Wat is normaal bij een net nieuwe parkiet?

Gestart door kleinvogelijn, april 18, 2010, 18:10:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kleinvogelijn

Sinds zaterdagmiddag hebben we een nieuw vogeltje van een week of 7 oud, Okki. In de dierenwinkel was hij al heel tam en zat op mijn hand, maar nu thuis is hij maar aan het 'klieren'. Het is al 8 jaar geleden dat ik voor het laatst een parkietje heb gehad en ik weet niet meer of het normaal is wat hij doet of niet.....

Toen we Okki gingen halen zat hij alleen, zijn laatste broertje of zusje was net verkocht. Hij was fladderig en bang voor onze hand. Thuis zat hij er stilletjes en zielig in elkaar gedoken bij, maar vandaag is hij wel heel erg actief. Hij zit nog wel steeds op mijn vinger en is nergens bang voor (zelfs niet voor de stofzuiger). Maar hij hij hangt steeds ondersteboven, kruipt 'andersom' in een soort spagaat om zijn as tegen de tralies en zit hij steeds helemaal klem tussen het zitstokje van zijn eet- en drinkbakje. Hij wringt zich er echt dooorheen!

Blijft dit zo? Hij zit zelden rustig op zijn stokje. Wil hij soms ontsnappen, moet hij erg wennen aan zijn nieuwe omgeving of heeft hij het gewoon niet naar zijn zin?

pbos

Dit is heel normaal parkieten gedrag. Als ze zo jong zijn en net in een nieuwe omgeving zijn willen ze wel van deze gekke dingen doen. Hij moet gewoon wennen aan alle nieuwe dingen. Geef het even een tijd en je zult zien dat het snel anders wordt. Pas wel op dat hij niet klem komt te zitten bij zijn voerbakje, anders moet je daar iets op verzinnen zodat ie er niet meer tussendoor past! Het gekke gedrag is in ieder geval niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken!

kleinvogelijn

Dank je wel voor je reactie; gelukkig maar, ik dacht al dat ik een abnormaal parkietje had! Ik heb er al voor gezorgd dat hij niet meer tussen de opstapjes van zijn bakjes kan kruipen. Okki is vandaag al een stuk rustiger, maar wil wel graag aandacht als hij ons ziet, hij houdt alles scherp in de gaten. Hij krult zich gelukkig ook niet meer met alle macht ondersteboven tegen de tralies.

Hij is al twee keer eventjes uit de kooi geweest, en met name de gierst-training gaat héél erg goed!! Hij komt zelfs kleine stukjes gevlogen naar mijn hand. Verder vind hij het zelfs prima als ik hem onder zijn keeltje aai, en ik kan probleemloos stofzuigen bij meneer zijn kooi :)


EvelienM

jonge parkieten zijn natuurlijk erg actief, willen alles ontdekken, roepen misschien (bij mij vaak) als ze je niet meer zien, klimmen overal op, onder, aan, doorheen, ga zo maar door, heerlijk toch, zolang ze inderdaad geen gevaar lopen. geniet van de gekke capriolen, hihi