder dacht ik dat de blauwe man met gele masker een mauve was.
Wat is dan precies het verschil tussen kobalt en mauve?

Alvast bedankt weer ...

fullmetalgirl

sky blue = geen donker factor (licht blauw)
kobalt = 1 donker factor (blauw)
mauve = 2 donker factoren (donkerblauw)
als je ouders weet  kun je vaak ook beter zeggen hoeveel donker factor je parkiet heeft.

kan moeilijk uitleggen wanneer het nou mauve is en wanneer het nou kobalt is..
hier zijn wat links waar je het verschil kunt zien:
http://www.budgieplace.com/colorsguide.html#darkfactor
http://www.gras-valkparkieten.nl/kweken/kleurslagenmutaties/mutaties-grasparkiet/
bij deze links zie je ook duidelijk dat jou 2e foto parkietje kobalt is.

bij mauve lijkt het soms/meestal bijna alsof er grijs door zit...


StoneArch

#4
Hé, bedankt weer voor je verhelderende info.

Als ik dus het goed begrijp, is de kleurslag 'normaal blauw' hetzelfde als kobaltblauw ... ?!
Ben in ieder geval weer een stukkie wijzer geworden van die twee websites.

fullmetalgirl

ja dat is een manier om het te zien :)

maar geloof me,
je zult nog vaak de kleurslag sites bekijken voordat je handigheid krijgt met kleurslagen :D

Mars

#6
Mauve is wel echt heel erg grijs, en 1 donker factor maakt eigenlijk het hemelsblauw een beetje dieper en donkerder.
Ik ben het er dus zeker mee eens dat er hier sprake is van kobalt en zeker geen mauve.

Misshcien leuk om te weten: een grijsvleugel heeft ook pastel kleur (dus niet een felle lichaamskleur), dat kun je heel mooi zien bij het eerste parkietje.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

StoneArch

#7
Heb nog is even flink gestudeerd op de website www.gras-valkparkieten.nl (en de engelse versie hiervan).
Het is me allemaal nu wel een stuk duidelijker geworden  ;D

De eerste parkiet (foto 1 en 2) is dus een geelmasker (type 2) hemelsblauwe grijsvleugel.
Geelmasker type 2, omdat de parkiet (nu wat ouder) duidelijk een gele waas in de borst toont.
Met verder als extra kenmerk dus, dat de gehele lichaamskleur verdund is.

Klopt het dat het verschil bij de andere twee parkieten (foto 3) alleen zit in het type geelmasker?
Linkse parkiet geelmasker type 1 en rechtse parkiet geelmasker type 2 ...

Mars

Dat is vanaf de foto moeilijk vast te stellen en vooral even afwachten op de eerste rui: dan zie je bij type II geelmasker meer geel (wat mengt tot groen) op het borstje.

Maar zo op het oog zijn ze dezelfde kleurslag.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

StoneArch

#9
De foto's zijn van vorig jaar, dus de parkieten zijn nu bijna een jaar.
Bij de rechtse parkiet zie ik nu duidelijk een gele waas in de borst, vandaar mijn veronderstelling dat de rechtse een geelmasker type II heeft.

Heb ik nog een laatste vraag ...
De beide kobaltblauwe geelmaskers hebben een verschillende markering bovenop hun kop; bij de één loopt de markering verder naar voren (de linker) dan bij de ander.
Kun je hier ook aan zien of de vogel geelmasker type I of II heeft?

In ieder geval beide bedankt voor de verhelderende info tot nu toe !!

Mars

Dat is niet geelmasker type afhankelijk, het kan zelfs per rui wel verschillen.

Dus gewoon bij lek grasje anders.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

StoneArch

Weten jullie misschien ook de kleurslag van deze parkieten?
Van de tweede heb ik helaas geen betere foto.

Mijn vermoeden is dat dit ook beiden geelmasker hemelsblauwe grijsvleugels zijn ...

[verwijderd door de beheerder]

fullmetalgirl

Hey,
De 1e foto is geen grijsvleugel.
Je ziet duidelijke zwarte markeringen die pas op het einde lichter worden.
Bij een grijsvleugel is alle markering grijs. (donker tot licht grijs is mogelijk, maar niet zo zwart als op deze foto)
omdat de borst voor en de "kont" zeg maar behoorlijk van kleur verschillen heb ik even wat voor je opgezocht:

"Clearbody - body colour white or yellow suffused - cheek patches violet - eyes black with a white iris - wings black markings - flights pale
The standard for the Texas Clearbody is to have no colour in the body feathers leaving only yellow or white,depending if the bird is yellow or
white based of course. The clearbody can have some colour in it's body of up to a 50% dilution, in this case the body colour is stronger towards
the rump and vent area.This variety is dominant over inos and if paired to a lutino or albino you will get clearbody chicks. "


Hier staat eigenlijk dat
texas clearbody's hebben 1 sterk verdunde kleur... met donkere markeringen en de laatste veer pinnen lichter..
en clearbody's hebben lichtere kleur voor en donkerdere kleur achter. nogsteeds met zwarte markeringen die lichter worden naar de top van de vleugels toe.

Mogelijk is dit dus een clearbody met geelmasker type 2.
als ik voorbeelden zie van clearbodys... dan lijkt deze behoorlijk op.
wordt volgens mij niet officieel erkend door nederlandse standaarden als zijnde clearbody.
(amerikaanse gidsen zijn altijd uitgebreider dan nederlandse gidsen)
(erg mooi parkietje!)

2e is inderdaad een skyblue geelmasker type 2,
grijsvleugel mogelijk ook,
maar dat kun je beste zien aan een foto van de rug.
(zie nu alleen wat lichte markeringen aan zijkant van hoofd)

Als je meer uitleg wil hoor ik het :)

StoneArch

In ieder geval heel erg bedankt weer voor je inzet !!

Heb zelf ook nog weer is zitten surfen op internet, maar ik zie eigenlijk alleen maar witte of gele clearbody's (zoals jij ook beschrijft op de website gras-valkparkieten.nl). En deze pop heeft duidelijk een lichtblauwe kont. Dus dat begrijp ik nog niet helemaal. Voor de rest is het inderdaad heel duidelijk te zien dat de vleugelmarkering duidelijk lichter van kleur wordt bij de buitenste vleugelpennen.

Verder heb ik nog even twee duidelijkere foto's van de man bijgevoegd ...

[verwijderd door de beheerder]

fullmetalgirl

Het is inderdaad lastig uitleggen
(clearbodys staan overigens niet omschreven op gras-valkparkieten, wel texas clearbody maar dat is iets anders.)
(ook lutino, dark eyed clear en albino zijn wat anders)

ga er maar vanuit dat het een clearbody met geelmasker type 2 is :)

bij 2e foto heb je een
opeline
spangle
geelmasker 2
mogelijk grijsvleugel maar dat is wat lastig te zien dankzij de spangle/opeline.
mooi pietje :)
ookwel regenboog parkietje genoemd.


StoneArch

#15
Is de clearbody een mutatie opzich? Of is de clearbody een markeringstype van de vleugels, die gecombineerd wordt met de verschillende kleurslagen. Dat deze pop bijvoorbeeld een geelmasker hemelsblauwe clearbody is ...

Maar nog even wat betreft die man ... regenboog is toch een aparte kleurslag? Bij foto's op internet (bijvoorbeeld op http://www.parkieten-online.nl/kleurslagen.html) is de kleurslag 'regenboog' veel donkerder van kleur (veel contrast-rijker). Maar een grijsvleugel is het inderdaad ook niet echt, omdat de markering op de vleugel daar volgens mij te bleek voor is.

fullmetalgirl

#16
Wat je zegt over clearbody klopt..

over regenboog:
elk parkietje dat een witte basis heeft...(dus blauw of grijs is)
inclusief geelmasker type 2,
inclusief spangle,
inclusief opeline.
is een regenboogje.

regenboog is dus verzamelnaam voor al die dingen bij elkaar.
is geen aparte mutatie dus. maar meerdere mutaties in 1 parkietje die samen een regenboogje vormen.
er zijn veel verschillende soorten regenboogjes.
met of zonder grijsvleugel, met of zonder grijsfactor,
sky blue, kobalt of mauve.. etc etc.

maar officieel is het een verzamelnaam en geen mutatie opsich..

Ingrid

Een technisch stukje over de regenboogparkiet (helaas geen foto):

Kleurstandaard Regenboog

De regenboog is een combinatie van opaline, witvleugel, geelmasker en de blauwfactor. Deze combinatie dient te voldoen aan de standaard van de opaline, witvleugel, hemelsblauw, kobaltblauw, mauve, violet of grijs en geelmasker. De intenisteit van het geel is afhankelijk van de gebruikte geelmasker factor. Bij de geelmasker type 1 is de kleur citroengeel. Bij de geelmasker type 2 is het diep geel en bij de Australische geelmasker is de kleur diep goudgeel. De witte delen van de grasparkiet in de blauwserie op het front, masker en de nauwelijks zichtbare ondulatie tekening op de achterschedel zullen een gele waas tonen, behorende bij het gebruikte type geelmasker.

Tekening:
Op wangen, achterhoofd en nek, zijn de zomen van de ondulatie tekening vaag, met geel bewaasd, op een ondergrond in de lichaamskleur.
Vleugels:
Gebroken wit
Primaire velugelpennen:
Gebroken wit
Primaire staartpennen:
Blauw
Secondaire staartpennen:
Uiteinden blauwgrijs. Een gele waas, anders dan op de witte delen, is toegestaan.

Bron: http://www.nbvv.nl/standaardeisen/pdf/grasparkieten.pdf


fullmetalgirl

hmm ik dacht ook altijd spangle..
heb me daar even in vergist.

maar  regenboog parkietjes zijn gewoon heel verschillend van elkaar :)

lovesbudgies

CiteerDe regenboog is een combinatie van opaline, witvleugel, geelmasker en de blauwfactor.

Het parkietje op de laatste 2 foto's van StoneArch, is dus ook een regenboog? Dat de blauwfactor groen is geworden
door het geelmasker type 2?
Maar hij is ook gezoomd, en ik maak op uit Ingrid haar tekstje dat dat niet mag... dus is het toch geen regenboog..? ::)