Help! Wat heb ik gedaan?

Gestart door Kris, april 14, 2010, 06:37:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kris

Hallo mensen!
Even de achtergrond en voorop gesteld dat ik parkieten erg mooi en grappig vind, maar er uit mezelf nooit aan begonnen zou zijn:
Ooit gaf mijn schoonzus aan mijn schoonmoeder een parkietje in een heel klein kooitje. Dat kwam bij ons logeren toen ze een weekendje weg was. Ik vond hem zielig in zijn kleine kooi en kocht met koninginnedag een reuzenkooi voor hem op straat. Parkietje was blij. Schoonmoeder niet. Waar moest ze die grote kooi laten? Hij moest nog maar even blijven logeren. Toen heb ik ook maar een vriendinnetje voor hem gekocht (Georgia), omdat ie zo alleen was. Twee weken later was ie dood. Schoonmoeder had geen behoefte aan grote kooi, ook niet aan Georgia. Wat doe je dan? Je koopt een vriendje.... Mateo. Georgia en Mateo waren samen blij en gelukkig en kregen 3 kinderen, waarvan we er één erbij hielden, Mini-Mateo. Georgia kreeg een paar jaar later een hernia en die heb ik nog geprobeerd te laten opereren bij een vogelarts in Driebergen, maar ze overleefde de operatie niet. Toen ben ik hier wel veel geweest op dit forum, rond die tijd. Zelfs nog geheel onverwacht lid van de maand geweest. Maar onder een naam die ik me niet meer kan herinneren blijkbaar. Mateo is een jaar later weg gevlogen. Hoe dit heeft kunnen gebeuren begrijp ik nog steeds niet. Ik heb weken gezocht, op internet en in de buurt, op amivedi en met plaatjes bij de supermarkt, maar helaas. Toen hadden we alleen nog Mini Mateo en wat doe je dan? Je koopt een vriendinnetje.....Maria.
Mini Mateo is vorige week na twee weken ziekte overleden en toen was de oorspronkelijke familie uitgestorven en hadden we alleen nog maar de schoondochter Maria en ik wilde niet meer. Ik wilde niet weer een vriendje gaan zoeken voor Maria. We hebben inmiddels ook een eigen mensenkind en alles kost maar tijd en meer geld en de parkietentijd was voorbij. Maar dan moest ik wel een goed huis vinden voor Maria. Ik dacht dat ik dat gevonden had in de zorgboerderij. Een enorme volière, met een groot binnenhok. Wat zou Maria het daar fijn vinden met heel veel parkietenvriendjes. Contact gehad met de beheerder en ja, Maria mocht komen. Maandag gebracht, met gemengde gevoelens, en het was heel zielig. Ze zat eerst een poos apathisch op de grond en is toen langs het gaas omhoog geklommen en bleef daar snel ademend hangen. Drie kwartier lang en toen ben ik naar huis gegaan. Gisteren ben ik weer gaan kijken. Ze hing nu apathisch aan de andere kant van de volière in het gaas en ze zag er niet gezond uit. Haar veren zaten een beetje bol. Zo had het niet moeten gaan. Ze had blij moeten vliegen in haar enorme ruimte! Omdat de beheerder mij ook niet kon vertellen of ze 's nachts wel naar binnen is gegaan, ben ik gisteravond nog een keer gaan kijken. Het was nog licht, want het was 8 uur 's avond, de meeste vogels vlogen nog op en aan. Maria zat inmiddels op een stok. Maar nog steeds zielig alleen, tegen het gaas en een beetje bol. Zometeen voordat ik naar mijn werk ga, wil ik weer even gaan kijken. Maar als ik het nog zo zielig vind, denk ik dat ik haar toch maar weer op ga halen, want ik heb gekozen voor iets wat het beste was voor Maria en als dit dat blijkbaar niet is, dan kan ze nog beter tot in het einde van tijden bij ons een alleen-parkietje zijn. Want ik blijf erbij dat ik er niet nog één bij wil. Je komt er nooit meer vanaf, ze gaan nooit tegelijk dood en er is er altijd weer één zielig en alleen heb ik nu na al die jaren ervaren.
Wat zouden de experts mij raden?
Is dit normaal?
Hoe lang duurt zoiets?
Of is het niet normaal, had ze al lang blij rond moeten vliegen en is het inderdaad maar beter als ik haar direct ophaal?

Alvast bedankt voor al jullie wijze woorden!
Kris

EvelienM

poeh het is moeilijk, vaak moeten ze even wennen, maar zo te lezen is ze zo verdrietig of zelfs ziek dat het mij persoonlijk verstandiger (en beter voor je eigen gevoel) om haar op te halen en zoveel mogelijk liefde en aandacht en lekker eten te geven voor de rest van haar leventje, maar dat is puur mijn mening. ik ben benieuwd wat anderen denken...
groetjes!

Bas

hoi

met dit weer is het zowiezo nog nie verstandig om een binnenvogeltje naar buiten te doen.
ik denk dat ze het te koud heeft en daardoor veel moeite moet doen om warm te blijven, en daardoor zo appatisch blijft zitten.

ik denk inderdaad dat je er goed aan doet om haar weer op te halen en bij je te houden.

Gr, Bas

Kris

Vanochten voordat ik ging werken, ben ik nog even langs gereden en ze zat nog precies op dezelfde plek waar ze gisteravond ook zat  :(. Dan denk ik toch echt dat ze daar de hele nacht heeft gezeten en dat is in het buitengedeelte en dat is te zielig.
Ik heb de beheerder van de zorgboerderij gebeld en die is gaan kijken. Toen zat ze nog steeds op die plek. Toen hij de volière in ging om haar te pakken, vloog ze wel weg naar binnen. Dat is dan volgens mij voor het eerst. Hoewel ik er natuurlijk niet de hele tijd bij ben. Hij zou het nog even aankijken zei hij en haar niet gelijk ophalen, maar mijn gevoel zegt eigenlijk iets anders.....
Het drinken en het eten staat ook allemaal binnen en als ze daar niet komt.....
Zucht, lastig hoor.
Ik moest kiezen tussen Maria oud laten worden in haar eentje of met vriendjes in een volière, maar nu heb ik hier echt geen goed gevoel over. Misschien is ze al wel te oud om te wennen in een volière en went ze nooit.
Maar misschien stel ik me aan en komt het allemaal goed.

EvelienM

ik weet niet of ze veel speeltjes heeft (gehad) toen ze nog bij je was? mijn pietje is altijd alleen geweest (is ook anders dan jouw situatie hoor), maar heeft een stuk of 4 speeltjes wara ie dol op is, en omdat we hem er ook vaak uit hebben en met hem spelen en kroelen dnek ik niet dat hij vriendjes mist, maar misschien is dat voor jou wel anders....ik vind het echt moeilijk en snap je lastige positie...

Kris

#5
Nou ik moet eerlijk zeggen dat Maria wel het allersaaiste parkietenmeisje is dat ik ooit heb gezien. Ze hadden maar 1 parkietenpopje toen ik toentertijd een vriendinnetje zocht voor Mini Mateo, ze is heel mooi om te zien, maar het enige wat ze bij ons ook deed was rustig tjilpen, zaadjes en trosgierst smikkelen en knuffelen met Mini. Ze zit altijd alleen maar op het bovenste stokje, in bad gaat ze nooit, van die inktvisdingen lust ze niet en de speeltjes hebben we er op een gegeven moment maar uit gehaald, omdat niemand daar meer mee speelde. Dat deed alleen de moeder eigenlijk heel fanatiek.

En als ze in die volière dan ook alleen maar op dat bovenste stokje gaat zitten..... wat heeft het dan voor zin?
Als ze inmiddels niet ziek is en daarom zo bol zit.
Maar misschien stel ik me aan, het is de derde dag.
Maar ook de tweede nacht en het is hartstikke koud en als ze dan niet naar binnen gaat... dan is ze natuurlijk aan het einde van de week dood.

Parkieten-Freak

Welkom terug Kris, ik kan me voorstellen dat je in dubio zit.  :(
Peroonlijk zou ik Maria terug gaan halen. De overgang voor een binnenparkiet naar buiten is veel te groot in deze tijd van het jaar.
Verder kun je gerust op het prikbord van dit forum een "advertentie plaatsen". Wellicht dat éen van onze forumleden Maria liefdevol op wil nemen. Eerst nog binnenshuis, later misschien buiten in een ruime voliere.


Moppers

Lastig hoor.
Je hebt Maria overgedragen aan de zorgboerderij, de verantwoordelijkheid over haar gezondheid en welzijn valt nu onder hen. Ik snap niet dat ze niet hebben aangegeven dat het nu nog te vroeg is om een binnenparkietje buiten te huisvesten.

Afgezien daarvan denk ik niet dat ze te oud zal zijn om in een grote voliere te wennen. Ze heeft bij jou (positief) contact gehad met een soortgenootje, dat zal een hoop schelen. Als ze in de zomer in de groep zou zijn geplaatst, dan was ze vast snel op haar gemak in de groep. Nu zal ze het koud hebben, en parkietjes die het koud hebben zetten hun veertjes op.
Tja, terughalen of niet.... daar durf ik je geen advies over te geven. Als je haar niet terug haalt, dan zou ik de beheerder van de zorgboerderij er zeker op aanspreken dat hij nu verantwoordelijk voor haar is en haar dus tot het warm genoeg is binnen moet huisvesten.

Krista

Hé, ik heb mijn oude naam weer terug gevonden  :).

Maar goed, ik ga zo kijken. Mijn gevoel zegt: terughalen.
Die beheerder is om 4 uur weg iedere dag en het binnengedeelte zit aan het buitengedeelte vast. De vogels moeten er zelf wel in vliegen. Ik snap wel dat je zegt dat het nu de verantwoordelijkheid is van de zorgboerderij, maar zo voelt dat niet, want als ze aan het eind van de week dood is, omdat ze 's nachts niet naar binnen gaat, dan voelt dat toch alsof ik haar heb vermoord, want als ik haar gewoon had gehouden in haar eigen kooi, dan was er niks aan de hand geweest.
Jullie horen het straks!

Krista

Update: Ik ben gaan kijken en ze hing nog steeds bol opgezet in het gaas. Ik heb haar door de beheerder laten vangen, in een doosje gedaan, thuis de kooi weer neergezet en daar zit ze nu in. Niet bol en trosgierst etend. Maar ik heb nog geen knirpje gehoord. Even kijken of ze het verder goed doet en dan zal ik toch maar over een vriendje na gaan denken.
Iemand? In de buurt van Utrecht?
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Bas

ik ben bereid om ook vanuit noord oosten een parkietje mee te nemen en thuis af te leveren, want kom eens in de 2 weken langs utrecht op weg naar mijn vriendin.

Gr, Bas

EvelienM

ik woon wel in de buurt, maar kan er helaas geen bij hebben
ik ben blij dat je d'r hebt opgehaald, dat ze niet bol zit en lekker eet zegt al heel wat.
ik heb zelf een speeltje waar mijn parkiet altijd tegenaan zit, het hangt gewoon bij het stokje waar hij vaak zit, hij leunt er een beetje tegenaan en kroelt er lekker mee, vooral met de kleuren groen/geel, zijn eigen kleuren, heb je zoiets al eens geprobeerd?
let niet op hoe puf er uitziet, zo ziet hij er nu uit dankzij alle antibiotica plak... de zielepiet...

Parkieten-Freak

Fijn dat je haar hebt opgehaald, ik weet zeker dat je een nieuw baasje voor Maria zult vinden.
Plaats gerust een advertentie op het prikbord!

@Evelien,
Misschien een idee om Puf zijn baardje een beetje schoon te maken met een wattenschijfje met wat lauw water?
Gaat Puffie graag in bad? Misschien wil hij nu wel een beetje poedelen.


Krista

Nou ze gaat nergens heen hoor, ik zoek gewoon een vriendje. T was zo zielig.
Even kijken hoe ze het blijft doen en dan op naar een mannetje!

lovesbudgies

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik vind dat je goed voor de beestjes hebt gezorgd, een grotere kooi en een vriendje gekocht voor een parkietje dat niet eens van jou was, gezorgd voor vriendjes voor de andere parkieten en medische zorg verleend. Ze hebben het goed gehad.
En ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment een beslissing moet maken, parkieten kosten tijd en geld, en zoals je zegt, stel dat deze overlijdt dan zit haar vriendje weer alleen.

Zo te horen is Maria een timide parkietje, een rustig karaktertje. Die altijd met één parkietje heeft gezeten. Of zij midden in de zomer wel had kunnen wennen in de voliere? Dat vraag ik mij af, voor een verlegen parkiet is dat een hele stap, zoveel drukte om je heen.
Maar voor de rest van haar leven alleen zitten lijkt me voor haar nou ook weer niet leuk, ze is een vriendje gewend en kan zich duidelijk alleen niet vermaken.
Ik zelf zou kijken of iemand met een rustig en lief mannetje haar zou willen overnemen zodat die twee samen oud kunnen worden.

sorry, had bovenstaand berichtje nog niet gelezen

IceParkiet

Pfff, wat een verhaal zeg. Gewoon ontroerend bijna  :-\
Ik had haar zelf ook opgehaald als ik jouw was. Er valt verder niet veel te zeggen. Veel plezier verder met je parkiet(en)!

Krista

Bedankt voor het meedenken en voor jullie lieve woorden. Dat doet me wel goed en geeft aan dat ik niet gek ben haha. Mijn directrice zei laatst dat ze het jammer vond dat ik leerkracht was en niet een kind uit groep 8, anders had ze een fantastische speech kunnen houden bij mijn afscheid over honden en poezen en parkieten haha.
Maar goed, Maria is de nacht goed doorgekomen, ze is al weer aan het smikkelen, ik hoor het. Zal zo het doek even verwijderen, ze is al net zo vroeg op als ik. Ik had op MP op een parkietje gereageerd dat een nieuw huis zocht, maar ik vroeg me af of ik niet pietsie voorbarig ben. Ik wil Maria nu gewoon een nieuw vriendje geven en dan zit ik maar tot in het einde der dagen met die vogels "opgescheept" (dat bedoel ik niet zo, dat begrijpen jullie vast wel), maar kan ze niet alsnog ziek worden van die kou? Hoe lang kan daartussen zitten, tussen kou vatten en echt ziek worden? Of als ze nu goed eet en niet meer zo bol zit is er niks aan de hand en kan ik me wel aan een vriendje wagen?

EvelienM

is ze aan het niezen? of merk je iets anders dan "normaal"? ik denk dat als ze goed eet en niet bol zit en niet niest , het wel mee zal vallen
ik begrijp je hoor, met het opgescheept zitten. het is fijn als ze niet alleen meer is, omdat ze dat niet gewend is, maar je vind het ook moeilijk om met een ander "te blijven zitten" mocht deze overlijden...het is een keuze he ;) succes!

Krista

Heb het risico maar genomen! Maria heeft een nieuw vriendje, van MP, Shadow. En dat is me toch een binkie, ze was helemaal overdonderd haha. En hij vliegt gewoon door de huiskamer heen en gaat vanzelf weer in zijn huisje, echt een leuk diertje. En toen hadden we er weer twee....
Bas bedankt voor het aanbod, maar dat hoeft dus niet meer. (Zie jij je vriendin maar eens in de twee weken??)

Bas

helaas, wonen beetje te elkaar uit de buurt om iedere week te kunnen zien

EvelienM

goed om te lezen Krista, super zo'n vriendje erbij, ik hoop dat ze nu lekker opbloeit en dat ze samen gelukkig zijn ;)

IceParkiet


Parkieten-Freak

Eind goed, al goed! :D
Goed gedaan Kris!  ;D


Krista

Anders dan verwacht  ;), maar inderdaad Eind Goed Al Goed!
Ik zei het al: Van parkieten kom je nooit meer af!  ;D