Nagels/ tam maken

Gestart door Pietje123, maart 29, 2010, 16:44:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pietje123

Hallo Allemaal!
Ik heb een vraag, ik ben nu bezig met mijn parkietje tam te maken, en dat lukt gelukkig al aardig, maar nu heb ik een probleempje.
Zijn nageltjes zijn heel lang en nu heb ik op aanraden van een dierenwinkel zandstokjes gekocht. Maar nu las ik op het forum dat je beter geen zandstokjes kan kopen omdat ze dat nou eenmaal niet lekker is voor ze. En dat begrijp ik best.
Maar als ik dan zijn nageltjes moet gaan knippen moet ik hem oppakken, en dan is hij weer bang voor mijn hand en kan ik weer helemaal opnieuw beginnen met tam maken. Is het erg als hij lange nageltjes heeft en zijn zandstokjes echt zo slecht? En als lange nagels niet zo goed is hoe moet ik dan zijn nageltjes knippen zonder hem bang te maken??
Alvast bedankt!! ;D

pbos

Hoi,

hoe oud is je parkietje? Jonge parkietjes hebben namelijk vaak lange nageltjes doordat ze in het blok niet echt slijten. In het geval van een jong parkietje zal dit probleem zich dus zelf wel oplossen. Wat voor stokken heb je in de kooi? Het beste gebruik je houten zitstokken, en indien mogelijk van verschillende diktes. DIe zandhulsjes kun je inderdaad beter niet gebruiken. Wel zijn er andere stokken te koop, van die mooie gekleurde kalkachtige dingen, ze heten pedi-perch. Die kun je wel in de kooi hangen, zijn namelijk goed voor de pootjes en de nageltjes!
Succes ermee...

Pietje123

Hi!
Wat bedoel je met dat ze in het blok niet echt slijten?
Pietje is aan komen vliegen dus ik weet niet hoe oud hij is. Hij heeft wel een irisring in zijn oog en heeft ook geen strepen meer op zijn kopje dus dan is hij waarschijnlijk 1 jaartje? Ik heb op advies van een buurman takken uit mijn boomgaard geknipt en die in de kooi gehangen, mijn parkietje heeft het meer met houten stokken dan met gekleurde plastic stokken. Maar hoe moet ik zijn nageltjes dan korthouden, alleen die pedi'perch stokken zijn genoeg??
Alvast bedankt

pbos

De nageltjes van je parkietje slijten op je houten stokken, ook de pedi-perch zorgt hier voor. Ondanks het gebruik van deze stokken kan het best voorkomen dat je parkietje te lange nageltjes krijgt. Ik weet niet hoe lang je jhet parkietje al hebt, mocht het niet zo lang zijn dan kun je het nog even aankijken. Mochten de nageltjes niet slijten, dan kun je ze knippen. Ik heb het laatst ook een keer moeten doen bij een van mijn vogeltjes, hij vond het niet erg leuk om vast gepakt te worden, maar hij is er niet minder tam om geworden! Dus mocht het echt nodig zijn, kun je ze wel knippen hoor.