Mottenballen als motten-bestrijdingsmiddel

Gestart door carla-dobbe, mei 23, 2010, 22:14:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

carla-dobbe

Beste mede-forumleden,
Ik heb gezocht in het forum, maar kon hier niks over vinden, vandaar dat ik dit topic heb aangemaakt over mottenballen als een motten-bestrijdingsmiddel.
Ik heb sinds kort heeeeeeel erg veel last van motjes in huis, heb nog niet kunnen vinden waar ze vandaan komen, heb er al is eerder gehad, maar dat waren er maar 1 of 2 in bijvoorbeeld 3 maanden of zo.. Maar nu loopt het echt de spuigaten uit, ik maak er gemiddeld iedere avond 3 dood!!! dus reken maar uit maal 7 dagen per week, en dat ondertussen denk ik al bijna 3 weken... Ik let natuurlijk heeeel goed op me parkietjes, die krijgen iedere dag nieuw voer, uit een afgesloten pot (xtra vital, dus geen schepvoer uit een dierenwinkel, maar verpakt voer)
Dus ik hoop dat zij er weinig last van ondervinden... Ik daarin tegen, erger me kapot en loop iedere avond als het schemer wordt achter die stomme beestjes aan te rennen omdat ik ze gewoon niet in huis wil hebben. (niet bevorderlijk voor je kleding en zo) Nu zitten ze merendeel in de woonkamer, zie ze niet in de slaapkamer en in of bij me kledingkast) Ik kan geen sprays gebruiken had ik me al bedacht, want ik heb vogeltjes, zou niet willen dat ze daar last van hebben.. Mottenballen was voor mij ook geen optie, want mijn parkietjes vliegen los, en alles wat vreemd of nieuw is, is interesant...
Maar ik wilde toch ook van die motten af, dus heb ik bedacht: ik koop goedkope kleine plasticbakjes van de Xenos, (kubusjes van ik denk 4 bij 4 cm of zo) en maak zelf gaatjes in de deksel en dan doe ik er een mottenbal in en deksel erop, dan kunnen me parkieten er niet mee gaan spelen..
Zo gezegt, zo gedaan... ik heb sindsdien nog maar 1 motje gezien, wat ik me in die beesten hun plaat goed kan indenken, want die ballen stinken natuurlijk

Nu mijn vraag: is die lucht schadelijk voor mijn parkietjes??
Ik ruik zelf die ballen ook (heb 4 bakjes her en der in de huiskamer gezet, met in elk 2 ballen) Nu ga ik nog wel is de kamer uit, of uit huis, maar dat doen zij natuurlijk niet.
Ik zal zo wel twee bakjes weghalen en in de gang en keuken zetten, dus dan hou ik nog maar twee bakjes over, maar ik bedoel, die motten blijven er niet voor niets van weg, het is chemisch.. wat doet het met mijn vogels ondanks dat ze er niet aan kunnen komen, maar wel in die lucht/geur van de mottenballen zitten??? (ze lijken er geen last van te hebben, hun gedrag is niet anders)

Weet iemand dat?

Groetjes van Carla
Noddy & Yrsa


lovesbudgies

#1
Mottenballen bestaan uit een chemische verbinding die verdampt, namelijk paradichloorbenzeen, en als ik dit artikel erover lees, lijkt het mij best gevaarlijk, dit is een citaat uit het artikel:

CiteerInademing van de stof kan duizeligheid, zwakte en bloedarmoede veroorzaken. Op lange termijn kunnen lever- en bloedaandoeningen ontstaan.

Dit is van toepassing bij mensen, en ik neem aan dat dit alleen voorkomt als je echt de pure vorm inhaleert, maar grasjes hebben een stuk gevoeligere luchtwegen dan wij...

(Edit: Als je op het blauwe woordje 'dit' klikt, dan kun je het artikel lezen waarin inderdaad staat dat dichloorbenzeen hetzelfde is als paradichloorbenzeen.)

carla-dobbe

#2
uhm, ik weet niet of het uitmaakt, maar het heet tegenwoordig "Geurballen" en die zijn van Roxasect. Ik heb ze bij de Blokker gekocht, vroeger heette het Mottenballen, maar ze zijn op den duur overgegaan op Geurballen (ik werk zelf bij de Blokker, vandaar dat ik weet dat ze overgestapt zijn, maar ik weet dus niet of het verschil maakt)


Roxasect Geurballen  http://www.vemedia.nl/site/nl/7/3/8/140/insecticiden_roxasect_geurballen.aspx

Samenstelling
Dichloorbenzeen, een ademhalingsgif. De stof komt vrij, zodra de geurbal met lucht in aanraking komt.

Gebruiksaanwijzing
Geurballen kunnen in zakken van kledingstukken of kledingzakken worden gestopt en veroorzaken geen vlekken. Het is raadzaam te controleren of de geurballen nog aanwezig zijn. Geurballen zijn goed te ruiken. Deze geur wordt niet veroorzaakt door de werkzame stof, maar door het toegevoegde parfum.

Is Dicloorbenzeen het zelfde als wat jij noemt (paradicloorbenzeen) denk je??

Ingrid

De Geurballen bevatten 1.4 dichloorbenzeen oftwel paradichloorbenzeen.

Edit// Je had zelf al een aanvulling in je bericht gezet. Voor het antwoord op je vraag, zie boven ;)

Joyce

Hoi Carla,

Ik vond op het internet een artikel over natuurlijke bestrijding van motten. Mottenballen zijn inderdaad zeer, zeker voor huisdieren.

Op de site www.milieucentraal.nl vond ik de volgende bestrijdingstips:
"Lavendel, kamfer en de etherische oliën uit cederhout zijn natuurlijke producten die insecten afstoten. Cederhoutblokjes zijn vaak geïmpregneerd met extra cederolie. Laat om vlekken te voorkomen het hout niet in direct contact komen met uw kleding. Motten vangt u met een kartonnen doosje waar een plukje onbehandelde wol, of ander lokmateriaal in is gelegd. Maak gaatjes van twee cm lang in het doosje, haal na een paar weken de val leeg en ververs de vulling."

Vooral de Cederhoutblokjes lijken erg effectief. Ze zouden best lekker moeten ruiken, zijn niet schadelijk en motten kunnen de geur niet uitstaan. Ik heb ze al op verschillende internetsites te koop gezien. Misschien is dit een goed alternatief voor jouw mottenballen. Veel succes ermee.

Groetjes, Joyce.

lovesbudgies

Ik heb ook even een edit toegevoegd aan mijn eerdere berichtje. (het is inderdaad hetzelfde)

De geur van de mottenballen zal niet veel uitmaken, het gaat om het gif dat zich (blijkbaar geurloos) door het huis verspreid via de lucht.

Goede tip Joyce!


carla-dobbe

hmmm, oké, dan moet ik ze maar weghalen. Wel heel gek, want er staat op de verpakking helemaal niks over huisdieren (staat zowiezo weinig info op). Op bijvoorbeeld mieren-lokdoosjes staat dat moet uitkijken met honden en katten, omdat die erop kunnen kauwen, das duidelijk, dat het dus voor elk huisdier een risico is. Heb net nog even op de verpakking gekeken, staat niks op, zelf niet over oppassen met kinderen -die dingen lijken echt wel op snoep, beetje riskant dus), terwijl je wel contact met de ogen en mond en huid moet vermijden.

Maar goed, dan is me motten-probleem niet opgelost, kan moeilijk mijn woonkamer in de vriezer leggen  ???
Heeft iemand misschien tips voor mij?  Het wordt vrij warm in mijn huis, 3-hoog, plat dak boven mij.. dus ze hebben het hier niet slecht kwa voortplantings-temperatuur!!  Die Geurballen hang ik nu maar in de kleding kast, heb ik ze in iedergeval niet voor niets gekocht..  ::)
Heb insecten spray, die gebruik ik wel buiten de woonkamer (dus ik ren nu achter die motten aan om ze uit de woonkamer naar de gang te jagen  ;) ) Want ze dood maken als ze op de muur zitten lukt me wel aardig, maar ben ook voorzichtig om niet allemaal van die vieze vegen op me behang te krijgen (gele muur, zie je alles op  :() maar omdat ik voorzichtig ben ontsnappen ze vaak weer, ben soms zowat een half uur bezig met 3 van die motten  >:( te killen..
Dus... alle opties zijn welkom!!


zie ondertussen dat Joyce gereageerd heeft, dank!! Lavendel hou ik niet van, maar die cederhoutblokjes klinken goed, even kijken of me parkieten daar niet mee aan de haal gaan (ik heb er 1 die is dol op hout knagen) maar die zou ik anders misschien ook in die bakjes kunnen leggen die ik nu toch gemaakt heb!!

Ingrid

Citaat van: carla-dobbe op mei 23, 2010, 23:34:15
..... zelf niet over oppassen met kinderen.....

Vreemd, bij mij staat op de verpakking "Buiten het bereik van kinderen bewaren".

Lavendel werkt ook niet, heb ik eens geprobeerd ;) Toen ik een ware mottenplaag had met larven! hielp bakjes met oerzout/zeezout ook erg goed.

Joyce

Cederhout kun je ook in die doosjes stoppen ja.

Even nog een kleine toevoeging . . . . Als je dan toch een motje in je woonkamer hebt die je normaal gesproken dood wilt maken en je wilt geen vieze vegen op de muur: bij de Xenos krijg je een electrische vliegenmepper voor een paar euro (3 of 4 geloof ik). Je moet een knopje op het handvat induwen en wanneer de mot dan tegen het "mep- gedeelte" aan komt, krijgt hij een kleine stroomstoot en is het gedaan met de mot, zonder vlekken op het behang of iets dergelijks. MAAR let wel op dat je huisdieren er niet aan komen terwijl jij het  knopje ingedrukt hodt, lijkt me niet plezierig voor ze.

Parkieten-Freak

#9
Paradichloorbenzeen en 1,4-dichloorbenzeen is inderdaad hetzelfde.

Een benzeenring is om het simpel te houden een zeshoek met een circel in het midden.
Op de punten van de zeshoek liggen de atomen, para heeft in dit geval te maken met de ligging van de Cl atomen ten opzichte van elkaar: ze liggen tegenover elkaar op de zeshoek.

Vogels hebben relatief een veel grotere luchtwegoppervlakte dan wij mensen. (Luchtzakken!) Ze kunnen daardoor ook relatief ook meer (gif)stoffen opnemen. Dit in combinatie met hun geringe gewicht is op zich al een reden om helemaal van mottenballen af te zien.
De motten blijven overigens niet weg door de geur, ze leggen het loodje omdat paradichloorbenzeen een giftige stof is.

Misschien is het een tip om tijdelijk de parkieten boven te zetten en beneden door te gaan met de mottenballen totdat de mottenplaag voorbij is?


carla-dobbe

Ik heb de geurballen maar uit de woonkamer weggehaald!!

@ Ingrid
Je hebt helemaal gelijk, er staat wel onder het stukje van irritatie aan de ogen en mond, dat je het buiten bereik van kinderen moet houden, heb het vandaag nog is nagelezen! (gister gelezen, zonder extra licht aan te doen, om half 12 s'avonds is het daar al een beetje donker voor  ;))

@ Joyce
Goeie tip ;D!! die electrische vliegenmepper, haha ik heb er notabene twee in huis hiero, dat ik daar nu niet zelf aan gedacht heb ???!! hahaha

@ Parkieten-freak
Uhm, simpel houden??  :o snap er weinig van hihi, maar goed, doet er ook niet toe, het is niet gezond voor me parkietjes, das het belangrijkste om er van te leren!! Ik kan ze niet boven zetten, want ik heb geen boven (en ook geen beneden ;)) Kan ze wel op me slaapkamer zetten, maar goed, daar kunnen die motjes ook komen. Vind het voor me vogels (en voor mij  :D) gezelliger als ze gewoon bij mij staan.



Ik heb er in ieder geval van geleerd, heb wat bruikbare tips gekregen, de cederhout vind ik zeker het proberen waard en ik ga vanaf nu gewoon met me electrische vliegenmepper achter ze aan, dan moet het zo gepiept zijn!!! (voor de duidelijkheid, achter die motjes he, niet me parkietjes  :P)

groetjes Carla
Noddy & Yrsa