Eitjes Worden uit nest gegooid?

Gestart door Kristof, april 09, 2010, 09:57:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristof

IK ben nog maar pas begonnen met het hebben van een voleire heb enkel grasparkieten en heb een vraag rond mijn koppeltje

ik heb zo van deze nestkastjes    

nou men popje had 1 eitje gelegd paar dage er na lag het eitje uit het nest de volgende dag had ze er weer eentje gelegd deze heeft ze echter een week liggen op broeden maar deze morgen kwam ik in de volière en lag deze echter ook weer op de grond

ligt het aan het nestkastje? Misschien blijft eitje hangen aan het popje en neemt ze het per ongeluk mee buiten of zo, ik weet het niet

er is zo'n verdieping in het kastje voorzien voor de eitjes in te leggen dus normaal zou dit goed moeten zijn vertelde men in de winkel


hopelijk hebben jullie meer informatie over dit


Groetjes , Kristof

fullmetalgirl

er zijn meerdere popjes die de eitjes uit het nestkastje gooien..

als je bodembedekking gebruikt kun je even proberen om dat er uit te halen..
misschien dat ze bij het opruimen van haar nestkastje de eitjes er mee uit gooit..

prima nestkastje heb je overigens.

maar het kan ook een karakter eigenschap zijn, of nieuwigheid..
beste kun je dan even een jaar niet kweken en dan hopen dat ze eroverheen gegroeid is.

Kristof

Dankje voor de info maar ik gebruik geen bodem bedekking.. er is een kuiltje voorzien in het kastje dus dacht dat dit niet nodig was

anders kan ik ook eens proberen met bodem bedekking?

mischien dat ze de eitjes stuk doet op het hout? van het nestkastje

fullmetalgirl

neej geen bodem bedekking in het begin is juist goed...

ik bedoelde dat als je dat wel had dat dat misschien de oorzaak was...
Als ik jou was zu ik nu even stoppen met de kweek..

je doet niets fout maar je popje gedraagt zich gewoon even niet goed.

Kristof

ik heb de oorzaak denk ik gevonden het waren 2 popjes die vochte om het zelfde nestje..

denk dat het vyandelijk popje de eitjes eruit werpte of kapot prikte :)


dank voor de info

fullmetalgirl

ja dat kan ook natuurlijk :) (wist niet dat er meer popjes bezig waren in 1 voliere/kooi)

laten we maar hopen dat dat de oorzaak is en dat je dat aanvallende popje niet meer in de buurt hebt :)

Kristof

#6
Ik heb het simpel aangepakt...  ik ben gewoon nog 2 nestkastjes gaan hale.  ik heb 4 popjes en 2 mannetjes. 6 kastjes nu.

grtz


svp geen sms-taal gebruiken, niet iedereen kent deze afkortingen.
Gr pf

Mariss

@ Kristof. Meer popjes als mannetjes hebben gaat bijna altijd fout. Je kan beter een gelijk aantal hebben, of anders een mannetje in de meerderheid als het echt niet anders kan

Kristof

#8
ow.. ik dacht net dat het andersom was dat de mannetjes vechtten voor een popje dan .. :p

dat verklaart wel wat.

Bas

hoi
ik heb hier ook een situatie nu van 4 poppen en 3 mannen. op dit moment gaat het goed... maar weet nie wat er zou gebeuren als ik een broedblok op zou hangen, en daarom, ook al heb ik nie de planning om te gaan broeden komt er maandag over een week er hier een mooi manneke bij zodat ik weer een even aantal heb.

Gr, Bas en de bende van (nu nog) 7

NickyRose

Met broeden in een groep moet je altijd evenveel mannen als poppen hebben en liefst dat ze al gekoppeld zijn, of elkaar aardig vinden. En altijd 1 blok meer ophangen dan je poppen hebt, liefst 2 als je met 4 of meer poppen tegelijk broed.
Losse vogels zowel man als pop kunnen de broed verstoren zelfs met even aantallen kunnen er nog genoeg problemen zijn.
Zorg dat je de zelfde kastjes hebt en dat ze even hoog hangen en niet te dicht op elkaar.

Kristof

dankje nicky , ik heb net een broedkas gaan hale ik ga het koppel dat aan het broeden was daar momenteel in zetten zodat ze rustig kunnen broeden ..

echter zal ik je raad op volgen en 2 mannetjes by halen ik heb 2 mannetjes 4 popjes dusja =p

NickyRose

ok rust is goed, veel succes. Mocht je vragen hebben, gewoon doen.  ;)

Kristof

wat ik echter nu ook op gemerkt heb is dat de eitjes die er uit gevallen ( gegooid ) waren dat ze allemaal een roos achtige kleur hadden wat niet bevrucht betekend geloof ik ...   zou dit er echter ook iets met te maken kunnen hebben ?

NickyRose

#14
Als ze nog niet bebroed zijn zijn ze rose, pas na een week broeden zie je al goed leven en naarmate het vordert worden ze steeds witter om dat het ondoorzichtig wordt door de foetus.
En popjes weten niet echt dat het onbevrucht is als dat zo zou zijn, dat ruimen doen ze pas als het te lang duurt en de eitjes al uit hadden moeten komen, dan kunnen ze gaan ruimen voor nieuwe ronde of gewoon nest verlaten.

Kristof

ik heb dus eindelijk na dat ik een camera heb gehangen by de vogeleire..

gevonde wat de oorzaak was  het was dus savonds rond een uurtje of 11 als het popje de nest verliet en ging eten

dat een jaloers popje de eitjes eruit deed



nu hebbek een even aantal popjes mannetjes maar toch blijft het zo dus ga ik dat popje en een vrij mannetje same zetten zodat dat een koppeltje word :)


zeer bedankt voor al jullie info !

NickyRose

Ja, onruststoker er uit hallen inderdaad. Met vaste koppels heb je meer kans van slagen.
Succes verder.

Mars

Een popje voelt soms aan dat een eitje niet goed is, of dus niet bevrucht is. Meestal zie je na een paar dagen na het leggen een eitje wel wat witter worden.
Bij een eitje van een week oud zie je, zeker als er een net gelegd eitje bij ligt, dat het echt al wittig is.

Dat je popje de eitjes er uit heeft gegooid, kan dus zeker daarmee te maken hebben.


Verder: zijn je popjes wel al een jaar? En de mannen 10 maanden? Het klinkt namelijk allemaal een beetje onvoorbereid, aangezien je bijvoorbeeld ook 4 popjes en maar 2 mannen had.
Zet liever de koppels die er klaar voor zijn, dan wel die je graag zou willen zien broeden apart, zoals je nu ooka l met 1 koppel hebt gedaan. En laat te jonge popjes niet broeden, want dan heb je grote kans op legnood, dan wel kleintjes die niet goed verzorgd worden en daardoor overlijden.

Succes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

CiteerEen popje voelt soms aan dat een eitje niet goed is, of dus niet bevrucht is. Meestal zie je na een paar dagen na het leggen een eitje wel wat witter worden.
Bij een eitje van een week oud zie je, zeker als er een net gelegd eitje bij ligt, dat het echt al wittig is.

Dat je popje de eitjes er uit heeft gegooid, kan dus zeker daarmee te maken hebben.

De eitjes werden er door een ander popje uitgegooid.

Mars

Citaat van: lovesbudgies op april 26, 2010, 19:55:55
De eitjes werden er door een ander popje uitgegooid.

Dat staat niet vast, als ik het goed lees:

Ik citeer:
Citeerdenk dat het vyandelijk popje de eitjes eruit werpte of kapot prikte
Citeerwat ik echter nu ook op gemerkt heb is dat de eitjes die er uit gevallen ( gegooid ) waren dat ze allemaal een roos achtige kleur hadden wat niet bevrucht betekend geloof ik ...   zou dit er echter ook iets met te maken kunnen hebben ?


Dus vandaar mijn antwoord.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Citeerik heb dus eindelijk na dat ik een camera heb gehangen by de vogeleire..

gevonde wat de oorzaak was  het was dus savonds rond een uurtje of 11 als het popje de nest verliet en ging eten

dat een jaloers popje de eitjes eruit deed 

Kristof heeft met de camera gezien dat een ander popje ze eruit gooide zegt hij hier.  ;)

Kristof

dank je wel allen voor het antw :)

@mars ( bedankt voor je antw

ik was wel voorbereid maar ik had in het begin een vast aantal mannetjes en popjes

dus 4-4  echter waren de 2 mannetjes gestorven , dus zat ik met dit probleem

broedseizoen was begonnen dus vond ik nergens mannetjes in de buurt

na lang zoeke heb ik er dan toch gevonde en ben ze nu aan het koppelen in aparte kooi ( blok ) blok bedoelt met gewoon houtebakje met eten drinken , en stokjes



maar nu heb ik nieuw probleempje... een ander koppeltje heeft ook eitje gelegt... en dat is nu ongeveer week en paar dagen geleden ... en ze blijft altijd bij eentje

ik heb het eitje na 3dage al eens eruit gegooid om te kijken of ze opnieuw begon met de normale 4-6 eitjes legging maar dat doet ze dus niet

elke keer maar eentje , slecht popje?


groetjes,