Geschrokken en nu bang?

Gestart door Mickey, maart 22, 2010, 22:32:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mickey

Hallo allemaal!

Het zit onze mickey niet mee, imiddels is hij van het dagelijkse rijden afgestapt maar hij is erg bang geworden. Hij is een paar keer erg geschrokken en ik heb ook een paar keer moeten ingrijpen onderandere toen hij met de kraan in aanraking kwam en nu is hij bang en stapt hij niet meer op. Ik laat hem sowieso eerst even een dag rustig zitten. Ik neem aan dat ik nu weer vanaf het begin moet beginnen met tam maken? Net zo lang tot dat hij weer opstapt in zijn kooi?

Bedankt allemaal!

Groetjes mickey!


Mickey

Hallo allemaal,

Het is hopeloos, hij wil er me alle geweld uit maar zodra ik mijn hand in de kooi stop gaat hij bovenin zitten en pas naar een paar minuutjes komt hij trosgierst eten.
Ik laat hem nu rustig vanaf zijn stok eten en ga dan heel rustig naar hem toe met een vinger en trek de grosgierst naar achteren. Dan komt hij wel op mijn hand zitten om te eten maar wipt hij telkens weer terug.

Vervolgens gaat hij weer bovenin zitten zonder zich te verroeren, in dat geval stop ik en laat ik hem weer rustig zitten. Het lijkt er op dat hij een angst heeft ontwikkeld voor mijn hand, iemand nog tips?

Groetjes Mickey

Moppers

Gewoon doorgaan zoals je nu doet, af en toe trosgierst in je hand aanbieden. Kennelijk is hij zo geschrokken dat hij nu wat in de war is: is die hand nu eng of niet?
Hij zal steeds langer op je hand blijven zitten en ik vermoed dat dat sneller zal gaan dan toen je hem voor het eerst tam maakte.

Mickey

Hallo allemaal,

Het gaat niet erg hard, heb helaas ook niet de gelegenheid om het 3 keer per dag te doen. Vrijdag gaan we voor een weekje weg, ik twijfel of ik hem mee zal nemen, het is niet echt een super lange reis maar wel een hoop stress voor hem. Kan hem denk beter even bij iemand brengen maar kan ik dus een week lang geen oefeningen doen. Die week daarna ben ik ook nog vrij en dan kan ik het vast wel meerdere keren per dag doen, hopen dat het dan beter gaat... Hoe denken jullie over het meenemen op vakantie? En kan deze onderbreking kwaad voor het 'tam' maken?

Groetjes Mickey

Moppers

Bij tam maken is het van belang dat de vogel de omgeving kent. Als iemand een nieuw parkietje heeft, raden we dan ook altijd aan hem eerst een paar dagen met rust te laten zodat hij kan wennen aan de nieuwe omgeving. Als je je parkiet mee neemt op vakantie, dan zou je de eerste paar dagen dus niet verder kunnen omdat hij moet wennen aan de nieuwe omgeving. Je gaat maar een weekje weg, dus dat is te kort om het proces voort te kunnen zetten. Ik zou hem thuis laten en verzorging regelen of hem tijdelijk bij iemand onderbrengen. Dat er dan een week niet met hem wordt geoefend is niet erg, al helemaal niet als je daarna nog een week vrij hebt en dus genoeg tijd om weer met hem te oefenen.

Mickey

Hallo allemaal,

We waren van plan om Mickey door iemand te laten verzorgen maar dat ging op het laatste moment niet door. Hij moest dus mee en dat ging perfect, zelfs in de auto vloot hij er op los.
Sterker nog: op vakantie was hij veel vrolijker dan thuis, hij had ook een geweldige plek midden in de kamer. Helaas zijn we weer thuis  en daar staat hij met één zijkant tegen een kast aan, een andere plek hebben we helaas niet.

We zijn weer aan het oefenen, het gaat maar heel langzaam. Hij laat het duidelijk merken als hij het zat is door bovenin te gaan zitten en de andere kant op te kijken met een heel arrogant koppie  :D
Ik stop dan en laat hem weer met rust, als hij het goed gedaan heeft krijgt hij een beloning. Ook geven we dagelijks lekker fruit en groente, hij is er één keer uit geweest, hij heeft toen heerlijk gevlogen en is zelfs opgestapt! Het valt me erg tegen maar we houden vol al valt het soms niet mee. :o

Dan nog een vraag: Kan een spiegeltje helpen bij het tam maken?

Groetjes Mickey

Mirjam

Hoi,

De meningen over spiegeltjes zijn volgens mij nogal verdeeld.
Jouw parkietje ziet er een soortgenoot in en kan er, in sommige gevallen, agressief op reageren..

Mijn 2 parkietjes zijn gewoon tam geworden met spiegeltjes in de kooi, maar ik besef dat ik erg veel geluk heb gehad met mijn kanjertjes.
Ik denk dat je een beetje op je gevoel moet afgaan en kijken hoe ie 'omgaat' met het spiegeltje.

Groetjes,

Mirjam

Mars

Sommige mensen gebruiken het spiegeltje bij het tam maken, omdat hun parkietje het erg leuk vindt.
Zelf heb ik niet zulke goede ervaringen met spiegeltjes. Dus je moet het gewoon uitproberen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mickey

Hallo allemaal,

Ik zit er over te denken Mickey niet verder tam te maken. We vorderen niet, hij gaat gewoon eigenwijs bovenin de kooi zitten.
Beetje knipperen met zijn oogjes en net doen of we er niet zijn, ik wil eigenlijk niet opgeven, heeft iemand nog tips?

Groetjes Mickey

Mickey

Hier mag een slotje op, het is duidelijk dat ik hier zelf uit moet zien te komen.

Mars

CiteerIk laat hem nu rustig vanaf zijn stok eten en ga dan heel rustig naar hem toe met een vinger en trek de grosgierst naar achteren. Dan komt hij wel op mijn hand zitten om te eten maar wipt hij telkens weer terug.

Volgens mij ben je gewoon al een heel eind op weg. Steeds je parkietje een klein stapje verder uitdagen.
Hij moet je vertrouwen (weer) krijgen en dat kan even duren, maar zelfs de meest angstige parkietjes kunnen (soms duurt het wel een jaar) tam worden.

Ik weet niet of je hem ook los laat, maar ook dan kun je proberen hem uit te dagen en steeds een stukje verder te gaan. Eten of speelgoed werken daarbij het beste.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..