Geschikte kooi

Gestart door MenM2009, april 22, 2010, 11:14:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MenM2009

Goede morgen allemaal!

Omdat wij de kooi voor Sammy en Saartje te klein vinden (30*42*52) willen wij graag een nieuwe grotere kooi voor ze kopen.
Op internet heb ik de volgende kooi gevonden, denken jullie dat deze geschikt is?

http://www.koopjeshalrenswoude.nl/a-9686203/parkieten-kooien/type-808

Hij heeft namelijk een soort dakje, is dit wel veilig genoeg?

of kunnen we beter voor zoiets gaan:

http://www.koopjeshalrenswoude.nl/a-9695643/papegaaienkooien/mybb3

Dit is officieel een papagaaien kooi en de tralieafstand is wat groter.

Wie wil ons advies geven?


Alvast bedankt namens Sammy en Saartje!!

Moppers

De kooi met het dakje is prima. Zo'n dakje is veilig hoor, geen probleem.

De papegaaienkooi is niet geschikt, de afstand tussen de tralies is te groot. Grasparkieten kunnen hier mogelijk hun kopje doorheen wringen en klem komen te zitten, erg onveilig.

Ik heb nog even verder zitten neuzen op die site, ik zie geen beter optie dan de kooi met de dakjes voor ongeveer dezelfde prijs. Die lijkt me dan ook een prima keuze!

Mars

Zeker niet de kooi met een grotere tralieafstand kopen.
Het zal niet het eerste parkietje zijn dat daarin vast komt te zitten en dan uiteindelijk overlijdt.


(en helaas kan ik daaraan meepraten aangezien een van mijn kleintjes 3 dagen geleden vast is komen te zitten in een kier (de onderbak van de voliere) van een kleine 1,5 cm en dit uiteindelijk niet overleefd heeft)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

IceParkiet

Citaat van: Mars op april 22, 2010, 14:10:07
Zeker niet de kooi met een grotere tralieafstand kopen.
Het zal niet het eerste parkietje zijn dat daarin vast komt te zitten en dan uiteindelijk overlijdt.


(en helaas kan ik daaraan meepraten aangezien een van mijn kleintjes 3 dagen geleden vast is komen te zitten in een kier (de onderbak van de voliere) van een kleine 1,5 cm en dit uiteindelijk niet overleefd heeft)

Veel sterkte met je verlies.

Zelf heb ik ook ervaring met dit soort dingen, maar er is gelukkig niks ergs gebeurd. Bij mijn voerbakje moet je het luikje naar boven schuiven, anders komt hij zo zijn kooi uit. Ik vergat het een keer en ineens zat hij op zijn kooi. Een gat van 5 bij 10 centimeter misschien.

MenM2009

Citaat van: IceParkiet op april 24, 2010, 14:14:56
Veel sterkte met je verlies.

Zelf heb ik ook ervaring met dit soort dingen, maar er is gelukkig niks ergs gebeurd. Bij mijn voerbakje moet je het luikje naar boven schuiven, anders komt hij zo zijn kooi uit. Ik vergat het een keer en ineens zat hij op zijn kooi. Een gat van 5 bij 10 centimeter misschien.

Bah wat erg! :( veel sterkte gewenst!

Iedereen bedankt voor de reactie's we hebben die grote kooi gekocht "dat huisje"
Ze vinden het maar wat leuk, maar het is allemaal ook nog wel een beetje eng!

Groetjes Maris

Whisky

Zelf zou ik voor de eerste gaan :P
Heb ik toen der tijd ook naar gekeken uiteindelijk heb ik deze gekocht :

http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grote_parkiet/andere/73535

Voor 2 parkieten waarvan 1 engelse (een beetje uit de kluiten gewassen..:P)

De spijlen lopen wel op de verkeerde manier.. maar ze kunnen prima klimmen.. Gebruiken ze ook het snaveltje voor..

Groetjes!

lovesbudgies

Citaat van: Whisky op april 24, 2010, 20:13:12
De spijlen lopen wel op de verkeerde manier.. maar ze kunnen prima klimmen.. Gebruiken ze ook het snaveltje voor..

Dat is het nu juist, doordat de druk op de snavel diagonaal is ipv horizontaal heb je grote kans op misvormde snavels.
Een kooi met alleen verticale spijlen is dus niet geschikt als parkietenkooi.

Whisky

Die van ons pakken alleen de tussenstukjes (horizontale spijlen) met hun snavel.. en hebben een prachtige (rechte) snavel:D
Maar ik snap je punt!
Vandaar ook dat we veel klim en klauter dingetjes er in hebben..  ;D
Maar het is ook niet de bedoeling dat ze hier de rest van hun leventje in zitten :P
Er komt nog een keer een andere kooi:P
Groetjes!