Morgen koop ik een nieuwe parkiet, wie kan mij helpen?

Gestart door cintha, maart 15, 2010, 22:34:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cintha

Ik koop morgen een parkiet van iemand van Marktplaats. Deze is nog maar een paar weken van het blok en wordt 3x per dag uit de kooi gehaald. De verkoper zegt dat hij/zij niet bijt, nog niet kan vliegen en zelfstandig eet. Ik weet dus niet hoe oud hij/zij is, maar kan ik er een beetje van uit gaan dat de vogel handtam is? En heb je misschien tips waar ik op moet letten als ik de vogel zie?

Verder: ik heb al een parkietje, die is op zich wel lief en gaat op ons zitten, maar ook wat bijterig als je te dicht in de buurt komt met je vingers/handen. Hoe kan ik dat het beste aanpakken als ik de nieuwe introduceer?

Groetjes, Cintha

Sanne

Als een vogel nog niet kan vliegen gaan er bij mij een paar alarmbellen rinkelen. Het kan verschillende oorzaken hebben:
- De vogel is nog te jong en heeft nog niet het volledige verenpakket. Als dit het geval is dan is de vogel veel te jong om naar een nieuwe huisje te gaan.
- De vogel heeft kruipersziekte (meer info: http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php)
- De vleugels van de parkiet zijn gekortwiekt. Hierbij wordt een stuk van de vleugelpennen afgeknipt zodat de parkiet niet meer kan vliegen. Gekortwiekte parkietjes lijken erg tam omdat ze niet weg kunnen vliegen, maar dit betekend zeker niet dat ze tam zijn. De vleugelpennen komen meestal weer terug na 1 of 2 keer een rui.

Je schrijft dat de parkiet nog maar een paar weken oud is en dat je niet precies weet hoe oud die is. Parkieten zijn pas zelfstandig vanaf 6 weken minimaal. Ik raad je aan om het parkietje pas op te halen wanneer deze 6 weken is en helemaal zelfstandig kan eten. Met 6 weken horen parkieten ook te kunnen vliegen (dit gebeurt ongeveer vanaf 4 a 5 weken).

Kortom, ik zou nog maar eens heel goed nagaan waarom de parkiet niet kan vliegen ;)

cintha

Tsja.

Ik heb de vogel inmiddels (wel in een ander deel van het huis dan mijn andere parkiet) thuis. Ik denk eigenlijk dat'ie erg jong is en dat het misschien daar aan ligt. Maar ik weet het natuurlijk niet. Ik denk dat ik het nog even afwacht en over een week oid naar de dierenarts ga. Als'ie te jong zou zijn, kan ik daar nu ook niets meer aan veranderen. Hij is overigens best nog stil, maar dat kan aan de leeftijd liggen en aan het feit dat'ie nog geen 12 uur geleden verhuisd is uit een te klein huis met 3 jonge kinderen en 3 blaffende honden.
Dank in ieder geval voor je tips. Ik houd je op de hoogte.

Groetjes, Cintha