2e parkietje

Gestart door CabbageWhite, april 21, 2010, 17:36:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

CabbageWhite

Hallo allemaal,

Mijn parkietje Stimpy is nu bijna 3 jaartjes oud, zou het dan mogelijk zijn om er een tweede parkietje bij te doen? En maakt het dan uit of het een mannetje of vrouwtje is?

Ik zou dit graag willen omdat ik denk dat mijn parkietje gelukkiger wordt met een soortgenootje. Ik heb namelijk ook voor mijn konijntje een maatje aangeschaft, en ze zijn echt heel erg blij met z'n tweeen.

Het enige probleem is, mijn moeder wil niet nog een parkietje, terwijl er helemaal niet zoveel zou veranderen lijkt mij... Hoe kan ik in gods naam mijn moeder overhalen..?

lovesbudgies

Ja hoor, het is zeker mogelijk om Stimpy een vriendje te geven! Ik zie dat Stimpy een mannetje is, dus dan maakt het niet uit of het tweede parkietje een mannetje of een popje is, bij twee dezelfde geslachten neemt een van de twee parkieten het gedrag van het ontbrekende geslacht aan.
Het licht eerder aan het karakter van beide parkieten of het klikt tussen hen, of niet.

Ik denk ook dat een parkietje gelukkiger is met een maatje, zeker als je vaak naar school moet, of moet werken. Als jou parkietje vrijwel de hele dag gezelschap heeft van mensen, dan vind ik het wat anders.
Twee parkietjes produceren meer poep, en meer rotzooi rond de kooi, ook eten ze natuurlijk meer. Als je wilt voorkomen dat je parkietjes aan je moeders meubels gaan knagen, dan kan je beter een mannetje erbij nemen.

Ik heb vroeger mij eigen ouders overgehaald door een ander parkietje bij ons thuis te laten logeren, de twee parkietjes waren zo lief en vrolijk samen
dat mijn ouders overstag gingen.  ;)

CabbageWhite

maar is het niet zo , dat als er een vrouwtje bij zou komen , je op een gegeven moment kleine parkietjes rond hebt vliegen?

nouja, hij zit sowieso elke ochtend van 8 tot 12 uur alleen in zijn kooitje. Voor de rest van de dag zit hij altijd aan mij geplakt om het zo maar even te zeggen. Verder knaagt hij gelukkig neit aan de meubels. Poep is dan ook het enige probleempje denk ik. M'n moeder is panisch voor vogelpoep ofzo hehe

Ik ken niemand met een parkietje, dus logeren gaat moeilijk...

lovesbudgies

Citeermaar is het niet zo , dat als er een vrouwtje bij zou komen , je op een gegeven moment kleine parkietjes rond hebt vliegen?

Nee. Grasparkieten kunnen helemaal verliefd op elkaar zijn, en zelf paren, zonder dat er jongen komen. Er worden alleen eitjes door het
popje gelegd als er broedgelegenheid is (zoals een nestkastje). Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar popjes die zonder nestkastje eitjes
leggen en uitbroeden komen zelden voor.

En qua poep, een tamme vogel die altijd aan jou geplakt zit, poept dan toch ook alleen maar op jou.  :P

CabbageWhite

ah, oke, mooi, niet dat ze ergens stiekem eitjes uit zitten te broeden haha

en ja, hij poept ook heel veel op mij haha en dat veroorzaakt nog al eens best wel gore situaties
maar als je er nog een parkietje bij zet wordt dat contact met mij toch minder?

lovesbudgies

Die vieze situaties ken ik wel ja, hahaha.

Je parkietje zal even tam blijven, maar hij zal zijn aandacht gaan verdelen tussen jou en zijn nieuwe vriendje. Eigenlijk best prettig,
zo hoef je je niet schuldig te voelen als je eens een dagje weg bent, hij kan zich dan met zijn vriendje vermaken.

CabbageWhite

ja, precies, maar dat kan ik mijn moeder dus niet wijsmaken. Die zegt namelijk : "het is goed voor hem als hij even alleen is, kan hij tot rust komen" en als ik dan zeg "mam, een parkietje heeft 24/7 aandacht nodig" zegt ze gewoon "niet hoor..."

serieus, wat moet ik daar nou mee haha

lovesbudgies

Lastig inderdaad, ik ben het daar ook niet mee eens, een parkiet in het wild leeft in een zwerm van soms wel honderden parkieten samen,
het zit dus in hun aard dat ze zich lekkerder voelen met meerdere bij elkaar, want als ze zich lekkerder voelen alleen, en ze geven daaraan toe en
gaan dus alleen zitten dan vallen ze veel sneller ten prooi aan roofdieren.

Ik denk niet dat een parkiet 24/7 aandacht nodig heeft, ze willen ook wel eens met rust gelaten worden, maar ik geloof wel dat ze 24/7 met
meerderen willen zijn, en dat ze zich minder prettig voelen alleen. Tot rust komen is voor een parkietje denk ik lekker naast elkaar kletsen
en soezen.

Toen ik vroeger maar 1 parkiet had, liet ik dan ook altijd de radio aan staat als zij alleen thuis was, zo had ze, denk ik, toch nog het idee
niet helemaal alleen te zijn.

CabbageWhite

ja, wij hebben ook altijd de radio aanstaan als we er niet zijn

maar wat ik dus ook zeg, mijn moeder blijft nee zeggen, dus ik weet het nu ook niet meer xD

snerdje

Tja, ik zou zeggen zoek een eigen huis.(als je oud genoeg bent). Ik heb ook lang moeten wachten totdat ik eindelijk weer een parkietje kon aanschaffen in mijn eigen huis, waar mijn moeder niks te zeggen heeft. :P Maar ja...als dit geen optie is omdat je nog te jong bent, het blijft moeilijk om ouders over te halen helaas. Heb je al gedacht aan het doen van een tegenprestatie? Een soort compromis sluiten. ;D

Succes!

Groetjes marijke! :)

ParkietP

Ik heb het probleem hier ook een beetje. In augustus wil ik weer een parkiet aanschaffen, en deze helemaal tam maken, en dan later een 2e parkiet erbij nemen. Mijn moeder doet nog wat moeilijk over 2 parkieten, maar ze lijkt wel in te zien dat 2 parkieten leuker is. Bovendien vinden mijn vader en zusje 2 parkieten ook wel leuk.

Laat je moeder anders wat info van internet lezen, dat zijn feiten en staat zwart op wit, misschien dat ze er dan anders over gaat denken?

snerdje

Hoi!

Ik heb ook nog een vraag over de aanschaf van een tweede parkiet. Ik zit er ook over te denken om een vriendje voor Igor aan te schaffen. De vraag is, hoe pak ik dit aan?

- moet de nieuwe parkiet in quarantaine en hoe lang?
- wat matcht qua karakter beter een pop bij een pop of een man en een pop. (ik begreep dat popjes iets pittiger zijn)
- moeten ze de eerste week(en) naast elkaar in een aparte kooi zitten om kennis te maken?

als iemand het antwoord weet hoor ik het graag.

alvast bedankt

Groeten marijke en Igor!