Toch Blij Met Ze

Gestart door es., september 13, 2005, 19:31:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

es.

Ik heb sinds een tijdje 2 parkieten, nu krijg ik ze niet tam wat ik ook probeer. :guitar:
Als je ziet hoe ze met elkaar kroelen, elkaar voeren, kusjes geven, ze zijn hellemaal hoteldebotel van mekaar.
Zo schattig gezicht.
Alleen tam krijgen gaat me niet lukken, maar als ik ze zo zie dan vind ik dat eigenlijk hellemaal niet erg, vind de liefde voor mekaar ook erg belangrijk.

Ik geef nog niet op, komen overigs niet de kooi uit, probeerde ze eerst hand tam te krijgen.
Ze moeten dan nog hééééééél even wachten. ;)

Was ze vandeweek bijna kwijt. De kooi had ik naar buiten gerold en zat er zo'n 34 meter vandaan, toen ik opeens een hoop kabaal hoorde en zag dat er een kat aan het deurtje hing die vervolgens met deur en al opklapte. :o  :o
aaaaaahhhhhhgggg ik mijn hond op die kat afgestuurd en rende snel naar de kooi, en zag ze niet.
GELUKKIG waren ze hellemaal boven in de kooi (stalen spijl) gaan zitten dus ik als een speer de kooi weer dicht. vwieuw wat een opluchting dat het goed was afgelopen.
:thumbsupsmiley:

Carla

Oef zeg, godzijdank was je er snel bij.
Daaraan zie je dat het gevaar soms in een klein hoekje schuilt.
Best dat het goed is afgelopen. Ik kan me voorstellen dat de schrik je om de hals vloog.

es.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt, dat 2 parkieten stappel zijn op elkaar en niet op hun baasje?

Andrea

Ik heb ook 2 parkieten. De ene is tam en ook aanhankelijk naar mij toe.  De andere is er later bij gekomen, is dol op de andere parkiet, maar is ook moeilijk tam te krijgen. Ook erg eigenzinnig, komt heel enkel bij mij als de andere parkiet bij me zit, echter hij zal nooit uit zichzelf alleen bij mij komen.
Maar goed, ze hebben samen veel plezier, en daar gaat het om.
Groet, Andrea.

Sonja

#4
Hallo,

Ik heb Joepie eerst 2 jaar alleen gehad, en toen besloten er een vriendje voor hem bij te halen. Joepie is supertam, en Pucky is weliswaar heel anders dan Joepie, maar is ook heel erg tam en imiteert ook veel van Joepie's gedrag. Ze zijn graag samen, maar zitten ook vaak bij mij. Pucky wil af en toe graag haar eigen gangetje gaan, terwijl Joepie eigenlijk (ondanks zijn soortgenootje) toch het meest van de tijd bij mij zit. Hij wil zijn plekje bij mij ook nog weleens verdedigen sinds een tijdje. Pucky kan nl. weleens heel gemeen uit de hoek komen, naar hem toe, en hij laat zich toch niet meer zo op zijn kop zitten als eerst.  Maar ze spelen ook vaak samen, en vinden het heerlijk om lekker door het huis te mogen vliegen met zijn tweetjes. :)
Ik geef ze beiden ook afzonderlijk heel veel aandacht, en dat vinden ze erg fijn. Ze zijn beiden, ieder op hun eigen manier, heel lief en aanhankelijk naar mij toe, en ik neem ze zoals ze zijn. ;)

Groetjes, Sonja.

Jessie

ik heb Jessie en Rory nu bijna een jaar en ze zijn allebei niet tam, ze zijn inderdaad ook gek op elkaar....vliegen wel af en toe los en gaan vanzelf hun kooi weer in......

Chantalleke

Hoi Es,

Ik herken Andrea's verhaal helemaal.  :blush: We hebben Sjefke al bijna 3 jaar. Sinds 7 weekjes woont Billy ook bij ons. We hebben Billy ook bij ons laten komen om Sjefke gezelschap te houden en dat doet ie geweldig! Billy is nu in de pubertijd en op sommige momenten dus even heel vervelend tegen Sjefke. Billy is wel handtam, maar niet tam net zoals Sjefke. Sjefke komt als je hem roept of gewoon als ie zin heeft in een knuffel of om even lekker te kletsen. Billy knuffelt alleen met Sjefke en wil nog steeds niet lekker bij ons zitten gewoon om de gezelligheid :unsure: . Het is grappig om te zien hoe Billy Sjefke in bijna alles probeert na te doen. Hopelijk zal hij dus ook Sjefke nadoen als die lekker een knuffel komt stelen  :) We zien heel goed dat Billy toch wel jaloers is als Sjefke dat doet. En hij vraagt ook genoeg om aandacht (hij vindt het geweldig als ik zachtjes met liedjes op de radio meezing :P ) Duimen dus....

Groetjes en veel plezier met je kleine vriendjes
Chantal

Plumeau

Macha is nooit gek geweest op mensen. Sunny, haar collegaparkiet, vond ze gelukkig wel leuk, al is zo nooit echt knuffelig geweest met hem. Concertjes kwetteren vond ze leuker. Sunny vond ons wel leuk, maar Macha was zijn alles.

Nu Sunny dood is en ik Lorne erbij gehaald heb, heb ik 2 niet mensgerichte parkietjes. Lorne kwam volwassen bij me en ik ben allang blij met hoe relaxt hij is ;) Hier mogen ze regelmatig los, ondanks dat ze niet op de vinger komen. De kamer is veilig genoeg om ze een nachtje los te kunnen laten als ze zich niet laten vangen (is al 1x gebeurd, verwende krengetjes  :P ). Vangen doe ik door een paar cm gierst in de kooi te hangen en de kamer een kwartiertje uit te gaan. Ze gaan namelijk nergens heen als ik erbij ben (gaan we nog aan werken!). Voor mensen die parkieten in de woonkamer laten vliegen is dit uiteraard geen optie, maar mijn parkietjes delen een kamer met mijn knaagdieren.

es.

Hoi,

Ik durf ze nog niet los te laten, probeerde om ze eerst tam te krijgen, gaat niet echt lukken ben ik bang.
Wel zijn ze verzot op trosgiest dus binnenkort morgen ze lekker vliegen met de goede hoop dat ze zelf terug de kooi in gaan.  ;)  ;)

Alleen ik Rocky ziek geworden en zit weinig leven in  :blush:  ben ik bang

Sonja

#9
Hoi Es,

Wat naar dat Rocky ziek is. :(
Weet je al wat ze mankeert, en ben je al met haar naar de dierenarts geweest? Dat zou ik zeker doen, hoor!

Hier kun je kijken, voor een vogelkundige dierenarts bij jou in de buurt:

http://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Het is belangrijk dat je erachter komt, wat er aan de hand is met Rocky.
Misschien is het iets onschuldigs, wat eenvoudig is te verhelpen, maar wees er op tijd bij, dat is voor alletwee je parkietjes van belang! Belangrijker dan tam maken, op het moment, toch? ;)

Laat je nog weten, hoe het verder gaat?

Sterkte.

Groetjes, Sonja.

es.

Ik moet Rocky apart gaan zetten, dus ben ik wanhopig opzoek naar een 2e kooi!
Ik dacht dat het beter ging met Rocky maar dat is alleen maar schijn geweest. :blush:
Heb een soort anti-biotica gekregen voor hem.
Ze hebben geen idee wat ie heeft, Kiko is daar integen hem aan het pesten, omdat ie bijna geen respons terug geeft en is hem ook aan het voeren.
Hij zit niet bol, slaapt en drinkt wel veel, dus zat de DA te denken aan evt. suiker?
Ik moet volgende week terug en dan wordt hij daarop getest.
Wel heb ik ontlasting van beide op laten sturen.

Ik hou jullie wel even op de hoogte van hoe en wat.

Carla

Als de parkietjes elkaar voeren vergeet dit dan niet te vermelden aan de DA. Vraag zeker of hetgeen wat Rocky heeft niet besmettelijk is. Toen peewee wat ziekjes was moest ik nitro ook hetzelfde medicijn geven omdat ze mekaar ook zaten te voeren.

Ik hoop dat de DA er snel achterkomt wat er mis is met je kleine vriend ;)

Chantalleke

Wat Carla zegt is zeker waar. Sommige ziektes zijn overdraagbaar via het speeksel. Ik moest ook alletwee mijn parkietjes behandelen. En de dierenarts raadde mij juist aan om de parkietjes niet uit elkaar te halen, omdat Sjefke Billy eten gaf. Als ik Billy apart had gezet dan had hij (o nee, zij, ik moet nog een beetje wennen  :P ) het zeker niet overleefd! Alleen moest ik wel van haar Sjefke af en toe uit de kooi halen (maar ja, die is zo tam als wat, want hij is al 3 jaar bij ons) om Billy wat rust te kunnen geven.

Wie weet is een klein kooitje voor er bij wel handig zodat je ze af en toe een paar uur per dag toch even uit elkaar kan zetten voor de nodige rust. Vraag het de DA even.

Veel beterschap!

Chantal

es.

Hoi,

Ze geven elkaar eten en verzorgen elkaar ook, maar eten ook zelf hoor.
Rocky is de oudste (= ziek) en Kiko de jongste, het is niet zo dat ze elkaar de hele dag zitten te voeren maar is af en toe.
Het is inderdaad een goeie van om aan de DA door te geven of het niet noodzakenlijk is om Kiko ook te behandelen.
De DA zei wel dat het waarschijnlijk niet besmettelijk is, Kiko heeft de symptomen niet maar dat zegt niets dat weet ik.
Mij is wel ook door de DA verteld en door menig ander vogelkenner om ze toch even uit elkaar te zetten.
Moet ook wel zeggen dat Rocky NIET de kans krijgt om te herstellen, Kiko zit de hele tijd hem te pesten en te trijteren :angry2:  zodat Rocky echt geiriteerd raakt, echt zielig hoor :(

Carla

Dan kan je ze mss best even apart zetten. Mss naast elkaar zodat ze mekaar wel nog kunnen zien. En zo heeft rocky inderdaad de mogelijkheid om te rusten als hij daar nood aan heeft.

es.

Ze staan apart en naast elkaar.
Moet wel zeggen dat Rocky het niet leuk vind is nu ineens heel actief :blink: ,
en Kiko is er ook niet blij mee.
Maar dan hebben ze eventjes PECH gehad de gezondheid gaat voor alles ;)