Zelf een volière bouwen

Gestart door Eressea, april 03, 2010, 12:34:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eressea

Hallo allemaal :)

Mijn vader heeft het plan opgevat om voor ons een soortement volière/buitenkooi te maken ;D Hij is een soort uitvinder en kan extreem goed klussen, en de plannen liggen nu klaar, maar ik had nog een paar vraagjes... We weten zoiezo weinig van volières (wel van parkieten), dus ik vraag me af of we soms iets vergeten. De feiten op een rijtje:

De volière wordt 90x90x1.70 exclusief dak. Hij krijgt een puntdakje dat met riet wordt bekleedt, en er komt een klein raampje in met dubbel glas ;D (ow, inmiddels 2 ruiten). Het nachthok zit hier ook, die komt ongeveer vanaf 1.45 m met een landingsplaats. Dus het nachthok wordt ongeveer 35x90x45 (en die 35 hoogte is exclusief het puntdak, die ook nog ruimte toevoegt - maar we weten nog niet hoeveel). De buitenkant wordt met riet of bamboe bekleedt. Het nachthok kan van buitenaf worden dichtgedaan. Onderin de voliere zit een uitschuifbare bak van 5 cm, en er zit plexiglas tot 30 cm hoogte, om ongedierte en onkruid van de zaadjes tegen te gaan, en fijn gaas tegen het ongedierte. De volière staat op stevige pootjes. Helaas is een sluis niet mogelijk wegens beperkte ruimte, dus onderin komt een ingang die 62x50 is, om het schoon te kunnen maken (ook één zijde van het nachthok kan open). Eén zijde krijgt in de winter een extra voorzetstuk oid om de wind tegen te gaan (wordt nog over nagedacht), en de achterzijde staat tegen een soort bamboe/rieten schutting aan.

Volgens mij is het zo wel compleet... Maar goed, mijn vraag: zien we iets over het hoofd?

En ik denk zelf dat er 4 parkieten in kunnen. Kan er eventueel ook forpussen of kanaries bij (dus bijv: 2 forpussen+2 parkieten of 2 kanaries+2 parkieten)? Ik heb geprobeerd het op te zoeken, maar ik denk dat ik niet zo goed met de zoekfunctie overweg kan ofzo, of dat het er nog niet opstaat.

Het wordt trouwens wel een heel geavanceerd ding, mijn vader heeft voor de duivensport veel dingen ontwikkeld, waaronder automatische voederbakken, chips in de ringen waardoor dingen geopend of gesloten kunnen worden etc :) Ik ben heel benieuwd, de plannen veranderen per minuut, maar ik zal jullie op de hoogte blijven houden :)

***

PS: nu doet de zoekfunctie het wel :) Antwoord gevonden op de vraag of kanaries of forpusjes met grasparkieten samen kunnen: niet dus.

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lovesbudgies

Sanne

Een buitenvoliere zonder sluis vind ik heel erg riskant, maar er zijn inderdaad mensen die dit doen. Ik snap dat je dan een grote opening nodig hebt voor het schoonmaken, maar hoe groter de opening hoe riskanter het is.
Hier is het binnen al verschillende keren gebeurt dat er vogels zijn ontsnapt door een klein deurtje van 15x15 cm.... gelukkig zitten ze dan binnen en kunnen ze dus niet wegvliegen ;)

Je hebt en over een uitschuifbare bak van 5 cm. Is 5 cm de hoogte? want dan moet je namelijk wel iets bedenken voor als de bak eruit is anders kunnen je parkietjes ontsnappen.
Ik zou aan de binnenkant van het nachthok ook gaas maken waar de bamboe zit. Dit om de voliere extra veilig te maken. De bamboe lijkt mij namelijk nogal kwetsbaar en ik vrees dat parkietjes daar snel door kunnen ontsnappen. Voor het rieten dak geldt hetzelfde.

Eressea

Citaat van: Sanne op april 03, 2010, 13:19:48
Een buitenvoliere zonder sluis vind ik heel erg riskant, maar er zijn inderdaad mensen die dit doen. Ik snap dat je dan een grote opening nodig hebt voor het schoonmaken, maar hoe groter de opening hoe riskanter het is.
Hier is het binnen al verschillende keren gebeurt dat er vogels zijn ontsnapt door een klein deurtje van 15x15 cm.... gelukkig zitten ze dan binnen en kunnen ze dus niet wegvliegen ;)
Ja, ik ben er zelf ook nog niet helemaal blij mee... maar we hebben het idee om eerst de vogels in het nachthok te krijgen voordat de deur opengaat, maar hoe we dat precies gaan doen... ik zou het niet weten :P Misschien een klamboe eroverheen ofzo, toch weer ietsje veiliger :P

Citaat van: Sanne op april 03, 2010, 13:19:48Je hebt en over een uitschuifbare bak van 5 cm. Is 5 cm de hoogte? want dan moet je namelijk wel iets bedenken voor als de bak eruit is anders kunnen je parkietjes ontsnappen.
Ik zou aan de binnenkant van het nachthok ook gaas maken waar de bamboe zit. Dit om de voliere extra veilig te maken. De bamboe lijkt mij namelijk nogal kwetsbaar en ik vrees dat parkietjes daar snel door kunnen ontsnappen. Voor het rieten dak geldt hetzelfde.
Oew, dat is inderdaad een punt dat ik helemaal over het hoofd heb gezien... ik geef het meteen door :) Ow, hij heeft het over een extra frontje dat je er tijdelijk voor kunt zetten.

En het nachthok is van stevig hout, het riet/bamboe komt aan de buitenkant (waar ze niet bij kunnen) als extra isolatie en om het geheel mooier te maken. Ook van het dak zal de laatste laag pas het riet zijn, dus erdoor heen bijten is uitgesloten.