Vlieg- en verenprobleem?

Gestart door Mark_Amsterdam, mei 15, 2010, 23:07:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark_Amsterdam

Hallo!

Sinds twee maanden hebben wij een jong grasparkietje; Sjakie. Hij komt bij een erg vriendelijke en professionele kweker uit Hilversum vandaan (aanrader!).

Hij is al vanaf de tweede dag handtam, hij kwam al heel snel op onze vinger zitten en uit de hand eten was zo aangeleerd. Na een dag of drie vloog hij al vrolijk door de kamer. In het begin heeft hij wel wat aanvaringen met de muur gehad, maar al snel had hij de weg naar zijn kooi gevonden.

Hij lijkt nu echter een probleem met vliegen te hebben. Sinds een week of twee lukt het hem niet meer naar zijn kooi te vliegen maar maakt hij buiklandingen op het laminaat. Als we hem weer oppakken gaat hij met zijn vleugels wijd zitten, alsof het allemaal niet zo lekker zit. Dit duurt een paar minuten en dan is het weer alsof er niets is gebeurd.

Een ander ding dat ons opvalt is dat zijn vleugels en staart niet zo lijken te groeien. Hij heeft nog maar een heel kort staartje en ook zijn vleugels zijn niet zo lang als zou moeten.

Misschien heeft dit met elkaar te maken?

Als dit blijft gaan we sowieso over een paar dagen even langs de dierenarts, maar wij zijn benieuwd of jullie nog tips of adviezen hebben.

Alvast bedankt voor jullie reacties!  ;D

Groeten,
Mark

Idske

Hoi Mark,

Welkom op het forum!

Ik heb alleen een vraag die mij binnenkomt, heeft Sjakie al een rui gehad? En heb je een foto die je zou kunnen plaatsen?

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

lovesbudgies

#2
Heb je de mogelijkheid om wat foto's te plaatsen?
Liefst eentje van de staart, van een dichte vleugel, en als het kan ook eentje van een uitgespreide vleugel.
Dan is het wat makkelijker om er iets van te zeggen.


Twee zielen, één gedachte, Idske!  :P (bijna tegelijk!)

Mark_Amsterdam

#3
Hallo!

Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties  ;D

Hij verliest regelmatig veren (dons, maar ook vleugel- en staartveren) maar of dit al een 'echte' rui geweest is durf ik niet te zeggen.
Wat wel opvalt is dat de veren die hij verliest niet een echte pen lijken te hebben, een kort (donker) stukje aan het uiteinde.

Ik heb een aantal foto's bijgevoegd, zal er morgen bij daglicht nog een aantal maken.

Groeten,
Mark

[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Het licht is prima, maar een foto van achter gemaakt dus op de rug genomen en eentje met een uitgestrekte vleugel zouden ook nog handig zijn.

Hoe oud is Sjakie?

En wat bedoel je precies met de slagpennen, hebben die wel of geen donker uiteinde?

Mark_Amsterdam

#5
Zal morgenochtend even een paar nieuwe foto's maken.
Hij is van half februari, nu dus zo'n 3 maanden.

De uiteinden van een 'normaal' veertje zijn licht van kleur, echt een pen. De veren die Sjakie verliest hebben maar een heel kort uiteinde welke donkergekleurd is. Zal kijken of er morgenochtend veren in zijn kooi liggen, zal ik er ook een foto van maken.

Groeten,
Mark

lovesbudgies

#6
Oké, bij mij komen er twee dingen op, hij is precies in de leeftijd waarop de eerste rui plaats vind, oftewel, de jeugdrui. Hierbij worden de jeugdveertjes verruild voor een volwassen verenpak. Dit kan zeer heftig zijn, maar zo heftig dat echt alle slagpennen tegelijk uitvallen heb ik nog nooit gezien.

Je vogeltje zou ook de milde vorm van het polyomavirus kunnen hebben, oftewel, een kruipertje. Hierbij worden de veren aangetast, en vallen de slagpennen uit. Alleen vind ik Sjakie's veertjes wel erg netjes voor een kruiper, en de slagpennen bij een kruipertje vallen er bij ong. 6 weken uit. Als hij hiervoor nette slagpennen had, en ze vallen pas bij 3 maanden uit, dan denk ik niet dat het polyoma kan zijn.

Ik zelf vermoed dat hij een hele heftige jeugdrui heeft, maar misschien valt er meer te zien op de nieuwe foto's, ondertussen kunnen andere leden misschien vertellen wat zij er van denken?

Edit: Ohja, misschien een open deur, maar parkieten die gewend zijn te kunnen vliegen kunnen zich ernstig bezeren als ze ineens niet meer kunnen vliegen, het is dus noodzakelijk dat je de kooi en de huiskamer voor hem aanpast, zodat hij overal heen kan klimmen, en zodat hij zich niet kan bezeren als hij (op de grond) valt.

Mark_Amsterdam

Zojuist even een aantal nieuwe foto's genomen.








Groeten!
Mark

lovesbudgies

#8
Nou Mark, eerlijk gezegd durf ik niet te zeggen of hij de veertjes door een flinke rui is verloren, of omdat hij een kruipertje is.
Ik heb wel even een pb'tje verstuurd naar Moppers, die weet vaak wel te vertellen of het een kruiper is of niet.

Verder zie ik wel nieuwe slagpennen doorkomen, ik denk dat hij binnen drie maanden weer goed zal kunnen vliegen. Het duurt even voordat de
nieuwe slagpennen op de normale lengte zijn.
Als hij een volledig en gevarieerd dieet krijgt, hoef je je op dit moment geen zorgen te maken, hij ziet er verder prima uit.

Mark_Amsterdam

Dank voor je reactie, er zit niets anders op dan het gewoon even af te wachten. Zal eens kijken of Pokon helpt bij het groeien  :P

Zodra ze zijn gegroeid, zal ik het laten weten!

Groeten,
Mark

Mars

Ik vind een flinke rui een slechte verklaring, dit is wel heel heftig hoor en het is onnatuurlijk om en alle vliegpennen en staartpennen tegelijk te verliezen.
Dus ik ga uit van een kruipertje.

Nog even als tip:
Mocht je het ooit van plan zijn: ik zou liever niet met deze vogel kweken of in de buurt van het vogeltje kweken. Als het een kruipertje is, en ook al is het straks niet meer zichtbaar, dan is het nog besmettelijk voor jonge vogeltjes met als gevolg meer kruipertjes of zelfs kleintjes die aan het virus dood gaan.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

sweetmoby

als ik dit vogeltje zie denkik.. kruipertje..
ik mis gewoon de slagpennen... en zo te zien niet gewiekt toch?
lijkt me toeval dat alle slagpennen tegelijk uitgevallen zijn....


succes ermee.. hij ziet er lief uit..

Moppers

Hij ziet er wel heel kruiperig uit.... Ik zie op de foto's niet echt tekenen van rui, geen veertjes nog in hulsjes. Het kan natuurlijk zijn dat het toch wel door een zeer hevig rui komt, maar dat is niet iets wat ik hier in eerste instantie zou denken.
Maar ik zou het ook niet verwachten dat een kruipertje eerst wel een goed verenpak heeft en na een rui niet meer.

Puur gebaseerd op uiterlijk lijkt het mij dus een kruipertje, maar het verhaal er omheen doet me twijfelen.

Als je echt zeker wilt weten of het een kruipertje is, dan kan je zijn ontlasting hierop laten onderzoeken door een vogelarts. Anders raad ik je aan zijn volgende rui even af te wachten. Is zijn verenpakje dan nog niet in orde, plaats dan nog eens een foto.

Mark_Amsterdam

Nogmaals dank voor alle reacties.

Ik heb vanmiddag contact gehad met een vogelarts in Amsterdam. Onderzoek op basis van ontlasting is niet mogelijk, alleen een bloedonderzoek kan uitsluitsel geven. Dit is wel een kostbaar onderzoek omdat de bloedmonsters naar Duitsland worden opgestuurd om daar te worden geanalyseerd. Kosten zullen in totaal zeker op €150+ uitkomen. De uitslag is slechts informatief, er is geen behandeling mogelijk.

We wachten dus maar even een volgende rui af, hebben voor de zekerheid wel even de kweker geïnformeerd hierover en gevraagd of er meer parkietjes uit hetzelfde nestje hier last van hebben.

Zodra er iets wijzigt laat ik het weten!

Groeten,
Mark