Hoe met een plantenspuit

Gestart door ~anouk, mei 30, 2010, 13:59:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

~anouk

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje:
Hoe laat ik hem wennen aan de plantenspuit?
Ik ben bang dat ik hem in 1 keer proberen bang maak voor de 'douch'
hoe werkt dit en kan ik het beste de eerste keer doen?

Groetjes Anouk! :)

lovesbudgies

Lauw water in de plantenspuit doen, en de spuit op nevelstand zetten.
Als je dan zachtjes een heel stuk boven je parkietje spuit, dan daalt er een zachte nevel op hem neer, dit vinden de meeste parkietjes niet eng.
Zorg dat je boven één kant van de kooi spuit, zodat hij ook uit de nevel kan gaan zitten aan de andere kant als hij het niet lekker vindt.

Parkietjes die lekker willen badderen schudden hun verenpakje eens fijn uit, dus als je dat ziet dan vindt hij het leuk. Mocht hij nu naar de
andere kant van de kooi vluchten en niet meer terug komen, probeer het dan een andere keer nog eens.


KikiSorrie

#2
Citaat van: lovesbudgies op mei 30, 2010, 14:25:19
Lauw water in de plantenspuit doen, en de spuit op nevelstand zetten.
Als je dan zachtjes een heel stuk boven je parkietje spuit, dan daalt er een zachte nevel op hem neer, dit vinden de meeste parkietjes niet eng.
Zorg dat je boven één kant van de kooi spuit, zodat hij ook uit de nevel kan gaan zitten aan de andere kant als hij het niet lekker vindt.

Parkietjes die lekker willen badderen schudden hun verenpakje eens fijn uit, dus als je dat ziet dan vindt hij het leuk. Mocht hij nu naar de
andere kant van de kooi vluchten en niet meer terug komen, probeer het dan een andere keer nog eens.


Hee
Ik heb mijn 2 parkieten besproeid met een plantenspuit met lauw water, maar ik weet niet wat ze ervan vinden. De een is minder bang dan de ander. Ze schudden een beetje met hun veren, maar soms vliegen ze ook weg. Ik heb ook wel een badje maar die pas niet op de kooi.
Kan ik doorgaan met spuiten? Want de kooi word er ook niet droger op...  ???
Groetjes, een parkietenliefhebber ;)

lovesbudgies

Zolang je het aan 1 kant van de kooi doet zodat ze ook weg kunnen uit de nevel is het goed.
Met de veren schudden is een goed teken, dit betekend dat ze willen badderen.

Timb16

Hey hey,

Ik lees hier het een en ander over de plantenspuit, heb het vanmiddag bij mijn parkietje gedaan en die ging lekker met zijn veren schudden, hij schok een beetje van de spuit, maar vond het water erg lekker!
Wel heb ik nog 2 vraagjes over de plantenspuit, Hoevaak moet je dit eigenlijk doen? dagelijks, wekelijks?? En ik ben vanmiddag toen ik opzoek ging naar een plantenspuit in de winkel dus speciale 'douche' spuiten tegengekomen voor parkieten, heb het maar niet gekocht omdat ik er niks vanaf weet, weten jullie meer? Hoe staan jullie hier tegenover?

Alvast erg bedankt voor de reacties!

Mars

Het schijnt erg gezond te zijn om de vogels dagelijks te nat te maken. Dus je mag dit dagelijks doen (nooit na 19.00 uur, voor de nacht, want dan drogen de veren niet goed meer).
Als je het wekelijks doet is dat ook prima. Ik doe het soms tijden niet en dan weer een paar dagen achter elkaar. Gewoon wanneer ik zin heb dus ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Ik denk dat je de 'parkietendouche' van Vitakraft bedoeld, dit kun je inderdaad gebruiken, aan het water zijn nog wat ingrediënten toegevoegd die goed zijn voor de veren. Alleen mag je parkieten maar 2x vernevelen ipv tot ze er zelf genoeg van hebben. In principe is dit spul dus niet nodig en kun je gewoon water gebruiken.
De spuit zelf is wel erg handig door de goede nevelstand, ik heb de fles ook een keer gekocht, leeggegooid, omgespoeld en gebruikt met gewoon water. ;)

Het is heel goed om parkieten elke dag even te douchen.

Timb16

Haha ja ik ben ook niet echt van de middeltjes en goedjes voor beestjes. Zo'n spuit aanschaffen en leeggooien is inderdaad een goede optie! Heb mijn parkietje nu bijna een week en hij vindt water helemaal tegek! Mijn vragen zijn beantwoord, heel erg bedankt weer!

Daniquev

mijn parkietje is voornamelijk van het korte badderen. we hebben een badje.
Een plantenspuit weet ik niet of ze dat leuk vindt. Ze is ooit ene keer de wasbak ingesprongen omdat de kraan drupte. maar toen ze een druppel op haar kreeg was ze meteen weg..
iemand tips ?

Frouwktje

Ik hou mijn handen onder de kraan en als ze zin hebben komen ze er aan en lopen ze naar m'n handen en soms heen en weer onder de kraan en de andere keer alleen een slokje,aan hun de keus dus elke morgen.

pixie

Mijn parkieten vinden de plantenspuit maar niets. En een badje kijken ze niet naar om, behalve om er een slokje uit te nemen.
Maar onder de kraan wordt Joep helemaal wild. Hij vindt het heerlijk.
Ik zet hem op mijn hand in de buurt van een dun straaltje en hij kan er dan zelf naar toe. Het is een enorm grappig gezicht als hij zo uit zijn dak gaat!

lovesbudgies

Citaat van: Daniquev op maart 24, 2011, 16:36:54
mijn parkietje is voornamelijk van het korte badderen. we hebben een badje.
Een plantenspuit weet ik niet of ze dat leuk vindt. Ze is ooit ene keer de wasbak ingesprongen omdat de kraan drupte. maar toen ze een druppel op haar kreeg was ze meteen weg..
iemand tips ?

Ik zou haar gewoon elke dag een badje geven zodat ze kort kan badderen, dat is prima! Ze hoeft niet onder de kraan of de plantenspuit, dat zijn andere manieren van badderen, maar als zij gewoon lekker in haar badje gaat dan lekker zo laten.  :)

BudgieMe

Mijn tamme vogels badderen ook graag onder de kraan op sproeistand, in de volière doe ik wel eens de plantenspuit.
In principe vinden ze het niet fijn maar uiteindelijk toch wel een beetje, door het effect erna maar het moment van sproeien niet, er blijven maar weinig op de plek zitten waar ik sproei.
Maar heeft het een lange tijd niet geregend plaag ik ze er gewoon even mee. :)

Regent het gaan ze zelf douchen in de buitenvlucht.

Wat ook leuk is om te proberen is wat nat groen aan een knijper ophangen ( witlof, andijvie blad, loof van peen ) lekker afspoelen en zo nat ophangen, vaak gaan ze er tegen aan 'badderen'. Heel leuk om te zien ook.