tam maken

Gestart door kimbo92, maart 22, 2010, 21:12:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kimbo92

Zazu is nog steeds niet tam :-[
Als ik hem lok met trosgierst komt ie wel, maar als ik mijn hand iets verder van hem afhou rekt hij zich uit.
Het probleem is dat hij zich zoveer uitrekt, dat hij, op het moment dat hij er niet meer bij kan, op de tralies spingt en vanaf daar gaan zitten snoepen ::)
Hoe moet ik zorgen dat hij toch op mijn hand komt zitten??

pbos

Hoi, je zou kunnen proberen of hij zonder trosgierst op je hand wil komen zitten. Ik heb hetzelfde ook al een paar keer gehad. Ze aten dan wel trosgierst uit mijn hand, maar wilden niet bij me op de hand komen zitten om het te eten! Vaak ging ik dan aan het trainen zonder trosgierst. Dus met de hand in de kooi, tot ze rustig blijven zitten. Dan met de hand naar hun toe en terug, net zo lang weer tot ze rustig blijven zitten. Steeds een stapje verder, tot je bij de stap bent dat je probeert of ze op je vinger willen komen zitten. Dit werkte bij mijn vogeltjes, op het moment dat ze op mijn vinger durfden te gaan zitten, ging het ook makkelijker om ze op de hand te krijgen met trosgierst! Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt!!

Groetjes Peter

Manji

Hier komen mijn parkietjes alléén maar op mijn hand zitten als ik trosgierst heb.
Zonder trosgierst willen ze echt niet op mijn hand komen.
Hoe kan ik dat veranderen?
Heeft iemand van jullie daar een foefje voor misschien.
Alvast bedankt voor het antwoord.

pbos

Met veel geduld lukt het je zeker om je parkietjes op je vinger te krijgen zonder trosgierst. Dit oefen je in de kooi en doe je met kleine stapjes. Het gebeurt niet van de een op de andere dag, dus je moet er wel de tijd voor nemen. Probeer maar om in de buurt van je vogel te komen, wordt ie onrustig dan ga je weer een beetje terug. Dit blijf je oefenen tot je steeds dichterbij kan komen. Je zult zien dat je parkietje je gaat vertrouwen en dat ie wel op je hand komt zitten. Maar weet dat geduld een schone zaak is!!

Manji

Geduld is zeker een schone zaak pbos.
Moet ik dat persé oefenen in de kooi?
Want ze zitten meer buiten de kooi dan erin. :)
Ik ben er vandaag mee begonnen zonder trosgierst en ze kwamen heel nieuwsgierig kijken waar het trosgierst was.
Maar kwamen niet op mijn hand,maar ik ga er mee door hoor,want de aanhouder wint.

Bedankt voor je antwoord. ;D

taar95

Nog een tip:
Als je je parkietjes eenmaal zover hebt dat ze zonder iets lekkers op je hand komen zitten moet je ze iets lekkers geven. Een heel klein beetje.
Dus als ze op je hand komen, hup een stukje trosgierst.
Zo vinden ze het juist fijn om bij je op je hand te zitten. Na een tijdje komen ze dan op je hand zonder dat je nog iets persé hoeft te geven! Dit was bij mij zo in ieder geval.
Groetjes

kimbo92

Heey Allemaal!!

Gister is Zazu voor het eerst op mijn vinger komen zitten!!!
Zodra hij doorhad dat hij op mijn vinger zat was ie ook gelijk weer weg. :-*

Nu hopen dat hij het vandaag weer doet!!!

Manji

Hier komen ze nog steeds niet op mijn hand zitten,als ik geen trosgierst geef.
Ik ben nu begonnen om ze buiten de kooi aan mijn hand te laten wennen,zonder trosgierst te geven.
Nu maar afwachten of dat wil lukken.
Ooit zal het wel lukken,ik hou gewoon vol.

kimbo92

Hier is het nu alweer over :(
Hij bijt ook. In het begin was het nog niet zo hard, maar nu doet het echt pijn.
Dat maakt het er ook niet makkelijker op.
Ik probleer niet te laten merken dat het pijn doet, maar het wordt wel steeds moeilijker...

Lesley

Citaat van: kimbo92 op april 03, 2010, 19:26:49
Hier is het nu alweer over :(
Hij bijt ook. In het begin was het nog niet zo hard, maar nu doet het echt pijn.
Dat maakt het er ook niet makkelijker op.
Ik probleer niet te laten merken dat het pijn doet, maar het wordt wel steeds moeilijker...
Hij bijt hoogswaarschijnlijk uit angst.
Je moet het dus toch nog iets langzamer aanpakken.
stapje voor stapje.  :D

kimbo92

Ik zal weer een stapje terug doen...
hij durft wel heel dicht bij mijn handen trosgierst te eten :-* dat is in ieder geval een stap in de goede richting. ;D

kimbo92

heey allemaal,

Ik heb even zitten lezen, en ik denk dat Zazu nu in de pubertijd zit (hij is nu ong. 6 maandjes oud) ;)
misschien bijt ie daarom wel zoveel...
Maakt dat het moeilijker om hem tam te krijgen of maakt dat niet uit.
voorlopig vertikt ie het nog steeds >:(, maar verder is ie wel lief hoor :-*

pbos

Hoi,

ik  heb hier ook twee parkietjes van ongeveer dezelfde leeftijd als de jouwe! Die van mij zijn van sept 2009. Heb ze eerst in een aparte kooi gehad met zijn tweeen. In de kooi kwamen ze netjes op mijn hand zitten. Dus na een tijdje lekker los laten vliegen en ho maar. Ze kwamen niet meer op mijn vinger. Ze zitten nu met mijn twee andere parkietjes in een kooi. Die twee zijn wel tam en komen makkelijk op de vinger. De twee nieuwe vogeltjes zijn nog steeds niet helemaal tam. Maar ik blijf er gewoon mee door trainen. Ze vliegen elke dag los en elke dag ben ik ook wel met ze bezig. Ik moet zeggen dat het redelijk gaat hoor. Ze komen zo af en toe op de vinger zitten en dan prijs ik ze natuurlijk helemaal de hemel in. Ik weet dus niet of het de puberteit is of dat het aan het karakter liggen.
En ook al zijn ze niet tam, ik geniet met volle teugen van mijn bengeltjes. Het is zo leuk om ze samen te zien spelen en dan neem ik het maar voor lief dat er twee niet echt op mijn vinger willen komen zitten. Dat komt vanzelf.
Ik wil jou dan ook meegeven, geniet van je parkietje en probeer het niet te forceren! Als je gewoon elke dag blijft trainen met hem dan komt het echt wel goed hoor!! Succes in ieder geval...

Groetjes Peter

kimbo92

bedankt voor je reactie :)
Ik geniet zeker wel van Zazu (vooral van de rare capriolen die hij altijd uithaalt :-*)
Ik ga gewoon door met proberen, uiteindelijk zal het toch wel lukken, denk ik.