Steeds onbevruchte eieren

Gestart door Minimie, mei 06, 2010, 10:49:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Minimie

Hallo.

Ik heb een soort van vraag/probleem.

Mijn grasparkieten koppel heeft voor de 2e keer al onbevruchte eieren :( voorheen hebben ze wel jongen gehad maar ook niet zo heel veel.
Ik vind dit erg jammer want ze hangen tegen de leeftijd van 4 a 5 jaar aan.
Ik weet het niet precies, en dat betekend dat ze bijna moeten stoppen met broeden.

Maar zou dit komen omdat mijn popje te oud aan het worden is? of door te droge lucht?
Ik heb geen idee of het te droog is bij ons, het was altijd te vochtig bij ons in de bijkeuken want daar staan ze.

vorige keer had ik ook een dood embryo :-[

Nou ik hoop op goede raad of tips.

Groetjes Daniëlle

lovesbudgies

Hoi Daniëlle,

de oorzaak van onbevruchte eitjes is dat er van te voren niet (of niet succesvol) gepaard is. Dit kan komen door een te lange bevedering
rond de cloaca, verkeerde zitstokken of te lange nagels bij de man.
Soms zijn parkietjes ook niet in de juiste conditie om te broeden of is er te weinig licht in de kamer (ongeveer 15 (zon)lichturen per dag is juist).

De luchtvochtigheidsgraad moet tussen de 55 en 65% zijn, dit kun je meten met een hygrometer, en deze zijn bijvoorbeeld voor 1 euro bij de Blokker te koop.
Als de lucht te droog is komen de eitjes inderdaad niet uit, ze verdrogen.
Een embryo kan ook overlijden als je de eitjes met je handen vast hebt gepakt, en soms weet je gewoon niet waarom een embryo overlijdt.

Parkieten hebben een bepaalde cycles, de hormonen zorgen ervoor dat een parkiet soms wel, en soms niet in de juiste broedstemming is.

Als je denkt dat het popje het aankan, zou je het volgend jaar nog eens kunnen proberen met de juiste broedgelegenheid en voorbereiding.
(nagels knippen, veertjes rond de cloaca knippen, goede houten zitstokken in de kooi bevestigen, juiste hoeveelheid lichturen, goede luchtvochtigheid,
geen tocht, voedzaam dieet, wat extra calcium en ei-voer, etc.)
Dit jaar kun je het denk ik beter voor gezien houden, twee rondes onbevruchten eitjes is wel genoeg voor je popje, als ze nu te zwak
zou zijn heb je ook nog eens kans op legnood en dat wil je echt niet meemaken.

Minimie

Oh okee, bedankt voor de wijze raad ;D dan hoop ik dat het dan wel lukt!
Mijn koppeltje kan nu gaan genieten van een lange vakantie :D heb een nieuwe voliere met speeltjes erin, dus dat zullen ze leuk vinden!

Iniedergeval bedankt!!!

Groetjes Daniëlle