Moet ik me zorgen maken of niet?

Gestart door *Z*, april 04, 2010, 01:25:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*Z*

Hallo allemaal!

Het is weer lang geleden dat ik hier een berichtje heb geplaatst! Maar nu zit ik met een vraag.
Mijn parkietje is deze week wat aan de zwakke kant! Of het ernstig is kan ik niet opmaken van zijn gedrag.
Een paar dagen terug zat hij bol op zijn stokje en vond hij het fijn om op tafel te liggen. En met liggen bedoel ik lichaam lang maken, vleugels omlaag. zo heb ik hem nooit zien liggen. Dat doet hij nu minder.
Maar nu vind hij het fijn om een plekje in de woonkamer te vinden en daar zit hij dan heel rustig (vaak ook op zijn kooi, liever op zijn kooi dan erin). Soms krijg ik hem met moeite in zijn kooi, hij wil het liefst op je vinger blijven zitten en dan lekker knuffelen.
Als hij bv. rustig op je vinger zit heeft hij een soort tic. Met hoofd schudden of met vleugels bewegen. Is dit normaal of is het een symptoom van iets? Zou het een griepje kunnen zijn?
Vliegen gaat nog wel alleen dan echt veel minder en heel snel uitgeput!
Ik heb een vitamine druppel voor hem gehaald voor in zijn drinken en nu wacht ik maar af.

Ik heb al naar wat zoekfuncties gekeken maar kom niet echt tot een conclusie.

Groetjes Zeynep!

Parkieten-Freak

Jouw parkiet vertoont echt alle verschijnselen van "ziek zijn".
Ik raad je aan om zo snel mogelijk met je vogeltje naar een dierenarts te gaan voor nader onderzoek!


*Z*

Ik ben vandaag naar een dierenarts geweest!
Het leek een paar dagen beter te gaan maar sinds gister weer wat minder. Gister avond viel Simarik van zijn stokje naar beneden.
De ontlasting is sinds gister geel van kleur.
De dierenarts heeft naar de ontlasting gekeken maar heeft niks kunnen vinden.
Ook heeft hij naar zijn ademhaling etc. geluisterd! Van buitenaf is er ook niks vreemds.
Hij denkt dat het iets aan zijn darmen of nieren is.
We hebben een medicijn gekregen wat we 5 dagen lang 2 x per dag in zijn bekje moeten spuiten!
Dat zal wel een ramp worden omdat hij zich moeilijk laat vasthouden.

Hij vertelde ook dat verder onderzoek moeilijk zal gaan omdat hij dan bloed zal moeten afnemen! Maar omdat parkieten zo klein zijn zullen ze dit niet overleven..
Nou maar hopen dat er verbetering zal plaats vinden  :(, als dat niet zo is weet ik echt niet wat ik verder kan doen!

lovesbudgies

#3
Dan kan je contact opnemen met een dierenarts die wat meer weet van vogels, desnoods alleen telefonisch, een lijstje van goede
artsen staat op de site.

Parkieten zijn inderdaad klein, maar er kan wel bloed afgenomen worden voor onderzoek.

CiteerAls hij bv. rustig op je vinger zit heeft hij een soort tic. Met hoofd schudden of met vleugels bewegen. Is dit normaal of is het een symptoom van iets?

Een tic kan duiden op neurologische problemen.
Gele ontlasting kan duiden op aftakeling van de lever en dat is vaak een heel laat optredend symptoom bij ziekte.

Hedwig vd Horst is een hele goede vogelarts die op vrijdag tot 20.00 open is, je zou haar even kunnen bellen voor advies.

*Z*

Bedankt voor je tip!
Ik was naar een vogelkliniek die ook op de site staat aangegeven.
We wachten nog even 5 dagen af om te kijken of de antibiotica werkt!

Wouter

Citaat van: *Z* op april 10, 2010, 11:11:45
Bedankt voor je tip!
Ik was naar een vogelkliniek die ook op de site staat aangegeven.
We wachten nog even 5 dagen af om te kijken of de antibiotica werkt!
Ik denk dat het toch verstandig is om toch even te bellen met Hedwig v.d. Horst. Afwachten lijkt me nu niet verstandig.

*Z*

Update!

Na het gebruiken van 5 dagen antibiotica is er niets veranderd.
Witte gedeelte van ontlasting is nog steeds erg geel etc.
We hebben terug gebeld naar de vogelarts.
Hij raadde ons aan om de antibiotica nog eens 5 dagen te gebruiken.
Waarschijnlijk heeft ons parkietje ook niet voldoende eiwitten binnen gekregen terwijl we altijd eivoer door zijn voer mengen. Nu ben ik pas een paar weken overgestapt naar Extravital maar hierin zit waarschijnlijk ook weer niet voldoende eivoer in.
We moesten iedere ochtend een ei koken en dan een beetje eigeel proberen te laten voeren. Dit was wel erg lastig omdat we hem niet uit zijn kooi kunnen halen om te voeren dus hebben we het door zijn voer gemengd. Of hij dit at is natuurlijk ook weer de vraag.
Maar we hebben weer geen verandering gezien dus weer terug gebeld.

We hebben nu een nieuwe voer gekregen. Harrisons bird food. s'Morgens moeten we dit voer in zijn bakje doen en om 4 uur s'middags mogen we weer normale voer geven..
Alleen meneertje is zo koppig dat hij niet van zijn nieuwe voer (harrisons bird food) wil eten. Hij gaat naar zijn voer bakje en blijft daar zitten wachten of hij gaat naar zijn lege voer bakje en zit daar aan zijn lege bakje te likken. Zo krijgt hij dus tot 4 uur niks binnen.
Hoe kunnen we ervoor zorgen om hem van zijn nieuwe voer te laten eten?

We hebben hem ook al weken niet vrijgelaten omdat hij niet goed kan vliegen(tijdens het landen geen evenwicht). We moesten hem laten rusten, wanneer hij vliegt verliest hij namelijk weer energie. Het is een parkietje die is gewend om vrij te zijn. We hebben gedacht aan kortwieken zodat hij nog uit zijn kooi kan (wanneer hij ons ziet wil hij namelijk uit zijn kooitje) maar de vogelarts raadde dit nu niet aan.
Tot nu toe geen verandering! We moeten weer twee weken afwachten.

Mars

Tips om vogels over te zetten op pellets zijn er genoeg. Die kun je wel via de zoekfunctie vinden. Maar dat zou ik echt niet zelf willen proberen als je vogel ziek is.
Vraag de dierenarts of zij hem voor je over willen zetten, want op deze manier gaat het je iet lukken. Je parkietje zal keurig wachten tot 16.00 uur 's middags met eten.

De dierenarts kan het met dwangvoeren doen, als je vogel niet eet geven ze hem pap. Dan zal hij snel over zijn.

Maar ook ik zou je willen adviseren even met H. vd Horst te bellen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..