Zullen 2 parkieten meer herrie veroorzaken als 1?

Gestart door ParkietP, mei 12, 2010, 21:15:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ParkietP

Goedeavond,

Wellicht hebben jullie mijn vorige topic in 'Ziekten' gelezen. Mijn lieve parkiet Rickie is vorige week helaas overleden. Toch zit ik wel alweer aan een andere vogel te denken, omdat ik het nu al weer erg mis.

Het liefst zou ik 2 jonge grasparkietjes nemen, omdat je toch heel veel leest over dat het beter is. Zelf lijkt het me ook erg leuk om er 2 te hebben.
Zit alleen wel met de vraag, of het tam maken beter zal gaan. Ik lees hierover dat het juist beter zou moeten gaan, omdat ze elkaar na gaan doen.

Op dit moment is alleen het grote probleem dat mijn moeder en mijn zusje absoluut geen 2 parkieten willen, omdat ze denken dat ze herrie gaan maken. Dit komt omdat mijn nicht ook 2 parkieten heeft gehad. Deze waren niet tam, vlogen alleen rond, maar kwamen niet bij je. Maar zodra bijvoorbeeld de tv aan ging of er kwam visite, was het bijna onverstaanbaar omdat die 2 parkieten zo te keer gingen. Als de tv dan harder werd gezet, gingen die vogels doodleuk nog harder kwebbelen.

Zelf heb ik het ook vaak meegemaakt met Rickie, dat hij behoorlijk hard zat te kwebbelen als de tv aan stond. Af en toe werd ik er wel gek van, omdat je toch wel eens rustig naar iets wil luisteren. Het was wel altijd zo, als ik hem er uit liet, dat het eigenlijk over was, omdat hij dan bezig is, of dat jij dan met hem bezig was.

Ik zit me nu dus echt af te vragen, of 2 parkieten meer 'ovelast' zullen veroorzaken als de tv aan staat, of als er visite is? Is er een manier om dit enigzins te voorkomen? Kunnen mensen met 2 of meer parkieten misschien vertellen hoe dat gaat? Zitten meerdere parkieten bijvoorbeeld altijd te kwebbelen omdat ze samen zijn?
Zou bijvoorbeeld een doek over de kooi savonds helpen?

Ik snap best dat parkieten niet altijd stil kunnen en hoeven te zijn, maar als ze echt herrie gaan maken lijkt me ook niet zo leuk meer. Mijn vader had vroeger toen hij nog thuis woonde een grijze roodstaart, die ze weg hebben moeten doen, omdat deze heel vaak oorverdovend zat te schreeuwen. Zoiets wil ik dus absoluut niet met 2 grasparkietjes.
En er 1 naderhand weg doen, omdat het niet meer zou gaan zou ik echt zielig vinden.

Oohja, hoe haal ik mijn moeder over om toch 2 parkietjes te mogen hebben? ;)

Mirjam

Hoi,

Hoe je je moeder over moet halen weet ik niet  ;).

Ik had eerst 1 grasparkietje en sinds 3 maanden dus 2.. Ik kan niet zeggen dat de mijne oorverdovend veel lawaai maken (of heb ik geluk). Mijn skatjes kwetteren vaak gezellig en heeeel soms zijn ze even kort aan het 'gillen'..
Maar altijd als ik thuis ben, zijn ze eruit en zijn dan meestal om mijn hoofd aan het vliegen, over me heen aan het rennen of lekker aan het spelen. Maar ze maken zeker niet veel herrie.
De mijne zijn dus wel tam.
Met veel geduld en tijd krijg je ook 2 jonge grasparkietjes tam.
Bovendien zijn 2 grasparkietjes veeeel leuker om naar te kijken als ze saampies aan het spelen of keuvelen zijn.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Succes.

Kleintjes

In 't begin dachten mijn ouders ook dat 2 meer herrie zouden maken dan 1, maar binnen enkele weken had ik er toch 2, Pino en Gina. De geluiden die ze maakten vielen best mee, was bere gezellig :)

Ik had er eerst 1 die ik tam maakte en pas toen hij tam was hebben we 'n vriendinnetje gehaald. Zij was ook vrij snel tam omdat ze 'n voorbeeld had aan Pino, die al tam was. Als je 1 parkietje hebt die al tam is is de ander meestal ook sneller tam omdat ze dan kunnen zien dat er niks engs is met die grote hand(en). Uiteraard maken 2 parkietjes wel wat meer rommel dan 1 omdat er 2 keer zoveel veertjes ruien :) Even stofzuigen en dat is ook weer weg :)

's Avonds gaat ook hier 'n doek over de kooien (momenteel heb ik 2 kooien maar daarover post ik nog). Ze worden dan lekker rustig en gaan, als ze zin hebben, lekker slapen :)

Tegenwoordig heb ik 5 parkietjes en 't geluid vind ik niet anders dan anders, toen ik er 2 had. Ook als ze samen spelen of elkaar verzorgen zijn de geluiden zo vergeten. Niets mooiers om te zien dan parkietjes die samen spelen en / of elkaar verzorgen  :-* Er zijn hier meerdere leden actief die meerdere, al dan niet vele, parkieten hebben :) 2 is altijd beter dan 1 alleen, omdat bij 1 parkietje verveling kan ontstaan met alle nare gevolgen van dien.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

sweetmoby

zal ik eens het omgekeerde vertellen :P
ik had 1 grasje.. Moby.. Tam en super lawaaierig..
toen wou ik er een 2e bij...Lila..
en toe werd moby Stiller :-X

ze kwetterden wel met elkaar enzo.. maar niet meer dat oorverdovende gekras wat moby altijd deed... ;D
nu wonen ze buiten in de voliere en zijn ze papa en mama geworden :-*


Mars

Ik heb ook de ervaring dat twee rustiger zijn dan 1.
Eentje zal vaak meer zijn best doen om aandacht te trekken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

#5
Twee popjes samen zijn het stilst, maar dit gaat vaak niet zo lekker samen. Twee mannetjes samen maken het meeste geluid.
Als je één man hebt, en je neemt er een pop bij, zal het volume (meestal) niet heel veel meer worden, omdat mannen het meeste en het hardst kletsen.
Parkietjes die alleen zitten, zullen vaker hard roepen. Parkietjes die samen zitten zullen vaker hard kletsen, maar als je een pop en een man neemt zul
je niet heel veel meer horen dan met alleen een man.

Mijn ervaring is dat een man uit een grote volière harder geluid zal maken dat een jong mannetje dat in de huiskamer opgegroeid is.

(ik had eerst 2 popjes, en een man opgegroeid in een huiskamer, weinig geluid, man erbij die altijd boven een elektrische gitaar uit moest komen,
die kletst echt heel hard, man erbij uit een grote volière, die altijd met 30 andere mee kletste, die kletst bijna op oordopjes sterkte. :P
Je begrijpt dat het aantal decibel hier wel behoorlijk is gestegen.)

ParkietP

Een pop en een man lijkt me niet zo handig. Want ik heb geen zin in kleintjes. Mijn voorkeur zou uitgaan naar 2 mannetjes.

Het zou zoiezo dus wel beter zijn om eerst 1 parkiet te nemen en later nog 1? Zodat je de eerste goed tam kunt maken, en het met de volgende dan makkelijker zal gaan.

Maar zoals gezegd zal het erg lastig worden om mijn moeder te overtuigen. Of ik moet er stiekum nog een bij nemen. :P

Mag ik trouwens nog om jullie mening vragen: Wat vinden jullie van handopfok? Ik heb hier weinig over gevonden, maar gisteren kwam ik wel op een site van een kweker, die schreef dat zij tegen handopfok zijn, omdat de parkieten later in de pubertijd dan gedragsproblemen kunnen krijgen, en min of meer onhoudbaar worden. Wel lees ik dat parkieten die via handopfok groot zijn gebracht super tam zullen zijn.

Voor mezelf had ik al bedacht om een handopgefokte parkiet te nemen, en zodoende een geschikte kweker te gaan vinden.

Parkieten-Freak

#7
Citaat van: ParkietP op mei 13, 2010, 16:20:33
Mag ik trouwens nog om jullie mening vragen: Wat vinden jullie van handopfok? Ik heb hier weinig over gevonden, maar gisteren kwam ik wel op een site van een kweker, die schreef dat zij tegen handopfok zijn, omdat de parkieten later in de pubertijd dan gedragsproblemen kunnen krijgen, en min of meer onhoudbaar worden. Wel lees ik dat parkieten die via handopfok groot zijn gebracht super tam zullen zijn.

Voor mezelf had ik al bedacht om een handopgefokte parkiet te nemen, en zodoende een geschikte kweker te gaan vinden.

Handopfok: alleen doen als het moet.
Als je handopfok geeft, is de natuurlijke relatie van het kuiken met de oudervogels toch wat verstoord. Of dit leidt tot gedragsproblemen durf ik niet met zekerheid te stellen maar uitsluiten kun je het ook niet.
Tamme vogels krijg je ook zonder handopfok en daarbij wordt niet elke parkiet even (gemakkelijk) tam. Dit heeft veel meer te maken met het karakter van de parkiet en van de ervaring (en het geduld!) van de "trainer".
Daarnaast missen vogels die handopfok krijgen belangrijke en natuurlijke voedingsstoffen die de oudervogels aan de kuikens meegeven.


ParkietP

Citaat van: Parkieten-Freak op mei 13, 2010, 18:44:37
Handopfok: alleen doen als het moet.
Als je handopfok geeft, is de natuurlijke relatie van het kuiken met de oudervogels toch wat verstoord. Of dit leidt tot gedragsproblemen durf ik niet met zekerheid te stellen maar uitsluiten kun je het ook niet.
Tamme vogels krijg je ook zonder handopfok en daarbij wordt niet elke parkiet even (gemakkelijk) tam. Dit heeft veel meer te maken met het karakter van de parkiet en van de ervaring (en het geduld!) van de "trainer".
Daarnaast missen vogels die handopfok krijgen belangrijke en natuurlijke voedingsstoffen die de oudervogels aan de kuikens meegeven.

Bedankt voor deze nuttige reactie. Dan ga ik daar zeker op letten.


lovesbudgies

CiteerEen pop en een man lijkt me niet zo handig. Want ik heb geen zin in kleintjes.

Je krijgt alleen kleintjes als je een nestkastje ophangt. Dus zolang je die niet ophangt hoef je niet bang te zijn dat je kleintjes krijgt.

Qua handopfok: ik ken een hobbykweekster die de babyvogeltjes bij 3 á 4 weken verder voedt met de hand. Sommige daarvan zijn heel erg tam,
maar er zitten ook hele bange vogeltjes tussen die helemaal nog niet tam zijn, ondanks de handopfok.
Bij mijn parkietje was zijn vader overleden, en hij is vanaf 4 weken met de hand gevoedt, hij mist echt parkietenmanieren die normaal door de
oudervogels worden bijgebracht, hij is heel erg tam, maar is in de pubertijd ontzettend moeilijk geweest, ik heb hem echt moeten opvoeden.
Nu gedraagt hij zich bij mij super, maar bij mensen die niet consequent met hem omgaan valt hij weer in zijn oude gedrag van bijten en aanvallen.
Daarnaast heeft hij in het begin veel moeite gehad met andere vogels, daar kon hij niet mee omgaan omdat hij hun regels niet kende.

pbos

Ik wil me ook graag nog even mengen in dit gesprek. Ik ben een aantal jaar geleden begonnen met een parkietje. Ik vond het gekwebbel gezellig en ik stoorde me er absoluut niet aan. Alleen 's avonds als ze even boven de tv uit willen komen. Na een aantal weken heb ik er een tweede parkietje bij gedaan en ik ben ook van mening dat er weinig tot geen verschil zit in geluid dat ze maken. Het wordt alleen maar gezelliger, haha... Tegenwoordig heb ik vier mannetjes in huis en het is een gekwebbel van jewelste. Maar dat ik zeg dat ze meer lawaai hebben dan een of twee parkietjes. Nee, absoluut niet. Ze hebben natuurlijk af en toe hun schreeuwmomenten, die elke dag wel even voorkomen, maar dat heeft een parkietje ook. En nog steeds willen ze 's avonds altijd boven de tv uitkomen, maar ik moet zeggen dat dit vaak na een kwartiertje al afgelopen is. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je je moeder over kunt halen om twee parkietjes te mogen hebben.

Groetjes Peter

ParkietP

Citaat van: lovesbudgies op mei 13, 2010, 22:50:59
Je krijgt alleen kleintjes als je een nestkastje ophangt. Dus zolang je die niet ophangt hoef je niet bang te zijn dat je kleintjes krijgt.

Qua handopfok: ik ken een hobbykweekster die de babyvogeltjes bij 3 á 4 weken verder voedt met de hand. Sommige daarvan zijn heel erg tam,
maar er zitten ook hele bange vogeltjes tussen die helemaal nog niet tam zijn, ondanks de handopfok.
Bij mijn parkietje was zijn vader overleden, en hij is vanaf 4 weken met de hand gevoedt, hij mist echt parkietenmanieren die normaal door de
oudervogels worden bijgebracht, hij is heel erg tam, maar is in de pubertijd ontzettend moeilijk geweest, ik heb hem echt moeten opvoeden.
Nu gedraagt hij zich bij mij super, maar bij mensen die niet consequent met hem omgaan valt hij weer in zijn oude gedrag van bijten en aanvallen.
Daarnaast heeft hij in het begin veel moeite gehad met andere vogels, daar kon hij niet mee omgaan omdat hij hun regels niet kende.
Ah, hier had ik me dus beter in moeten verdiepen. Ik wist niet dat er geen kleintjes komen als er geen nestkastje hangt. Zal de pop dan ook nooit eieren gaan leggen, of last krijgen van legnood als er geen nestkast is?

Citaat van: pbos op mei 14, 2010, 10:23:51
Ik wil me ook graag nog even mengen in dit gesprek. Ik ben een aantal jaar geleden begonnen met een parkietje. Ik vond het gekwebbel gezellig en ik stoorde me er absoluut niet aan. Alleen 's avonds als ze even boven de tv uit willen komen. Na een aantal weken heb ik er een tweede parkietje bij gedaan en ik ben ook van mening dat er weinig tot geen verschil zit in geluid dat ze maken. Het wordt alleen maar gezelliger, haha... Tegenwoordig heb ik vier mannetjes in huis en het is een gekwebbel van jewelste. Maar dat ik zeg dat ze meer lawaai hebben dan een of twee parkietjes. Nee, absoluut niet. Ze hebben natuurlijk af en toe hun schreeuwmomenten, die elke dag wel even voorkomen, maar dat heeft een parkietje ook. En nog steeds willen ze 's avonds altijd boven de tv uitkomen, maar ik moet zeggen dat dit vaak na een kwartiertje al afgelopen is. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je je moeder over kunt halen om twee parkietjes te mogen hebben.

Groetjes Peter
Ja mijn parkiet deed dat ook altijd. ijwilde perse boven de tv uitkomen :P Maarja het hoort erbij, en meestal werd er snel minder, vooral als het beestje eruit mocht :)

lovesbudgies

Je kunt ervan uitgaan dat een pop niet zonder nestkast een ei zal leggen (en al helemaal niet als ze nog nooit een nestje heeft gehad), ook al paart ze met het mannetje, dit staat namelijk los van elkaar.
Ze zal dan ook geen last krijgen van legnood, want ze legt geen eitjes.

Er zijn wel eens popjes die ontzettend broeds zijn, die geen mannetje hebben, en die zomaar eitjes gaan leggen. Ook zijn er wel eens popjes die besluiten een nestje te krijgen zonder een nestkastje, en die lekker in het voerbakje gaan zitten. Beide zijn echter grote uitzonderingen.
Bij goed voer, een gezond gewicht, een goede conditie en een leeftijd van boven het jaar zal legnood ook vrijwel niet voorkomen.

sweetmoby

ik weet niet of het mag van je moeder..
maar ik heb hier 2 handopfok pietjes.. hun kregen te weinig eten van paps en mams omdat hun met zijn 6en waren..
ze zijn nu een week of 3 oud.. dus duurt nog even voordat ze weg kunnen..
mocht je nou interesse hebben ik woon in de provincie zeeland.\\

groetjes!

ParkietP

Citaat van: lovesbudgies op mei 14, 2010, 22:27:38
Je kunt ervan uitgaan dat een pop niet zonder nestkast een ei zal leggen (en al helemaal niet als ze nog nooit een nestje heeft gehad), ook al paart ze met het mannetje, dit staat namelijk los van elkaar.
Ze zal dan ook geen last krijgen van legnood, want ze legt geen eitjes.

Er zijn wel eens popjes die ontzettend broeds zijn, die geen mannetje hebben, en die zomaar eitjes gaan leggen. Ook zijn er wel eens popjes die besluiten een nestje te krijgen zonder een nestkastje, en die lekker in het voerbakje gaan zitten. Beide zijn echter grote uitzonderingen.
Bij goed voer, een gezond gewicht, een goede conditie en een leeftijd van boven het jaar zal legnood ook vrijwel niet voorkomen.


Dat stelt me dan toch wel gerust :P.

Whisky

Heej
Nou.. 2 parkietjes maken meer herrie dan 1 :D
Wij hadden 1 vogel die nooit geluid maakte..
Ik was full time thuis en kon dus de hele dag aandacht schenken aan het vogeltje..
Toen kochten we er 1 bij...
En toen....
De hele dag door!!!!
Ze zitten de hele dag vrolijk met elkaar te kwebbelen :D
En te kussen  :-*
Maar ja.. wilde het toch even kwijt (ik had nog niet alle berichtjes gelezen dus weet ook niet wat anderen al gezegd hebben xD

xx

tsjielpie

Tja, ik ben ook begonnen met een mannetje dat erg rustig was.
Een paar dagen later kocht er een popje bij want ik vond het toch een beetje zielig voor de eerste.
De tweede had duidelijk een ander karakter en had echt behoefte aan speeltjes want ze domineerde de ander behoorlijk en door de speeltjes had ze afleiding.
En ja hoor het mannetje werd ook een stuk drukker en nu is het af en toe net GTST in de kooi.
Ze knuffelen en maken ruzie en dat gaat nu eenmaal met het nodige kabaal gepaard.
Het vrouwtje alleen kan ook behoorlijk te keer gaan als ze aan het spelen is maar volgens mij heeft ze dit echt nodig want ik denk dat ze anders het mannetje teveel gaat domineren.
Maar dat je meer kabaal kan verwachten is nu eenmaal een feit.

ronald95

ik heb 2 parkieten een mannetje en een vrouwtje. toen ze vroeger in de woonkamer stonden dicht bij de tv konden ze best veel lawaai maken vooral bij het weer en bij sportmatchen. nu we sinds kort een veranda hebben zetten we ze daar in nu maken ze alleen nog echt luid lawaai als er een vogel op de veranda komt zitten of soms als er iemand in de buurt begint te schreeuwen.

vera1982

sinds een week heb ik een tweede parkiet erbij. nu heb ik een mannetje en een vrouwtje.
het vrouwtje scheterde veel meer toen ze alleen was, echt het aandacht vragen. sinds het mannetje erbij is doet ze dit nog maar zelden. het is nu meer gezellig keutelen. het mannetje heeft natuurlijk ook zijn scheter momenten.
ik vind het juist veel gezelliger met twee parkieten in huis, het geluid is rustgevend als ze gezellig samen kwebbelen :)
groet,vera

Parkietekee

Ja, 2 parkieten maken meer lawaai dan 1. Ik spreek uit ervaring :)