bloedluis

Gestart door margret, mei 08, 2010, 18:17:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

margret

Hallo
ik ben hier een hele tijd niet meer geweest maar hoop toch dat jullie me willen helpen.
Ben al de hele middag internet aan het bekijken maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb 2 vogelkooien 1kooi met 2 parkietjes en 1 kooi met 1 kanarie deze staan niet in het zelfde vertrek, nu heb ik in beide kooien
bloedluis ondekt.
Heb direkt de vogels in andere kooitjes gezet en alles met heel heet water schoongemaakt naar dierenwinkel geweest en iets gehaald voor kooi en stokken
mee te behandelen.
Kunnen jullie mij vertellen wat ik fout doe maak 1 of 2 maal per week kooien schoon.
Ook heb ik iets gelezen over knoflook in drinkwater heeft iemand daar ervaring mee en willen jullie mij tips geven hoe ik hier vanaf kom en wat ik moet doen
om dit te voorkomen.

Alvast bedankt

fullmetalgirl

#1
Hey,

Ik dacht dat je je parkieten ook moest behandelen tegen bloedluis?

Ik adviseer meestal dierenarts te raadplegen hiervoor,

dit omdat het super hardnekige is.
Als je de kooien schoonmaakt desinfecteer je ze dan ook altijd?

tijdelijk plastic stokken gebruiken is ook een tip..
die zijn makkelijker schoon te maken.

robby

hallo
je kan ook een bus biokill kopen .
je kan er mee op de vogels spuiten en nadat je de kooi hebt gekuist dan je deze ook eens goed
inspuiten normaal zouden alle beestjes hiermee dood moeten gaan .
kanaries zijn veel gevoeliger voor bloedluis dan grasparkieten.
veel succes  ;D

margret

Citaat van: fullmetalgirl op mei 08, 2010, 20:41:05
Hey,

Ik dacht dat je je parkieten ook moest behandelen tegen bloedluis?

Ik adviseer meestal dierenarts te raadplegen hiervoor,

dit omdat het super hardnekige is.
Als je de kooien schoonmaakt desinfecteer je ze dan ook altijd?

tijdelijk plastic stokken gebruiken is ook een tip..
die zijn makkelijker schoon te maken.

Ik heb takken als zitstokken in mijn kooi nu zijn er mensen die zeggen dat ik U2 moet gebruiken voor mijn zitstokken
de uiteinde in moet smeren maar die mogen dan 3 dagen niet in de kooi.
Heb al andere zitstokken gehaald maar hoe denken jullie hierover?

lovesbudgies

Even alles van plastic gebruiken. Plastic zitstokken, speeltjes en als het kan ook een plastic onderbak in de kooi.
Alle oude spullen uit elkaar halen en goed schoonmaken met een bestrijdingsmiddel. (vooral spleten en kieren in hout)
Alle spullen die je nu bij je vogels gebruikt, kooi e.d., ook elke dag goed schoonmaken, maar dan met appelazijn ofzo.
's Nachts kun je een witte doek over de kooi leggen, tegen de ochtend kruipen de bloedluizen daarop, en die kun je dan gelijk
doodmaken.

Het lastige is dat bloedluizen zo'n 5 maanden zonder eten schijnen te kunnen. Ze verschuilen zich in houten spleten en kieren en
het kan dus best zo zijn dat je denkt dat je er vanaf bent, maar dat er nog eentje ergens in een kier verstopt zit en over 5 maanden
de plaag weer opnieuw begint.

Wat je mag gebruiken óp je vogels (en wat het effectiefst is) kun je het beste even vragen aan een vogelarts, daar kun je
gewoon voor bellen. Het gebruik van knoflook bij kippen heb ik wel eens gelezen, ik raad je aan eens na te vragen bij een
vogelarts of dit ook mag bij grasparkieten, en in welke hoeveelheid/vorm je dit dan moet geven.
Bij vogels komt het vrij veel voor, dus een goede vogelarts zou je doeltreffende informatie moeten kunnen verschaffen.

hobbykweeker

Hoi,

Ik reageer nu voor de eerste keer op een forum, maar dit leek mij toch wel een handige tip voor veel vogel bezitters.
Ik heb vorig jaar bloedluis in mijn buitenvoliere gehad.
na veel zoeken kwam ik uiteindelijk uit op de roofmijt, dit is mij erg goed bevallen.
Het voordeel van deze beestjes is dat ze ook de bloedluis opruimen die zich in de kieren schuilhouden.
De eerste week lijkt de luizen plaag nog veel erger te worden doordat de roofmijt ze uit hun schuilplaatsen/kieren jaagt.
Dan zie je pas echt hoeveel luizen er eigenlijk in je hok zitten, zelfs overdag zie je ze dan overal.
Daarna wordt het al snel minder en uiteindelijk zullen de roofmijten alle luizen opgegeten hebben, ze gaan dan vanuit je volière de grond in.
Ook bij jonge vogels mag je deze roofmijten gebruiken.
De vogels hebben zelf helemaal geen last van de roofmijten.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat er in het desbetreffende hok nog geen bestrijdingsmiddelen mogen zijn gebruikt omdat dit ook de roofmijten zal doden.
Ik heb in onze volière geen bloedluis meer gezien.
Ik heb de luizen via internet besteld, ze werden in een plastic flesje thuisbezorgt.

Groetjes hobbykweeker.

NickyRose

Jee, dit is nieuw voor mij, maar als het werkt.
Het lijkt mij toch wel eng die beestjes los te laten in je voliere,... ???

Gelukkig heb ik hier van geen enkel ongedierte last. ;D

NickyRose

Citaat van: lovesbudgies op mei 10, 2010, 00:07:31

Wat je mag gebruiken óp je vogels (en wat het effectiefst is) kun je het beste even vragen aan een vogelarts, daar kun je
gewoon voor bellen. Het gebruik van knoflook bij kippen heb ik wel eens gelezen, ik raad je aan eens na te vragen bij een
vogelarts of dit ook mag bij grasparkieten, en in welke hoeveelheid/vorm je dit dan moet geven.
Bij vogels komt het vrij veel voor, dus een goede vogelarts zou je doeltreffende informatie moeten kunnen verschaffen.

Ik heb speciaal appelazijn met knoflook voor dieren. Mss is dat iets?

http://www.webshopvantilburg.com/vmchk/duiven/jovati-producten/jovati-zuren/appelazijn-met-knoflook-5-liter

lovesbudgies

Geen idee of dat sterk genoeg is, als knoflook geven het antwoord zou zijn op bloedluisplagen bij grasparkieten dan zou dat super zijn,
bij kippen schijnt het te werken, maar ik ben niet zeker van de sterkte die gebruikt wordt.
Denk echt dat we dit eens moeten navragen.

Ingrid

Ik heb het knoflookverhaal eens voorgelegd aan Beijer, maar volgens hem haalt het niets uit. Al zou een andere vogelarts misschien weer een andere mening toegedaan kunnen zijn.