Dringend andwoord gezocht! Moeder overleden!

Gestart door missie-mia, april 26, 2010, 11:32:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

missie-mia

Hallo,

Ik heb een groot probleem!
Mijn moeder parkiet is helaas overleden terwijl ze 3 jongen had.
Ik heb die bij een pleegmoeder gezet maar 1 van die jongen wordt afgestoten!
Verder heb ik momenteel geen broedende of met jongen hebbende popjes.
Ik heb maar 1 optie en dat is met de hand gaan voeren.
Ik heb hier wel ervaring mee ( heb een grijze roodstaart 5 weken met de spuit gevoerd).
Maar bij een grasparkietje weet ik niet precies hoeveel milliliter ze moeten krijgen. ( graag een soort voedingsschema)
Het parkietje is nu 2 weken oud.
Graag snel een reactie want ik kan nu niks en zou het erg vinden als dit kleintje zou overlijden.

Groetjes Mia!



Karlijn.

Mars

Ik vind dit altijd wel een duidelijk verhaal:
http://www.fluffies.org/nl/algemene-verzorging-van-papegaaien-en-parkieten_handopfok-vt2668.html

Uiteraard mag je het noten toevoegen gedeelte voor parkietjes overslaan. Maar temperatuur en tijdsschema zijn erg handig denk ik.

Wat belangrijk is: geef niet nieuwe handopfok voor de krop goed leeg is. Laat in ieder geval 1 keer per dag de krop heel goed legen ('s nachts?). De meeste parkietjes met handopfok die sterven, doen dit als gevolg van kropverzuring. Het niet goed legen van de krop waardoor de voeding verzuurd. Geef ook liever te dunne, dan te dikke voeding. Als je te dun geeft, zul je vaker moeten voeren, maar liever dat dan verzuring.

Sterkte er mee! Het is een lastig werkje.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

missie-mia

Heel erg bedankt hier zal ik veel aan hebben!
Dat het zwaar zal gaan worden geloof ik best maar dat zal zeker wel goed komen!
Als ik ergens niet tegen kan is het een klein hulpeloos diertje aan zijn lot over laten, dus hoop
dat ik hem kan helpen!
Nogmaals erg bedankt!

Groetjes Mia!

missie-mia

Hallo,

Ik heb nu een reptielen lamp (infrarood 70watt.) gekocht voor de kleintjes, aangezien
de andere lamp fel licht gaf en dat waarschijnlijk niet zo prettig is, omdat ze normaal ook donker in het
broedblok zitten.
Bij de dierenwinkel zeiden ze dat het geen kwaad kan, maar wou toch nog even hier navragen.
Is zo'n lamp geschikt voor grasjes?
Verder gaat het gelukkig wel goed met de kleintjes!

Groetjes Mia!

lovesbudgies

Ja hoor, die mag je gebruiken voor de kleintjes!

Ze mogen de lamp, alsook de lampenkap alleen niet aanraken, die worden namelijk behoorlijk heet.
Kijk ook even goed hoe heet het precies word bij de kleintjes met een thermometer, in het artikel stond precies hoe heet het moet zijn,
maar de temperatuur wil nog wel eens schommelen met zo'n lamp. Mijn ervaring is dat het alleen dichtbij de lamp heet word (en ik had 150 Watt)
maar in een klein hokje kan de temperatuur snel stijgen.

Wat heb je eigenlijk precies, de clamp lamp met porseleinen fitting en keramische lamp?

Hoe gaat het met voeren? Je moet trouwens ongeveer 2 ml pap geven, (of zoveel hij wilt, zolang de krop maar niet superstrak staat) elke 3 uur.
Later moet je ong. 3 ml geven. Als hij het eenmaal door heeft merk je vanzelf wanneer hij genoeg heeft, hij verliest dan interesse en gaat even
iets anders doen.

Voor een echt voedingsschema voor babyparkieten van 2 tot 6 weken kun je ook een vogelarts bellen, die kan je wat gedetailleerder antwoord geven met precies de juiste hoeveelheden per 3 uur bij deze leeftijd. Heb ik ook eens gedaan toen ik geen idee had hoeveel ik moest geven, bovenstaande kreeg ik als antwoord maar mijn parkietjes was wel wat ouder.