Kruiper?

Gestart door Ties, mei 27, 2010, 23:07:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ties

Sinds 5 dagen hebben we een nieuw parkietje, Ties genaamd. Hij zou 4 weken oud zijn en net 2 dagen uit het blok. Hij zat sindsdien binnen, niet in een kooitje maar gewoon in huis. At al wel zelfstandig. Hij zag er prima uit, goed in de veren. Kon nog niet echt vliegen, maar deed wel pogingen en kwam dan 1/2 meter verder op de vloer neer.
Hij was de enige uit zijn nest, de andere 3 eieren waren niet uitgekomen. De eigenaar vertelde iets over een legsel van vorig jaar waar een "kruiper" bij zat die na een paar dagen was overleden. Omdat ik er niet zoveel afwist heb ik dat ter kennisgeving aangenomen.
Ties verliest echter nu ook veren (voor zover ik kan zien alleen van zijn vleugels). Regelmatig zit er een veer scheef, die er dan later uitvalt. Volgens mij dus veel te vroeg voor een gewone rui. Hij oefent nog steeds met vliegen, komt ca. 1 meter ver. Hij is verder opgewekt, al heel handtam maar ook heel geïnteresseerd in zijn omgeving. Eet zelfstandig.
Ik heb een aantal foto's bijgesloten, ook van een veer.
We hebben nog een andere parkiet, die 8 maanden oud is en in een aparte kooi zit. Staan wel naast elkaar. Deze komt van een andere kweker en zit goed in de veren.
Leidt Ties toch aan kruipersziekte? Kan onze andere parkiet dit nu ook krijgen? Groet, Juul

[verwijderd door de beheerder]

Wouter

Ties is inderdaad veel te jong voor een jeugdrui. Deze komt pas bij een leeftijd van 3/4 maanden.
Dit lijkt heel erg op kruipersziekte en zeker omdat er al eerder een kruiper uit een nest is gekomen is dat een logische conclusie. Het lijkt me een goed idee als je deze pagina even doorleest. Hier kun je de basiskennis over kruipersziekte vinden en vind je ook informatie over besmetting.

Ties

Beste Wouter
Bedankt voor je antwoord. Ik had die pagina al gevonden en ook nog wat meer info via google. Het is me alleen nog niet duidelijk of onze andere parkiet dit nu ook nog kan krijgen en wat dan de gevolgen zijn. De kooien staan naast elkaar, dus besmetting heeft mogelijk al plaatsgehad.
De verenstatus lijkt op dit moment stabiel. Er zit niets meer los en hij heeft sinds eergisteren geen veren meer verloren.
Ik zal contact opnemen met de kweker, zodat die zelf maatregelen kan nemen.
Groet, Juul

fullmetalgirl

het is wel mogelijk dat hij de andere vogels besmet..  (als hij uberhaupt kruipersziekte heeft wat er op dit moment wel op lijkt)
MAAR (grote maar)
die zullen geen ziekteverschijnselen krijgen.
Alleen als je een nieuw nestje hebt, de jongen kunnen ziek worden.


jongen worden ziek van dit virus omdat het lichaam het nog niet herkend als slecht.
oudere parkietjes herkennen het wel als slecht en er zullen dus antistoffen worden aangemaakt...
ze dragen dan (tijdelijk) de ziekte, maar worden niet ziek.


hoop dat je de uitleg snapt? :) is geen simpel virus.