tips van de site helpen niet, welke wel??

Gestart door sonja@alingo, april 06, 2010, 16:00:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonja@alingo

Hallo, mijn parkietje is nu ongeveer 8 maanden. Hij bijt me al heel lang. Het komt niet doordat hij schrikt ofzo want er gebeurt vaak niks. Hij zit me bijvoorbeeld kusjes te geven en opeens uit het niets bijt hij heel hard in mijn lip in plaats van een kusje te geven. Ik tik of sla niet, ik ga ook niet schreeuwen en trek mijn vinger of gezicht niet terug. Ik kijk boos en blaas hem in zijn gezicht. Omdat dat niet hielp, ben ik overgestapt naar een plantenspuit. Allebei doet hem niet zeer, maar ik hoopte dat hij het vervelend genoeg zou vinden om te stoppen met bijten. Hij werd heel aggressief van een bepaald belletje in zijn kooi, deze heb ik er uit gehaald. Hij mag elke dag uit de kooi en hij heeft voldoende speeltjes en voer. Ik weet echt niet waar het aan ligt, het is een gezonde parkiet zo te zien, heel actief, mooi verenpakje. Er zijn nooit anderen verkeerd mee om gegaan want hij is vanaf jong vogeltje al bij mij. Kan iemand me zeggen wat ik moet doen? Ik weet het echt niet meer, heb de tips hier op de site bekeken, maar dat is het gewoon niet........De tip van het trap laten lopen op mijn vingers gaat niet want dan bijt hij erin in plaats van erop te gaan zitten......Ik zit er heel erg mee want mijn vertrouwen begint weg te raken en dan is het einde zoek! Help me.....

EvelienM

vaak is het zo dat parkieten een partner uitzoeken in een speeltje (of meerdere) als ze alleen zijn, ze zijn ook vaak territoriaal als je in de kooi komt met je hand(en).
mijn parkiet is ook tam, houdt van kroelen, maar af en toe (als ik bij zijn favo speeltje in de buurt kom) bijt hij me ook. het hoort er ook een beetje bij he. soms vindt ie kroelen lekker, maar is hij er klaar mee, dan laat hij het even weten door een keer te bijten. duidelijk signaal, toch? als we spelen, bijt hij ook wel, maar dan niet zo hard, maar gewoon als ravot-beet.
als hij trap loopt op je vinger, doe je dat dan met 1 vinger of met platte hand? bij mij maakt dat ook wel verschil.
ik denk dat bijten er gewoon bij hoort, wij mensen zijn ook niet altijd aardig en willen ook wel eens niet aardig uit de hoek komen als het gaat om bescherming van onze "eigendommen", aangezien parkieten niets echt kunnen verwoorden, reageren ze door een beet. soms zacht en soms wat harder.


sonja@alingo

Bijten af en toe hoort erbij, maar tot bloeden aan toe en dan zo vaak als mijn vogeltje doet is echt niet normaal. Ik kom bijna nooit met mijn handen in de kooi, helemaal nooit zelfs als de vogel erin zit, ik wacht altijd met stokjes ed schoonmaken tot hij eruit is, juist omdat dit zijn territorium is.

lovesbudgies

#3
Het ligt waarschijnlijk nergens aan, het is zijn karakter, onder invloed van zijn hormonen wordt het nog erger, en hij is ook de pubertijd nog niet uit.

CiteerHij zit me bijvoorbeeld kusjes te geven en opeens uit het niets bijt hij heel hard in mijn lip in plaats van een kusje te geven.
Dat doen parkieten ook bij elkaar, het is een teken dat het te hard gaat of niet lekker, en dat diegene moet stoppen. Dit teken dat hij geeft is dus normaal en kan je nooit helemaal laten stoppen, je kan wel proberen hem het zacht te laten doen zodat het geen pijn doet:

door hem nadat hij bijt 5 volle seconden straal te negeren, daarna weer aandacht geven en lief tegen hem doen (belonen), doet hij het nog 2 keer, dan even een kwartiertje 'brommen' in de kooi.
Dus altijd als hij bijt, 5 sec. negeren, dus ook je hoofd wegdraaien, hem weghouden, en niet praten, (daarna weer terughalen en belonen) hij wil kussen en aandacht, en als hij bijt krijgt hij het niet, zo maak je het ZIJN probleem dat hij bijt, niet dat van jou. Blijft hij achter elkaar door gaan, dan moet 'ie weer terug in zijn kooi.
In het begin zit hij dan waarschijnlijk binnen no time weer in zijn kooi, dus dan kan je als hij eruit is er ook voor kiezen hem even geen kusjes te laten geven, en hem af te leiden met speeltjes.

Blijf rustig en consequent, niet toegeven, je hebt een slim en druk parkietje, die moet je opvoeden.
Dat is ook voor zijn welzijn, wie wilt er nu een baasje dat altijd boos op je is en niet met je kan spelen?
Als hij het eenmaal doorheeft, blijf de techniek dan volhouden, geef je een keertje toe dan hangen de meeste parkietjes een minuut later
weer aan je lip.

Blazen, boos kijken, plantenspuit, ladderen, allemaal vormen van aandacht en dat vindt hij leuk.
Negeren = geen aandacht, dus, niet leuk.

Nou, consequent zijn dus, en zet door, en dan hoop ik dat je binnen een paar dagen wat resultaat ziet (en het even komt vertellen natuurlijk!).
Succes!

Mirjam

Hoi Sonja,

Ik had ook zo'n bijtertje 1e klas. Haar 'doelen' waren mijn neus en lip. Dagelijks liep ik met wondjes aan mijn neus en lip en ik wist het op een goed moment ook echt niet meer. Totdat ik bijna 2 maanden geleden besloot een vriendje erbij te kopen.
Langaam ging ze dr aandacht verdelen en verdween haar 'obsessie' voor mij. Het bijten is inmiddels voor 95 % minder geworden. Nu komt ze echt dr kusjes en knuffeltjes halen en bijt ze me nauwelijks meer.
Ze is nog net zo tam als ze was, alleen verdeelt ze dr aandacht. Ook mijn nieuwe skattie is gewoon tam geworden en samen rennen ze wat af op mijn lichaam. Samen spelen ze met mijn haar, vingers en kleding en als de 1 een kusje krijgt, komt de andere er ook eentje halen. Het is een genot om te kijken hoe ze samen spelen, vliegen, rennen en elkaar kussen en kroelen. Af en toe hebben ze even mot, maar dat is heel snel weer over.
Misschien iets om over na te denken.

Groetjes,

Mirjam