geen conditie

Gestart door zakmetmoes, maart 16, 2010, 16:02:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

zakmetmoes

hallo,
mijn parkiet perry heb ik nu 2 maand, maar hij begint steeds minder te vliegen.
het is alsof hij daar niet genoeg kracht heeft. hij wil het wel proberen maar dan vliegt hij met een schuine hoek omlaag.
hij is ook niet nieuwsgierig of zo. hij gaat niet uit zichzelf op onderzoekstocht uit e.d. toen ik hem net een week had vloog hij overal nieuwsgierig heen, maar het vliegen wordt steeds minder.
ik ben 15 jaar en ben van 8.00 tot 15.00 op school. zou het kunnen zijn dat hij niet nieuwsgierig is omdat ik hem te weinig aandacht geef?
en wat kan ik doen om hem meer te laten vliegen (uit zichzelf)?
ik heb opgezocht naar ziektes en zo en denk dat dat het niet is.

Bas

hmmm

klinkt als ciske.... weet je zeker dat ze niet gekortwiekt is? of dat ze een keer zich wat beschadigd heeft?

ciske kon op een gegeven moment ook nie meer vliegen, en ben naar 5 verschillende vogelartsen geweest maar geen van hun heeft iets kunnen vinden :S

Gr, Bas

zakmetmoes

nee is niet gekortwiekt of een ongeluk ofzo.
het vliegen is gewoon heel geleidelijk aan steeds minder geworden
in het begin kon ze heel snel vliegen. en ging ze wel is een rondje door de kamer vliegen enzo, nu kan ze niet eens op onze kast vliegen(2 m hoog). ze zoekt allemaal mogelijkheden om op een plaats te komen zonder ervoor te hoeven vliegen.

Mars

Ik vind het een duidelijk signaal van (aankomende) ziekte. Je parkietje lijkt niet meer genoeg kracht te hebben om te vliegen.
Zou het dus echt laten controleren door een dierenarts/vogelarts (bijvoorbeeld de ontlasting).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Ik ben het met Mars eens, een slechter wordende conditie wijst vrijwel altijd op een ziekte.
Dat je nog geen andere ziekteverschijnselen ziet, dat kan. Niet elke parkietje gaat bol zitten of slechter eten als hij ziek is.
Parkietjes kunnen een ziekte ook heel goed verbergen, het zijn prooidieren, en ze willen natuurlijk niet
laten zien dat ze kwetsbaar zijn, want in het wild worden ze dan sneller gepakt door een roofdier.
Maar zoals Mars al zegt, weinig energie/kracht is een duidelijk signaal van ziekte.

Een ziek parkietje gaat snel achteruit, dus ga zo snel mogelijk langs een vogelarts. Een lijstje met vogelartsen
staat op de site.

Veel succes, en ik hoop dat je ons kunt laten weten wat de vogelarts zei.

Mars

Nog even als toevoeging:
Als parkietjes heel erg bol gaan zitten en bijvoorbeeld slecht gaan eten, dan zijn ze al flink ziek. Je wilt graag voor dat stadium ingrijpen, dan heb je de meeste kans dat je je parkietje weer gezond krijgt.

Dus echt even naar een dierenarts!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

zakmetmoes

#6
ik had gehoopt dit niet te hoeven vermelden, maar ik heb voor perry nog een andere parkiet gehad. rocky. (rocky was door een domme fout van mij tegen het raam aan gevlogen en had zijn nek gebroken) rocky had precies hetzelfde probleem (ook weinig vliegen).
ik geef perry nu wat meer aandacht en laat hem nu stukjes van 2 m lopen om hem in conditie te houden. hij wil altijd graag naar zijn kooi,
naar zijn eten en speeltjes. ik heb het idee dat hij nu wel meer wil vliegen en hij is ook veel nieuwsgieriger in vergelijking met een week geleden. hij is nu ook veel vrolijker.
ik denk dat ik nog 2 of 3 dagen wacht en kijk wat er gebeurt.
ik hoop echt dat het aan de aandacht ligt.

weet een van jullie misschien ook hoe snel een parkiet last van geluidsoverlast heeft 's avonds?
ik zit 's avonds altijd achter de xbox (tot 21.30). ik heb het geluid al best wel zachtjes staan omdat perry begon te mopperen.
als hij er last van heeft omdat hij wil gaan slapen gaat hij altijd naar zijn schommel en leg ik een kleedje over zijn kooi heen en dan valt hij in slaap.
ps. dit stukje hoort nog bij het vorige bericht (ik drukte per ongeluk al op verzenden)

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

zakmetmoes

omdat de de vogelarts heel ver weg is zijn wij naar een fokker/winkeleigenaar gegaan met 20 jaar ervaring.
hij vertelde dat het inteelt is, dus geen ziekte. hij kan niet meer vliegen. zijn staart en vleugels zijn te kort en hij is niet energiek. hij noemde dit soort inteelt "kruipers". een fokker zou een "kruiper" meteen de nek omdraaien, omdat ze anders toch niet overleven.

nu heb ik mijn enorme twijfels over een nieuwe parkiet. ik kan er niet gewoon nog een nieuwe parkiet bij nemen want dan word perry helemaal dedupe. als ik perry zou "inruilen" dan zou zijn nek worden omgedraaid. en als ik hem hou zal hij niet gaan vliegen en zal hij zich meer gedragen als een hamster... met dat hamster bedoel ik heel veel slapen en heel weinig doen. ook zal hij niet veel tjierpen.

wat moet ik nu, ik zou graag willen weten wat jullie in mijn geval zouden doen. zouden jullie een nieuwe nemen of deze houden. of hebben jullie nog een andere oplossing?

ps. dit is op Rocky na (de parkiet die tegen het raam aanvloog) mijn eerste parkiet.

zakmetmoes

hallo,
mijn andere topic werd blijkbaar niet meer gelezen dus open ik maar een nieuwe.
ik ben er gisteren achter gekomen dat Perry's slechte conditie komt door inteelt. de man die mij hielp noemde ze "kruipers"
zijn vleugels en staart zijn te klein dus kan hij niet vliegen.

maar er rust mij nu een vraag, want ik heb een parkiet genomen omdat het een parkiet is.
ik wou het liefst natuurlijk een energieke parkiet die kan vliegen. maar perry zal dat dus nooit zijn.
wat zouden jullie doen in deze situatie, als het op rocky (de parkiet die tegen het raam vloog) na je 1e parkiet is.
zouden jullie hem teruggeven aan de fokker (dan word zijn nek omgedraaid)
of hem houden (maximale leeftijd ongeveer 6 jaar)
de man zei dat het grote voordeel was dat hij nooit weg zou vliegen en zo tam zou zijn dat ik hem overal mee naartoe kon nemen.
hier heb ik alleen niet veel aan omdat wij 2 katten hebben die wel eens thuis komen met een vogeltje.

wat zouden jullie doen?

pbos

#9
Wegdoen met als gevolg dat zijn nek wordt omgedraaid bij de fokker zou ik zelf nooit en te nimmer doen! Wat ik wel zou doen, is me een inlezen in kruipers!! Dan kom je er wel achter dat een kruipertje zeker niet saai hoeft te zijn!!! Helemaal als jij er voor zorgt dat hij op andere manieren onzettend energiek kan zijn!! Oja, dat de fokker zegt dat het een voordeel is met een kruiper omdat hij hartstikke tam wordt en nooit weg zal vliegen is natuurlijk ook onzin. Hij lijkt misschien tam doordat hij niet weg KAN vliegen, maar net als bij een gewone parkiet moet je ook bij een kruipertje eerst het vertrouwen winnen om hem tam te maken!!

zakmetmoes

ik kan me alleen niet voorstellen dat hij energieker kan worden. als perry valt land hij bijna altijd op zijn rug en dan heeft hij de kracht niet om zichzelf op te tillen. deze ochtend om half 5 viel hij slapend van zijn stok af. hij kwam op zijn rug terecht en kon niet meer overeind komen. als ik hem niet had horen "mopperen" kwam ik er pas 2 en half uur later achter dat hij daar lag. met andere woorden: hij kan zichzelf nog maar net dragen.
omdat dit zegmaar mijn eerste parkiet is heb ik er geen ervaring mee en kan ik onmogelijk in de toekomst kijken.
maar stel dat perry energieker word. hoe energiek zou die dan worden en hoe kan ik daar aan werken?

lovesbudgies

#11
Hoi,

ten eerste komt een 'kruipertje' niet van inteelt, maar van een virus. Dit virus zorgt ervoor dat alle slagpennen uitvallen, daardoor kunnen de
vogeltjes dus niet vliegen, maar verder zijn ze energiek. De slagpennen vallen al uit als de vogeltjes een paar weken uit zijn.
Ik vraag mij af of jou vogeltjes wel een kruipertje is, of dat hij gewoon ziek is, vandaar een paar vraagjes:
-Hoe oud was Perry toen je hem kocht, en had hij toen alle slagpennen, en zagen die er normaal uit?
-Heeft hij nu alle slagpennen, en hoe zien die er uit?
Ter verduidelijking in het handig even een foto te plaatsen van zijn vleugels.

Als het geen kruiper is, dan is hij ernstig ziek, en moet je naar een vogelarts. De dichtstbijzijnde zit in Drachten.
Als hij wel een kruiper is, dan vind ik hem alsnog ziek klinken, en doe je er ook goed aan naar de vogelarts te gaan. Mocht je echt geen
kruipertje willen hebben, dan zijn er op dit forum meerdere mensen die kruipers opvangen.

Naar de fokker gaan en hem dood laten maken heeft totaal geen zin.
Er is sowieso iets mis met dit vogeltje, een eventuele volgende moet je dus niet daar gaan halen.
Maar je hebt dit vogeltje nu gekocht, en jij bent verantwoordelijk voor zijn welzijn, is het een kruiper, geef hem dan
aan iemand die wel een kruiper wil, is hij ziek, ga dan naar de vogelarts.
Dat die ver weg zitten is vervelend, maar dat had je kunnen opzoeken voordat je een parkietje nam.

Maar goed, laten we eerst kijken of het wel een kruipertje is, ik kijk uit naar de foto!

pbos

Ik ben het volkomen met je eens! Het klinkt allemaal meer al ziek zijn dan echt een kruiper. Je hoort hier zoveel mensen over kruipertjes en die zijn helemaal blij met hun leuke kleine vrolijke en energieke niet-vliegers. Ook ik kijk uit naar de foto!

zakmetmoes

hij was 6 week oud toen ik hem kocht en hij was vol van de energie.
ik heb geen idee hoe normale slagpennen eruit zien maar mij is geen verschil opgevallen.
ik probeer een foto erop te zetten maar ik krijg het niet voor elkaar.
als je op "voeg afbeelding toe"drukt krijg je een stukje euhm zegmaar programmeertaal maar moet je dan op de tussen de ] en [ de locatie van je afbeelding uit de pc neerzetten of moet je hem eerst op internet zetten en daar de link van opzetten.

ik zie dat jullie online zijn dus ik kan hem er zo nog wel opzetten.
ik hoop dat jullie iets kunnen ontdekken

zakmetmoes

nou ik heb even de fotos in dat fotoalbum gezet en euhm als je zoekt naar "perry" dan vind je 2 foto's van mijn perry.
hoop dat jullie er wat aan hebben
http://album.parkietenweb.nl/main.php

lovesbudgies

Onder je berichtje moet je op 'Extra opties' klikken, en dan op bestand kiezen, zo kan je uit je pc een bestand kiezen.
Bij 'voeg afbeelding toe' moet je inderdaad een link van internet gebruiken.


haha, ik verstuurde het 4 seconden na jou, ik ga even in het album kijken.

pbos

Op de foto zien de vleugels er naar mijn mening normaal uit. Alleen de staart is weg. Dit kan komen door de rui of zijn er in het nest door een ander uitgetrokken(tenzij hij dat zelf heeft gedaan). Dat hij niet kan vliegen ligt dus niet aan zijn vleugels, tenzij ze er nu anders uitzien dan op de foto. Er schuilt denk ik een ander probleem achter het feit dat je parkietje lusteloos is en niet kan vliegen. En dan denk ik aan een ziekte, dus raad je aan om er mee naar een dierenarts te gaan, liefst eentje die verstand van vogels heeft!

lovesbudgies

Wat een prachtig beestje.

Geen staartje, maar de vleugels zien er naar mijn mening ook prima uit. Ook de rest van de veertjes zijn mooi.
Ik zie hier echt geen kruiper in.

Je vogeltje is denk ik ziek. Het feit dat je eerdere vogel ook minder ging vliegen neigt naar iets besmettelijks wat nog aanwezig
was in huis of in de kooi, of een fout in de verzorging (op de tocht gestaan bijvoorbeeld).

Het beste kan je hem even laten checken bij het Dierenziekenhuis in Drachten, bij Anton Beijer, dat is de dichtstbijzijnde vogelarts,
hij is al best lusteloos, dus er is haast bij, parkietjes gaan snel achteruit.

zakmetmoes

#18
een wonder!!!
ik heb goed nieuws perry word weer beter. ik was niet naar de vogelarts geweest (eigenwijs, heel ver rijden dus gingen we maar even afwachten).
omdat het met perry beter ging sinds het punt dat hij geen kracht meer had voor vliegen.
perry's conditie is sterk toegenomen en heeft overdag niet zoveel slaap meer nodig.
waardoor hij zijn conditie kwijt raakte is onbekend. maar hij word al wat drukker en tjierpt ook weer vrolijk. hij is nu helemaal weg van een speeltje het is een bal die rond kan draaien aan een stander met een rinkelend balletje erin. hij is er niet bij weg te slepen.

ik hoop dat zijn kracht en conditie binnenkort zo verbeterd dat hij weer kan vliegen. ik weet niet of dit mogelijk is maar hopen kan altijd.

ik heb nog een vraagje over perry's gedrag alleen als ik een nieuw topic aanmaak moet ik het hele verhaal opnieuw vertellen.
dus ik hoop dat je het niet erg vind als ik hem hiertussen zet.

nou.
ik lees overal dat parkieten heel nieuwsgierig zijn, alleen is dat bij perry juist niet zo. hij vind alles eng wat nieuw is en wil het liefst bij het speelgoed die hij al kent blijven.
zal hij vanzelf nieuwsgieriger worden of moet ik daar iets voordoen?

Berichten samengevoegd. Gr. Lovesbudgies

lovesbudgies

Mocht je toch nog twijfels hebben, of hij gaat weer achteruit en je kan/wil niet naar de vogelarts, dan kan je
ook wat ontlasting opvangen en opsturen om te laten bekijken. Dit kost tussen de 6 en 13 euro, mocht je
dat willen dat stuur ik je de details wel even.

Nieuwsgierig zijn ligt in de aard van een parkietje, maar hoe nieuwsgierig ze zijn ligt aan het karakter en aan
hun vertrouwen in de mens. De ene parkiet is nieuwsgieriger dan de ander.
Dat hij al speelt is al een teken van nieuwsgierigheid en vertrouwen, parkietjes zien hun speelgoed als soortgenootjes,
en als ze er eenmaal mee vertrouwd zijn dan spelen ze het liefst met die speeltjes. Vrijwel elke parkiet vindt nieuwe
speeltjes eng. Eigenlijk is het dus heel normaal wat je beschrijft.
Wat wel geldt: hoe tammer hij is en hoe meer hij jou vertrouwd, hoe nieuwsgieriger/ondernemender hij zal zijn.

hillie

Wat ze bedoelen met nieuwsgierigheid van de parkietjes dat ze alles willen wat jij ook heb vooral met eten.
Maar met nieuw speelgoed vinden ze hier ook altijd eng.
Maar hang maar gewoon in de kooi naar een poosje is die daar ook aan gewend.

Ik zal je parkietje nog wel in de gaten houden want ze zijn goed om hun ziekte te verbergen.
En het kan nu wel goed gaan maar kan zo weer een terug slag krijgen

gelijk met lovebudgied

zakmetmoes

mijn theorie over perry dat het weer beter gaat lijkt te kloppen.
hij kan zelfs alweer een soort van vliegen (zegmaar een halve meter naar beneden per 1 meter vooruit) en sterkt al weer aan.
ik denk dat het krachtvoer dat ik gaf niet goed meer was. maar goed dat mijn moeder het optijd verwisseld had met een nieuw pak.
ik vind het vliegen een goed bewijs om te zeggen dat perry vooruit gaat (letterlijk en figuurlijk) hij kon vorige week alleen maar vallen .Hij kon het dus niet verbergen hoe hard hij ook zou proberen.
ik besef me nu wel hoe snel het slechter (en snel beter) kan gaan met een parkiet.
dus de volgende keer dat ik zie dat er iets mis is ga ik naar de vogelarts.

bedankt voor al jullie hulp en meningen, ik heb echt veel aan dit forum gehad, nu nog steeds trouwens!!!