Is Tarzan ziek?

Gestart door Joyce, april 30, 2010, 13:47:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Sinds een tijdje vind ik in de kooi van Tijger en Tarzan groene poepjes met geel in het midden. Door keuken rol op de bodem van de kooi te leggen, ben ik er achter gekomen dat de poepjes van Tijger vrijwel normaal zijn (het groene is goed gevormd, met wit in het midden) en dat de poepjes van Tarzan ook goed gevormd zijn, maar meer gelig in het midden zijn (nou zijn de poepjes van Tazran vanaf het begin af aan altijd al geliger geweest). De poepjeslijken ook wat vochtiger te zijn dan die van Tijger.

De reden waarom ik me nu zorgen begin te maken is het feit dat Tarzan anders is dan ik van hem gewend ben. Hij is nu aan het einde van zijn jeugdrui, maar toch dut hij nog erg voor (wel gewoon op een poot, op een van de zitstokken). Op andere momenten is hij weer erg actief, kletst hij wat en kroelt hij met Tijger (Tarzan neemt dan het initiatief). Ik krijg het idee dat Tarzan goed eet (ik zie hem regelmatig eten). Wanneer hij gewoon op zijn zitstok zit, lijkt het alsof hij wat boller zit. Tarzan houdt Tijger goed in de gaten (op sommige momenten lijkt hij bang voor hem, op andere momenten zijn ze elkaars beste maatjes).

Nou vraag ik me dus af: is Tarzan ziek of zijn zijn poepjes misschien anders door eventuele stress (door Tijger)? Daarnaast vraag ik me af wat wijs is om te doen. Ik wil het sowieso door een dierenarts laten controleren. maar aangezien tarzan nog niet tam is, zorgt dit voor veel stress. Is er een mogelijkheid dat ik bijvoorbeeld eerst de opgevangen poepjes laat onderzoeken (hebben mensen hier ervaring mee)? En moet ik beide vogels even apart van elkaar houden, of zorgt dit juist weer voor meer stress? Tijger is namelijk erg actief, maar af en toe voert hij Tarzan, en ik ben bang dat Tijger daardoor ook ziek kan gaan worden . . .

Misschien ben ik overbezorgd, maar ik wil toch liever het zekere voor het onzekere nemen. Ik hoop wat adviezen van jullie te krijgen.  

Groetjes, Joyce.

Oh ja, Tarzan poept ook veel vaker dan Tijger (was ik vergeten erbij te zetten).

Laatste zin nog even bijgevoegd. Gr. Lisanne

lovesbudgies

Het lijkt me inderdaad een goed idee om zijn uitwerpselen te laten onderzoeken.

De mogelijkheid om uitwerpselen te laten onderzoeken word door meerdere vogelartsen gegeven. Bij bijvoorbeeld Hedwig v.d. Horst en Kindermans kan je het per post opsturen en bij sommige dierenklinieken moet je het langs brengen, maar dan worden er geen consultkosten verrekend.

Omdat je in Kerkrade woont neem ik aan dat je het wilt opsturen. Zelf stuur ik het altijd naar Hedwig v.d. Horst en dat gaat als volgt:

maak de kooi helemaal schoon zodat hij vrij is van bacteriën en oude uitwerpselen, leg geen bodembedekker op de bodem van de kooi, maar alleen een velletje aluminiumfolie. Zet alleen het zieke parkietje in dat kooitje. Soms kan het handig zijn de onderkant van de kooi weg te laten,
en het vel op een tafel te leggen met de kooi erop, zo kan je de kooi eraf halen en makkelijk bij de poepjes.
Daarna pak ik een stukje folie, dat vouw ik dubbel en ik vouw alle randen om zodat het enigszins luchtdicht is. Als het parkietje poept dan knip
ik dat stukje folie met poepje eruit en dat plak ik in het eerder gemaakte 'envelopje' van folie. Totdat het er een stuk of 5 zijn, maar meestal
zijn het er minder omdat ze altijd stoppen met poepen zodra ze het folie zien.  :P
Dan gaat dat 'envelopje' in een normale envelop, met een briefje erbij waarop alle gegevens van het parkietje staan, en de ziektesymptomen.
Om het zo kort mogelijk in de brievenbus te laten zitten doe ik het altijd vlak voor hij geleegd word op de bus.

Bij v.d. Horst krijg je binnen een week de uitslag via de post, met de rekening. Als je ook wilt dat zij een behandeladvies geeft, met de bijbehorende
medicijnen dan kan je dat van te voren aangeven, dan stuurt ze dat mee, of je kan na de uitslag even bellen of ze de medicijnen opstuurt.

Mijn ervaring is dat ze soms 1 onderzoek per parkiet doet, en soms nog een extra onderzoekje, ze kosten ongeveer 5 á 6 euro per stuk.

Je bent niet overbezorgd hoor, je hebt groot gelijk dat je het even na wilt laten kijken.  :)

Of het apart houden van elkaar of het samen zijn voor de meeste stress zorgt moet je zelf even bekijken, dat is bij elke vogel weer anders,
kies in ieder geval voor de minst stressvolle optie.

Groetjes,
Lisanne

Joyce

Bedankt voor je advies.

Ik begrijp er inmiddels helemaal niks meer van. Nadat ik vanmiddag de kooi weer schoon gemaakt had, ben ik even weg geweest. Ik kijk zojuist in de kooi, liggen er weer mooie groen/ witte poepjes . . . Omdat het opsturen per post mij wat te lang duurt i.v.m koninginnedag (dan zou het pas maandag op zijn vroegst aankomen bij de vogelarts), heb ik het internet afgezocht naar een praktijk die op zaterdag ook open is. Gelukkig heb ik er een gevonden. Morgenvroeg bel ik er naartoe op om te vragen of ik langs mag komen (met of zonder parkieten). Ook al zien de poepjes er nu wel weer goed uit, ik wil het toch even voor de zekerheid na laten kijken.

Joyce

Inmiddels ben ik bij de dierenarts geweest. Deze vermoedt een bacteriele infectie aan de darmen van Tarzan. Ik heb antibiotica gekregen dat ik in het drinkwater moet doen. Het zou geen kwaad kunnen volgens de dierenarts wanneer Tijger hiervan ook wat binnen zou krijgen. Op dit moment gaat het niet goed met Tarzan. Hij slaapt voortdurend op zijn stokje, eet wel af en toe tussendoor, maar verder is hij weinig actief. Ik hoop dat het snel beter met hem gaat. Wanneer de antibiotica aan zou slaan, moet het binnen 10 dagen over zijn. Nu maar duimen dat het goed gaat . . . .

Mirjam

hoi,

Zou het een idee zijn dat je em nu eerst even wat, verdunde, antiobiotica via een pipetje in zijn bekkie spuit... Zo weet je zeker dat ie voor nu in ieder geval medicijntjes binnenkrijgt..
Zo heb ik dat de 1e dagen ook bij Lola gedaan toen zij ziek was..

Sterkte verder!

Mirjam

Joyce

Oke, dat is inderdaad wel een idee. Alleen is Tarzan nog niet echt tam en wat bang, dus even kijken of dat lukt. Ik vroeg me trouwens af hoeveel hij hiervan binnen moet krijgen. De dierenarts gaf aan dat ik 1.5 ml moet verdunnen met 10 ml water. Maar volgens mij drinkt hij nooit 10 ml water per dag . . .

Ingrid

Hij hoeft ook geen 10ml per dag te drinken ;) De dosering bij verdunnen met water is zo aangepast, dat hij voldoende binnenkrijgt zelfs al zou hij maar een paar slokjes nemen.

Joyce

Oh oke, hahaha ik dacht al. Dat zou ik wel erg zielig vinden voor Tarzan, als hij zoveel moest drinken  ;)

Joyce

Nou, ik heb het zojuist uitgeprobeerd, Arme Tarzan  :( Zijn buikje zit nu helemaal onder de antibiotica. Hij heeft er wel iets van binnen gekregen, maar volgens mij is het niet veel. Het zijn hooguit een paar druppeltjes. Zou dat genoeg zijn? Ik moet het hem immers 2 keer per dag geven . . .

Parkieten-Freak

Laat hem vanaf nu maar gewoon uit zijn bakje drinken.


Mirjam

Hoe is het nu met Tarzan?

Joyce

Het lijkt erop alsof de poepjes iets minder geel zijn geworden, maar ik weet niet of je dat al na een dag kunt zeggen. Hij blijft in ieder geval wel gewoon eten en drinken, maar slaapt nog enorm veel. Dus ik denk dat het nog even afwachten is. Ikheb wel zijn voor zodanig aangpast dat hij echt alle zaden moet eten, maar daar lijkt hij tot nu toe nog nie heel erg blij mee . .  ;)

Joyce

#12
Even een korte update. Het lijkt erop dat de antibiotica Tarzan goed doet  ;D. De poepjes zien er steeds beter uit. Hij wordt ook weer een stuk actiever (slaapt minder, knarst met zijn snavel, speelt en kroelt met Tijger). Als dit zo goed door blijft gaan, dan denk ik dat het helemaal goed gaat komen met hem  :-*. Wat mij betreft mag er een slotje op dit topic.

Prima, hier is het slotje!
Fijn dat het zo goed met hem gaat, Joyce! Keep it up, Tarzan!
Gr. Lovesbudgies
*Klik*