donkere (bloed?) spetters

Gestart door Vogelfreund, april 07, 2010, 11:26:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vogelfreund

Hoi vogelvrienden,

Ik heb een vraagje:
Ik heb 2 grasparkieten (mannetje en vrouwtje) en een valkparkiet in een grote kamervolière.

Eerst had ik alleen maar 2 mannetjes (valkparkiet en grasparkiet)
Maar sinds een aantal weken heb ik nog een heel jong vrouwtje bij (zij sliep in het begin nog in het voerbakje)

Sinds een paar dagen vind ik donkere (bloed?) spetters rond om de volière en op de muur, de vogels gedragen zich normaal. De valkparkiet komt langzaam in de rui maar ik kan verder niks ontdekken. Ze zijn actief.

Heeft iemand dat eerder meegemaakt? Wat zou het kunnen zijn????

Moppers

Het zou inderdaad bloed kunnen zijn, maar dat moet dan wel ergens vandaan komen.
Zitten er ook dergelijke spetters in de kooi? Op de stokjes, op of bij de voerbakjes, op de tralies, op speeltjes...
De meest voor de hand liggende plek voor een wondje zijn teentjes. Kijk bij alledrie de vogels goed naar de teentjes. Zitten alle nageltjes er nog aan, zie je donkerdere plekjes, kijk ook naar de onderkant van de voetjes (te zien als een vogeltje in de tralies hangt).
Je kunt ook kijken of de nuesdoppen allemaal nog heel zijn. Als dat het ook niet is (en het is inderdaad bloed), bekijk dan de veertjes. Probeer ook onder de vleugels te kunnen kijken, mogelijk moet je ze hiervoor vastpakken. Zijn er veertjes bebloed? Zijn er nieuwe veertjes (puntjes, nog in het hulsje) met een donker uiteinde? Is er misschien een wondje op de huid te ontdekken?

Vogelfreund

Hoi Moppers,

Dank je wel voor je reactie, ik heb de vogeltjes alle 3 goed onderzocht en ben vervolgens naar de dierenarts geweest met het vrouwtje.
Al zijn veertjes waren aan de uiteinden bebloed, maar vanwegen zijn kleur kon ik dat niet meteen zien. Het schijnt iets te maken te hebben met een moeilijke rui, heb vitaminen gekregen en advies en ben 75 euro lichter ;D, maar ja, zo gaan die dingen...

lovesbudgies

Nog een tipje, ik heb een half jaar geleden een parkietje overgenomen van iemand anders, deze had al 6 jaar dit soort bloedpennen,
de eerste keer dat hij in de rui ging bij mij had hij ze ook nog, toen zijn alle parkietjes overgegaan op Harrisons High Potency pellets,
en de rui erna had hij helemaal nergens last meer van.

Ik kan natuurlijk niet voor 100 procent zeker zijn dat dit door de pellets komt, maar het is wel opvallend, na zes jaar.  ;)