Instanties die op moeten komen voor dieren

Gestart door marij, maart 05, 2010, 20:40:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marij

Hallo, ik heb misschien een idee voor een discussie topic.
wat vinden jullie ervan dat de instanties die op horen te komen voor de belangen van dieren die niet doen als b.v. de vogel niet is geringd (zoals in mijn geval mat de 6 grasjes uit de schuur) maar ook dus voor b.v. de hond of kat die niet gechipt is. Ik vind dat ook deze dieren rechten hebben en niet aan hun lot overgelaten moeten worden en waarom kan een dierenarts geen melding maken bij b.v. het landelijke meldpunt van de inspectie van de dierenbescherming. Graag jullie mening hierover of jullie dit een goed onderwerp vinden.

Gr. Marij.

Moppers

Citeerwaarom kan een dierenarts geen melding maken bij b.v. het landelijke meldpunt van de inspectie van de dierenbescherming
Dat kan een dierenarts wel degelijk. Als er bijvoorbeeld een dier bij hem/haar in de praktijk komt waarbij het vermoeden ontstaat dat er sprake is van mishandeling of verwaarlozing.
Maar niet namens iemand anders. Wat de parkieten die je gevonden hebt betreft, daar kan een dierenarts geen melding van maken aangezien hij niet de echte melder is. 'Van horen zeggen' meldingen worden niet aangenomen.

De Gemeente is verantwoordelijk voor de gevonden huisdieren binnen die gemeente. Zij dient zorg te dragen voor het ophalen ervan en het 'bewaren' voor een termijn van twee weken. Wat de wet betreft worden gevonden dieren gezien als gevonden voorwerpen en de gemeente dient er ook op die manier naar te handelen.
Een gemeente kan deze zogenaamde zorgplicht uitbesteden aan bijvoorbeeld een dierenambulance (voor het ophalen) en een asiel (voor de opvang). Veel gemeentes hebben dan ook contracten met dergelijke instanties en betalen een vergoeding voor het overnemen van de uitvoering van de zorgplicht.

Wat is er bij jou precies misgegaan naar jouw mening? Met wie heb je contact opgenomen en wat was de reactie?