is puk ziek of in de rui of verkeerd gegeten??????!!

Gestart door pietjuhpuk, mei 13, 2010, 10:58:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietjuhpuk

We komen vanochtend beneden zie ik op de muur naast puk zijn kooi opeens allemaal vegen. soort van poep maar dan in braaksel. soort spetters zeg maar:s
puk verliest op t moment ook erg veel veertjes, van de week zelfs 2 uit zijn staart. dat waren echt grote veren zeg maar.
ook zit hij veel te plukken en pikken in zijn veertjes en die vliegen dan int rond. hele mooi ook??! is dit normaal in de rui?!
Nu ziet hij er alleen beetje vies uit. zijn veren rondom zijn snavel zijn bruin. van het braken denk ik??!
Hij heeft pas wel aan een plant zitten eten die ik al weg wilde doen, maar goed die ligt nu dus in de kliko maar zou het daar van kunnen komen?! Dat zijn maagje overstuur is? of hoort het bij de rui???!!
Vreemd.... hij oogt verder niet ziek. hij vliegt, gilt soms en kheb hem geprobeerd te wassen/badderen maar ja zo rondom zijn snaveltje ist nogsteeds ziek?! puk is al eens eerder heeeeel ziek geweest, daar lijkt het nu nog niet op maar ik herken dit niet en vind dit wat vreemd?! vooral dat vieze bruine uitbraaksel van vanochtend rondom zijn kooi???????!!!!! :(
wie weet wat dit KAN zijn????!! tips/advies welkom!

lovesbudgies

Het verliezen van de veren klinkt gewoon als een normale rui.

Het braken is natuurlijk niet normaal, het zou mogelijk een kropontsteking kunnen zijn.
Ik ben benieuwd hoe het met hem gaat vandaag, het zou verstandig zijn als je morgen langs een vogelarts gaat.

Wouter

Het eten van de plant kan zeker lijden tot vergiftiging met deze symptomen. Hoe lang was dat geleden, dat eten van die plant? Hoe dan ook is het belangrijk dat je zo snel mogelijk even langs de VA gaat.

pietjuhpuk

Hoi bedankt voor jullie reacties.
we zijn vanmiddag weg geweest, maar die tijden dat we zeg maar thuis zijn deedt puk gelukkig heel normaal eigenlijk....
Nu ook, hij zit ontzettend de kletsen op zijn manier zeg maar en ik denk dat hem iets dwars heeft gezeten...
Die plant heeft hij 1x aan gegeten maar dat komt nu misschien doordat ie  plant op n andere plek stond.
want die plant hebben we al langer en daar heeft ie al wel vaker aan zitten rotzooien maar khad nu het idee dat ie echt soort het steeltje door had geknaagt.....??!
maar zoals ik hem nu zie is tie nog wat vies rond zijn snavel van het braken denk ik maar verder heeft ie weer"normaal" praatjes!!
khoop dat t meevalt......

lovesbudgies

#4
Het is die vieze bruine brei waar ik mij zorgen over maak, je voert toch gewoon zaadjes neem ik aan? Geen pellets?

Misschien kan iemand anders wat meer vertellen over het braaksel, of dat normaal is of niet.

pietjuhpuk

hoi het is gelukkig mee gevallen met Puk.
wat dat overgeven ofzo nou is geweest weten we niet, maar hij is niet zieker geworden alleen maar actiever lijkt het.
hij ist liefst de hele dag uit zijn kooi....
Die plant is weg en hij eet gewoon voer. eivoer en gewoon parkieten zaad en er hangt een bakje met grit in zijn kooi en zo 1x in de week krijgt hij een nieuwe sliert trostgierst.
ook krijgt hij elke dag wat appel.....
ik denk dat er iets in zijn verkeerde keelgat heeft gezeten ofzo?????!!
en de rui wordt ook iets minder heb ik t idee. hij wordt nu weer anders van kleur lijkt het....

lovesbudgies

Gelukkig dat hij niet meer heeft overgegeven. Hopelijk blijft het hier bij.
Als het vaker gebeurd moet je het toch eens laten nakijken.

Ik weet niet of je met "1x per week een nieuwe sliert trosgierst" een hele sliert bedoeld? Dit is namelijk heel veel, een kwart sliert
per week is het maximum, trosgierst is namelijk heel vet.