Eerste Malen Uitvliegen

Gestart door Lodie, september 14, 2005, 19:27:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lodie

ik heb dus voor het eerst mijn parkietje laten uitvliegen..;alles viel best mee..hij vloog door de kamer en was mijn teddybeer aan het massacreren enzo  :P
en toen zat hij op zijn kooi...hij liep er zowat omheen en bleef dan op de zijkant zitten als een bijna dood beestje dat niet meer beweegt (sorry voor de overdrijving! :blush: ) en ja heb het de dag erna nog is geprobeerd om die buiten laten vliegen...hij vloog rechtstreeks op zijn kooi en weer bleef er zitten.. ik snap niet echt wat hij hiermee wil zeggen of bereiken..kunnen jullie mij helpen?
alvast bedankt!

joey

#1
hallo
Als ik je verhaal goed begrijp heb je je parkietje buiten laten vliegen.
Ik hoop dat dat niet waar is.Het blijft altijd een risico ook al is die handtam.
Is hij wel handtam.
dat kun je beter niet meer doen.
Zoals ik begrepen heb en ik ben nog niet zolang op het forum,mag je je parkietje pas vrij laten vliegen in (huis) als hij of zij handtam is.




                              gr sylvia


Jorijn

Citeerik heb dus voor het eerst mijn parkietje laten uitvliegen..;alles viel best mee..hij vloog door de kamer en was mijn teddybeer aan het massacreren nzo  :P
en toen zat hij op zijn kooi...hij liep er zowat omheen en bleef dan op de zijkant zitte als een bijna dood beestje dat niet meer beweegt (sry voor de overdrijving! :blush: ) en ja heb het de dag erna nog is geprobeerd om die buiten laten vliege...hij vloog rechtstreeks op zijn kooi en weer bleef er zitte.. ik snap niet echt wat hij hiermee wil zeggen of bereiken..kunnen jullie mij helpen?
alvast bedankt!
[snapback]13374[/snapback]

Hoi Lodie

Voor elk parkietje is het eng om voor de eerste keer rrond te vliegen, tenslotte is de kooi zijn eigen vertrouwde opgeving.

Naar verloop van tijd zal dit stukken beter gaan en heb je een echte 'vliegmasjien' ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

SubSpace

Citeer[...] hij vloog door de kamer [...]
Dat klinkt me niet in de oren als buiten? :)

Het is inderdaad wel handig als je parkiet handtam is voordat je hem/haar laat vliegen. M'n laatste parkiet ontsnapte helaas al op de eerste dag. Ik heb een extra stok waar ie wel gewoon op ging zitten, dus weer in z'n hok krijgen was niet zo'n groot probleem.

Handtam worden duurde behoorlijk lang (ik denk dat de parkiet een beetje een handen fobie had opgebouwd in de winkel), dus lieten we hem vliegen voordat ie handtam was. Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen ;)

joey

#4
klinkt als  :D  :D  :D en ja heb het de dag erna nog is geprobeerd om die buiten laten vliegen...hij vloog rechtstreeks op zijn kooi en weer

zal wel aan mij liggen dan

Chantalleke

Hoi allemaal,

Sylvia, de meeste mensen bedoelen met buiten vliegen gewoon dat ze hun vogeltje buiten de kooi laten  :D Gelukkig maar :P

En Lodie, wat Jorijn zegt zien we hier ook. De kooi is het veiligste plekje wat er is....Naast hun eigen schommeltje (klerenhanger met een bel er aan) Na zes rondjes snelvliegen door de kamer landen ze altijd op hun kooitje of op hun schommeltje  :)

En we zien ook vaak als ons vriendje heel erg in de rui is en eigenlijk nauwelijks kan vliegen dat hij toch graag zijn kooi uit wil en er dan maar bovenop gaat zitten.

Veel plezier met je parkietenvriendje

Chantal

gipsy

hoi
ik heb mijn parkiet ook nog niet tam maar ik laat hem weleens door de kamer vliegen en als hij dan in de kooi moet dan houd ik de kooi gewoon voor hem en dan gaat hij er zo in maar ik merk wel dat het losvliegen hem goed doet want hij is een stuk rustiger als ik met mijn hand in de kooi kom (bezig met tam maken)dus ik heb er dan toch voordeel mee als hij los mag vliegen ?

Safrena

Hey gipsy

Tam maken van je parkietje begint in de kooi

als je parkietje al mag vliegen voor hij/zij tam is zal het ook moeilijker worden om je parkietje nog tam te krijgen

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Vele groetjes

gipsy

hoi safrena
maar als ik hem los heb gehad dan is hij veel rustiger met het tam maken als toen hij nog niet los was geweest

Chantalleke

Hoi Gipsy,

Parkietjes zijn hele slimme diertjes. Ze kunnen heel goed dingen assosiƫren. Dus misschien denkt jouw parkietje wel 'als ik los mag, dan pas ga ik op de hand zitten'
Ook kan het zijn dat hij door het vliegen en alle indrukken die hij dan krijgt wat vermoeider is en daarom wat makkelijker.

Uit de praktijk blijkt dat parkietjes gemakkelijker tam worden als ze pas mogen vliegen als ze echt tam zijn. Maar als jouw gevoel je zegt dat je parkietje het vliegen goed doet en dat je hem op jouw eigen manier tam kan maken, dan zou ik je aanraden het zeker op die manier te doen :)  (ook als dat betekent dat je wat meer tijd nodig hebt om hem tam te maken).

Bij ons thuis mag Billy ook losvliegen. Billy is handtam. Dat wil zeggen, als we onze vinger voor zijn buikje houden dan stapt hij uiteindelijk wel op. Binnen de kooi springt hij ook eerst 3 keer weg voor ie dat doet. Buiten de kooi vliegt hij vaak nog eerst wel een paar keer weg. Ik zie dat maar als dat hij ons wil uittesten (t is een echte puber)

Groetjes,
Chantal

SubSpace

Net wat Chantal zegt, er zijn wat gedrag betreft weinig absolute regels, alleen richtlijnen. Zoals ik al schreef was Ziggy buitenproportioneel bang voor handen.
Dat kan ik me ook best voorstellen als je met je vriendjes in een hokje zit bij de dierenwinkel en regelmatig een hand naar binnen komt om een parkietje te ontvoeren, waarna je ze nooit weerziet..

In ieder geval.. we merkten dat Ziggy wel in ons geinteresseerd was. Gezichten waren niet eng, ook niet van heel dichtbij. Alleen als die hand in de kooi kwam werd ie helemaal paniekerig, ook al hield ik m'n hand helemaal stil. Hij ging dan 5 minuten lang door z'n hok fladderen totdat ik m'n hand maar weer uit de kooi haalde.

Het herhalen van die oefening werd wel erg zielig na een dag of wat, vandaar dat we hem maar gewoon hebben laten vliegen. Inmiddels zit hij ook gewoon op handen, shouders en hoofd (haren zijn leuk speelgoed!) :rolleyes:

Pam

Ik heb met Okkie dezelfde ervaring als SubSpace met Ziggy.
De eerste twee weken heb ik hem in de kooi gelaten en pogingen gedaan om hem op mijn vinger te laten zitten, zonder resultaat.
Toen ik hem losliet kreeg ik hem alleen terug met een stok, waar hij rustig op stapte. Nu is het geen probleem meer voor Okkie om op mijn hand te gaan zitten, zowel in de kooi als daarbuiten komt hij bij me zitten.
Achteraf gezien had ik hem al wel eerder uit de kooi kunnen laten, maar wist ik veel, ik had deze site met allerlei tips nog niet gevonden.
Toedels Pam en Willem

Isabel

He Lodie,

Ik heb Muppet nu drie weken en ze fladdert al lekker met Pooky door de kamer.
Ze is niet handtam maar je kan haar wel aaien. Ik heb bij Pooky het zelfde gedaan en zodra ik binnenkom en ze is los komt ze op me zitten.
Op deze manier duurt het wel wat langer voordat je parkietje tam is (bij Pooky ongeveer 3 a 4 maanden)
Maar zoals eerder gezegd je moet doen wat je gevoel ingeeft.

Vell succes!!

gipsy

hoi
Ik ben al bijna 6 weken met hem bezig en sinds ongeveer een week mag hij elke dag even vliegen en sindsdien gaan we met sprongen vooruit en dat komt niet omdat hij vermoeid is want ik laat hem er elke avond even uit en overdag als ik dan met mijn hand in de kooi kom klimt hij 1 keer weg en gaat dan vlakbij mijn hand zitten en kijkt dan heel nieuwsgierig naar de trosgierst en mag hem ook over zijn pootjes aaien hij eet nog niet uit mijn hand maar dat komt wel dat weet ik zeker want eerder was hij echt heel bang zelfs als je het kooitje open deed al en nu niet meer dus het gaat toch aardig goed met tam maken

Lodie

Beste allemaal :o)
als ik het goed begrepen moet ik mijn vogeltje gewoon laten wennen aan de omgeving van de kamer en tammer krijgen.. hij komt al wel uit mijn hand eten nzo maar komt zonder voedsel niet direct op mijn hand zitte (wel prikke en likke op men vingers :op) maar ik denk dat ik de "stok" techniek ga proberen om hem er terug in te krijge :o) alvast bedankt aan iedereen en nog veel succes met jullie schattebolletjes!

Lodie

#15
CiteerBeste allemaal :o)
als ik het goed begrepen moet ik mijn vogeltje gewoon laten wennen aan de omgeving van de kamer en tammer krijgen.. hij komt al wel uit mijn hand eten nzo maar komt zonder voedsel niet direct op mijn hand zitte (wel prikke en likke op men vingers :op) maar ik denk dat ik de "stok" techniek ga proberen om hem er terug in te krijge :o) alvast bedankt aan iedereen en nog veel succes met jullie schattebolletjes!
[snapback]13450[/snapback]


Ok dus de smiley'tjes zijn niet zo bedoeld! het zou eerder op dit moeten trekken  :P
-knip-
en hierbij toegevoegd nog een foto'tje hoe Chouchou mijn teddybeertje een beetje aant knuffelen(?) was  :rolleyes:  :P  :D


Als je de forumregels doorleest dan zul je waarschijnlijk snappen waarom ik je foto's steeds weghaal.

GR J