Poep blijft hangen

Gestart door IceParkiet, april 02, 2010, 12:48:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

IceParkiet

Ik merk het wel vaker, maar dan is het nooit zo erg geweest als nu. Mijn parkietje heeft een hoopje drollen achter z'n kontje hangen. Het zit vast aan zijn veren, niet aan zijn poepgat of zo, maar dus gewoon aan zijn veren. Hij heeft er veel last van want hij probeert het de hele tijd weg te halen met zijn snavel en met zijn pootjes, maar hij komt er net niet bij.

Hoe lossen we dit op? Als ik hem rustig van achter benader met mijn hand draait hij zich gelijk om...

Eressea

Ziet hij er verder wel gezond uit? Meestal is dit namelijk een teken van ziekte, aangezien een parkiet normaal gesproken prima in staat is om daar schoon te maken...

lovesbudgies

Deze vraag wordt vrij vaak gesteld, je parkietje kan ziek zijn, of ze veertjes rond zijn cloaca zijn wat te lang.

Het is inderdaad belangrijk om te kijken hoe hij er verder uitziet, heeft hij nog andere ziekte symptomen, en
ziet zijn ontlasting er verder normaal uit?
En waarom komt hij er niet bij, is hij wat te zwaar, of heeft hij weinig energie?

Zie je andere ziekte verschijnselen, dan is een bezoek aan de dierenarts aan te raden.

Zo niet, dan kan je het kontje schoonmaken met lauw water en de veertjes rond de cloaca wat korter knippen,
smeer dan wat vette crème (vaseline, bepanthen zalf of nivea) rond de cloaca, dan blijven de poepjes niet zo
hangen.
Parkietjes houden er nooit van om van achter met de hand benaderd te worden, je kan hem met een zachte
doek pakken als hij in de kooi zit, zo associeert hij het vastpakken minder met jou handen.

GG

Mijn parkietje heeft precies hetzelfde, ik ben erachter dat ze het door die knabbelstokjes krijgt! Alleen als ze die gehad heeft dan heeft ze wat dikkere ontlasting die dan blijft hangen.. (andere parkiet heeft hier overigens geen last van!)... Ik geef ze nu minder vaak een stokje, maar vaker een stukje fruit (dit vinden ze heerlijk!!) en ik merk dat mijn parkietje zich wel beter voelt en ook geen problemen meer heeft met haar ontlasting!

IceParkiet

Mijne krijgt geen knabbelstokjes. Mijn parkiet heeft alleen bijna het hele jaar door 'pennen' op zijn hoofdje, maar toch is hij niet in de rui. Nouja, zijn veren vallen er niet af zeg maar. Verder is alles gezond. Hij vliegt veel, eet genoeg fruit etc. etc.

Mars

#5
Dat zegt toch wel iets over zijn conditie: ten eerste de plakkende ontlasting en ten tweede de rui die maar niet weg gaat.

Kun je iets vertellen over zijn voeding:Geef je zaadjes, welk merk en hoeveel? Groente en fruit? Snoepstokken enz? Hoe vaak..
Waar staat de kooi (bij een raam, deur, of tegen een muur?).

Deze discussie is hier ook al gevoerd: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,24070.msg134912.html#msg134912
Gr. Lovesbudgies

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..