Oogjes sluiten bij hand in de kooi

Gestart door Robin en Nickey, mei 01, 2010, 13:31:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin en Nickey

Hoi,

Robin, Nickey, Indy en Damion zijn nu 3 dagen bij mij en zijn lekker los aan het komen. Voerbakjes en drinkbakje zijn ontdekt (al gaat daar zo wat in wijzigingen dus moeten ze de waterbakjes even opnieuw zien te vinden), speeltjes en zitstokken zijn allemaal uitgetest, er wordt druk gepoetst en af en toe flink gefladderd met de vleugels. Ook de trosgierst valt zeker bij Nickey enorm in de smaakt (al zitten ze nu ik dit zit te typen te "vechten" om het laatste stukje trosgierst dat nog in de kooi hangt) en ook een smulpapje (brinta met parkietenzaad en beetje sterk verdunde roosvice) ging er smakelijk in.

Wanneer ik bij de kooi sta en zachtjes tegen ze praat of ik moet in de kooi zijn dan blijven ze heel rustig zitten (Indy presteert het elke keer om rustig door te blijven poetsen terwijl ik met mijn hand de kooi in ga), heb zelfs het badje wat er voor de eerste dag in hing zonder problemen uit kunnen halen.
Nu ben ik gister echt bewust voor het eerst met mijn hand in de kooi gegaan en ook met een beetje trosgierst en na een minuut of 10 ging Damion als eerst er naar toe en daarna kwam ook Nickey erbij.

Vanmorgen ben ik er alleen met mijn hand ingegaan omdat ze net druk bezig waren geweest om de voerbakjes leeg te eten. Ze bleven weer allemaal rustig zitten (en Indy natuurlijk poetsend) maar wat me opviel was ze op een gegeven moment alle 4 met d'r oogjes dicht gingen zitten. Ook deden ze om beurten een keertje geeuwen (en heb maar gewoon met ze mee gedaan). De enige die in de 10 minuten eigenlijk nog echt bewogen heeft was Damion die zijn eigen even lekker uitrekte. Nadat mijn hand uit de kooi was zijn ze nog even zo rustig blijven zitten en vervolgens hebben ze zich allemaal even uitgerekt.

Nu ben ik net weer eventjes met mijn hand in de kooi gegaan en nu wel met trosgierst. Robin schrok even en ging snel aan de andere kant zitten maar bleef verder heel rustig en Indy.... je raadt het al die poetste vrolijk verder, Nickey en Damion bleven gewoon rustig zitten waar ze zaten. Weer rustig tegen ze gepraat en geluidjes gemaakt en de trosgierst gewoon iets van ze af laten liggen (ik had het uiteinde vast). In het begin hebben ze weer tijdje met de oogjes dicht gezeten (af en toe wel kijken en luisteren maar daarna weer de oogjes toe) en werd er weer een rondje gegeeuwd. Na een minuut of 5 zijn Indy en Damion aan een poetsbeurt begonnen en na nog een paar minuten strekte Nickey zijn eigen uit en kwam naar het trosgierst gelopen en heeft er lekker van zitten smullen. Robin durfde niet echt te bewegen, wilde wel uitstrekken maar durfde nog niet (deed dit pas toen mijn hand uit de kooi was).

Maar okee om een lang verhaal kort te maken: waarom sluiten ze allemaal de oogjes als ik met mijn hand in de kooi zit?? Zou dat een uiting zijn dat ze het toch nog wat eng vinden?

Mirjam

Ik ben geen raskenner zoals andere mensen hier  :D

Ze zijn nog erg jong en moeten nog wennen. Ze lijken in ieder geval niet doodsbenauwd, want anders doen ze de oogjes niet dicht..
Ik vind eigenlijk dat jij en zij het heeeel goed doen en ik denk dat je gewoon lekker op dezelfde voet moet doorgaan...

Mijn ukkies deden trouwens ook vaak de oogjes toe toen ze nog klein waren.. Sterker nog, regelmatig vielen ze, na even gespeeld te hebben, in slaap op mijn vinger.

Veeel fun met het stel

Parkieten-Freak

Je parkietjes voelen zich echt op hun gemak en dat is een goed teken! Als ze zenuwachtig zijn gaan ze fladderen of springen weg.


Robin en Nickey

Ze zijn inderdaad nog erg jong en zitten geregeld te dutten nadat ze even actief zijn geweest. Fladderen doen ze geregeld maar meer om hun vleugels te trainen (houden zich dan echt vast aan de touwladder en gaan als een gek tekeer) en hebben ze nog niet gedaan terwijl ik met mijn hand in de kooi zat. Wel wil Robin snel "de benen" nemen. Net ook bakje met geprakte banaan in de kooi gezet en Robin zat helemaal van voren, niet zo handig maar ja niks aan te doen. Dus eerst wat tegen d'r gepraat en heel langzaam deurtje open gedaan en nog trager het bakje op de grond gezet. Ze is wel blijven zitten maar vond het wel heel eng (ondertussen zijn weer aan een flinke poetsronde bezig want van door banaan lopen wordt je goed vies :))

Aan het eind van de middag bij het oefenen met de trosgierst hadden ze kennelijk ook behoorlijk honger want binnen een paar seconde kwam Nickey op me af en voor ik het doorhad zat alles te smullen en had ik er 3 op mijn hand (wat een pech alleen toen de trosgierst uit mijn handen viel... allemaal verbaasde en teleurgestelde koppies).

Maar voor vandaag hebben ze genoeg geoefend morgen weer een dag, we hebben geen haast.

Robin en Nickey

#4
Heb je topic samengevoegd met je al lopende topic. Naar mijn idee sluit het hier prima bij aan. Zo blijft de informatie overzichtelijk bij elkaar. Gr. Ingrid

Hoi,

Ik heb m'n pietjes nu net een weekje in huis en ze zijn 7 en 8 weken (3 mannen en 1 popje).  Afgelopen week ging het heel erg goed (niet dat het nu slecht gaat maar toch even een "probleempje"), ze waren druk bezig met zichzelf en elkaar poetsen, af en toe klein beetje (speels) gekibbel, het enige dat me opviel was (is vanaf dag 1 en nu nog steeds) dat Indy meestal wat op zichzelf is (komt wel even bij de groep maar is meestal als eerste weer weg en ook met slapen Robin, Nickey en Damion zitten tegen elkaar aan en Indy zit er net iets naast op een andere stok).

Ook ben ik rustig aan bezig met het tam maken en dat gaat vrij aardig. Indy en Damion zijn de lefgozers (eten trosgierst uit mijn handen) en Nickey wil graag maar vind het wat enger en durft niet goed tussen de andere 2 in te komen lijkt wel en Robin heeft de meeste schrik (kijkt vanaf een afstandje toe en komt soms wel dichterbij en kijkt of ze er ook bij kan maar ziet daar nog steeds vanaf (kiest dan liever maar voor de veilige voerbakje om toch ook maar wat te kunnen eten). Nu viel me gister en eergister al op dat nadat Indy en Damion uit mijn hand hadden gegeten en ik ze terug op het touw had gezet even kort wat lelijk tegen elkaar deden (voornamelijk Indy richting Damion) maar vandaag spande het wel de kroon.

Vanmiddag toen ik wat zaadjes op mijn hand vast had zaten Indy en Damion vrij snel op mijn hand en in eerste instantie ging het goed maar halverwege kwamen ze iets te dicht bij elkaar en begon Indy lelijk te doen dus die van mij hand laten gaan en toen hij terug wilde komen mijn vingers weggetrokken (had zaadjes op mijn open handpalm liggen en boog mijn vingers wat richting handpalm zodat hij niet kon opstappen) en hem paar seconde genegeerd en daarna weer toegestaan terug te komen. Later op de avond (rond half 8)  nog een keer trosgierst aangeboden en Indy was al snel van de partij enkel toen Damion ook aanstalten wilde maken haalde Indy al dreigend uit (leek hem weg te jagen). Bij een tweede poging van Damion was Indy minder vriendelijk en joeg Damion echt weg. Heb daarop heel boos naar Indy gekeken ( en zei ook nog foei met een boze stem) en deze leek behoorlijk onder de indruk want hij ondernam geen nieuwe poging (zelfs niet om aan de trosgierst te beginnen).  Na paar seconde was de rust ook weer terug en Damion had wel heel veel zin om te komen voor de trosgierst maar durfde duidelijk niet meer (Indy is nog wel even terug geweest maar dit maar kort gedaan en hem daarna terug op het touw gezet)

In het uur/anderhalf uur daarna hebben ze geregeld wat mot/ruzie gehad, vooral Indy en Damion. Robin is er 1 keer tussenin gekomen alsof ze de boel wilde sussen maar toen krijg zij de volle laag van beide (maar okee sol niet met een dame). Ook zijn ze daarna een tijdje met z'n vieren bezig geweest, even kroelen en dan weer even mot hebben en in elkaars pootjes bijten (alleen in dat hele gebeuren ben ik kwijt geraakt wie Nickey en wie Damion was...).  Ondertussen hebben ze hun slaapplekje weer opgezocht  (al hebben ze daar ook  nog even lopen stoeien met elkaar) en beginnen ze langzaamaan aan de nacht (terwijl de afgelopen dagen zaten ze om deze tijd al te dommelen/slapen).

Wat ik me nu afvraag wat is de reden van de "ruzie": is het het niet willen delen van trosgierst, is het honger. Ze krijgen in de ochtend anderhalf schepje xtravital per parkiet en in de avond nog een half schepje per parkiet maar dit gaat dus echt op en zouden best meer lusten maar zouden ze dat ook mogen of wordt het dan teveel? (heb in de kooi 4 voerbakjes hangen maar het liefst duiken ze met z'n 2-en in 1 bakje). Is het mogelijk al gedrag gericht op het imponeren van het popje (Indy en Robin zag ik vanmiddag druk bezig met eten voor elkaar op te halen, maar vind het verder nog lastig te zeggen hoe ze koppels gaan vormen) of uitmaken wie de baas is (wie is het sterkste mannetje).

Sorry voor het lange verhaal maar anders is het ook niet heel duidelijk en het is mijn eerste keer met jonge pietjes en dan ook nog 4 (wat ik wel heel erg leuk vind hoor maar er valt nog genoeg te leren).