Rare neusdop

Gestart door Mariel, maart 05, 2010, 12:56:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mariel

Hallo!

Ik heb een vraagje over mijn grasparkiet Sizzle.
Hij heeft namelijk al een tijdje een bruin achtige soort schilver/ophoping op z'n neusdop.
De dierenarts heeft ons hiervoor vaseline gegeven om erop te dippen met een wattenstaafje.

De vasline is nu op en ik vraag me af of iemand weet wat het precies is en of er ook andere methodes zijn om er van af te komen.
De vaseline hielp namelijk wel, alleen komt het nu weer terug.

Hierbij ook een foto van Sizzle ter verduidelijking.

Alvast bedankt voor een rectie en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes,
Mariel



[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Hoi Mariel,

je parkietje is geen hij, maar een zij!  ;)
De neusdop van popjes kunnen door hormonen dikker en rimpelig worden, dit is normaal. Ook word het wat droog.
Vaseline helpt dan inderdaad wat tegen de droogte.

Het zou schurftmijt kunnen zijn, maar ik vermoed zelf van niet.
Ik zie een mooi, gezond en normaal neusdopje.

Maar met z'n allen weten we meer dan een, dus wat vinden de experts?

Ik maak me trouwens meer zorgen om haar buikje, is daar al eens naar gekeken? Zo niet, dan zou je haar even kunnen wegen, en de veertjes op haar buikje wegblazen zodat je haar huid ziet, kijk even naar de kleur. Ik vind haar buikje namelijk veel te rond.

Parkieten-Freak

Volgens mij is het ook geen schurftmijt.
Wat betreft het buikje ben ik het ook met Lovesbudgies eens. Het zou goed zijn om daar een keer naar te laten kijken.


Sanne

Ik kan maar 1 kant van de neusdop zien, maar ik zie daar zeker geen schurftmijt ;). Het ziet er heel normaal uit voor een popje.
Het buikje ziet er inderdaad een behoorlijk bol uit.

Mariel

Oke, maar toen we hem/haar kochten in de dierenwinkel als "jong vogeltje" toen had hij/zij een lichtblauwe snavel en vertelden ons het toch echt een mannetje was.

Dat bruine op z'n/haar neusdop dat groeit ook echt om de neusgaten heen zeg maar. Dus ik heb ook het gevoel dat dit helemaal dicht groeit en dat ie straks geen lucht meer krijgt en dood gaat.
Door de vasline werd het week en ging Sizzle het van z'n/haar snavel afschrapen doordat het jeukte, denk ik.
Toen is het een tijdje weg geweest en toen kwam het terug, weer vasline gebruikt, toen werd het weer minder en nu komt het weer terug enzo.
De dierenarts vertelde ons dat het een soort van parasiet is op z'n neusdop. Kan dit?

En z'n buikje, ja het is al wel weer een wat oudere foto van een paar jaar terug. Z'n buikje is nu al minder dik. Dus dat is het denk ik niet.

Wel heel erg bedankt voor jullie reacties!

Parkieten-Freak

Jonge poppen hebben vaak een blauwe neusdop met witte randjes om de neusgaten. Later wordt de neusdop bruinig.
Woekeringen komen bij popjes veelvuldig voor, dit ligt aan de hormonen.
Jouw vogeltje heeft volgens mij echt geen schurftmijt.
Kijk anders even op deze pagina onder het kopje "neusdop".
http://www.parkietenfreak.nl/z-ziekegrasparkiet1.php

Succes!



Bas

#6
als dit een slechte neusdop was was ik klaar geweest want dan had ik met alle 3 dames bij de vogelarts gezeten.

dit is gewoon een poppendop.

Gr, Bas en de bende van 6

Keppe

Was zijn neusdopje voordien al een hele tijd blauw? Ik bedoel, is het een mannetje waarvan het neusdopje bruin is geworden?

pbos

De vogel op de foto is zeker geen mannetje waarvan de neusdop opeens bruin is geworden. Dit is overduidelijk een popje!!! Het kan bij sommige kleurslagen volgens mij wel voorkomen dat de neusdop pas op latere leeftijd bruiner wordt(bij popjes dan), maar dit is zeker geen mannetje op de foto!!