Kruipertjes, wat vraagjes!

Gestart door RicoBella, maart 05, 2010, 20:34:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RicoBella

Zoals misschien bekend is had ik een onwijs lief kruipertje! :-* Ik was toen ik hem kocht niet op de hoogte van zijn 'toestand' maar er bleken al snel dingen niet te kloppen. Ik was met een vraag naar de betreffende dierenwinkel gegaan wat dit nou kon zijn. Ik kreeg hier geen antwoord op en dit vond ik toch best wel slecht (zeker nu ik weet wat het wel is!). Ook na zoeken op internet ben ik op een rare manier er ook nooit achter gekomen dat dit het gevreesde virus zou zijn! Hij was gezond, maar kon gewoon niet vliegen, dus ik dacht dat ie misschien gewoon een mislukkelingetje was. In ieder geval. Mijn eerste vraag: Mijn vogeltje had ik in de zomermaanden ook veel bij ons in de tuin staan als wij buiten zaten, ook maakte ik de kooi vaak buiten schoon. Nou hebben wij ook een enorme mussen-populatie die ruimschoots van onze zaadjes genieten.. ;) Achteraf denk ik: kon dit ook besmettelijk zijn voor de mussen en andere vogels? Het klinkt misschien heel onverantwoordelijk, maar als je dingen niet weet.... :( Dit zou wel heel sneu zijn namelijk!
Dan mijn tweede vraag.. Ik heb al wat gezocht in de verschillende topics, en voordat ik misschien wat boze reacties krijg over dat ik een ziek vogeltje wil aanschaffen, wil ik het toch even uitleggen. Mijn vorige vogeltje was "perongeluk" een kruipertje. Nou zit ik bij de aanschaf van een nieuw vogeltje sterk te denken om weer een kruipertje op te zoeken. Om de redenen dat ik gewoon heel erg veel dankbare dagen met dit beestje heb gehad, omdat deze beestjes ook uit een ei komen en ik ze met alle plezier een liefdevol thuis wil bieden, en om de praktische reden dat ik ongeveer mijn hele huis en speeltjes e.d. "kruiper-proof" heb gemaakt voor mijn eerdere vogelvriendje.. :) Natuurlijk wil ik deze verkeerde fokkerij niet stimuleren, maar ik hoop toch dat er mensen zijn onder jullie die mijn eventuele keuze begrijpen!
Ik kan alleen nergens precies vinden of deze beestjes ook een normale levensverwachting hebben (dat ze over het algemeen vatbaarder zijn voor ziekten ligt voor de hand) Omdat mijn vorige vogeltje ook pas 3,5 was, zit ik er nog steeds mee dat ik niet precies weet wat hij gehad heeft. Natuurlijk wil ik ook gewoon weten wat deze ziekte nou precies inhoud voor het beestje zelf! Op de site staat goede informatie, maar niet helemaal wat ik zocht.

Dit was een lang verhaal, maar hoop dat mensen mij kunnen helpen! Zeg gerust hoe je erover denkt, ook als je denkt dat het niet zo'n verstandige keuze is. Alle informatie is welkom :)

*over het 'normale' doen en laten van een kruiper weet ik trouwens inmiddels genoeg... :)

Liefs, RicoBella :D

Wouter

Ik snap je helemaal. Als je een parkietje met kruipersziekte haalt, betaal er dan niets voor. Je koopt immers een ziek dier en het is niet de bedoeling dat het kweken met zieke dieren gestimuleerd wordt.

Ik weet alleen dat kruipersziekte voor jonge parkieten dodelijk kan zijn, en dat het de lever ernstig aantast.
Ik heb trouwens nog nooit gehoord van kruipersziekte bij tuinvogels.

Moppers

Ik ben het eens met Wouter: mocht je een kruipertje bij een dierenwinkel of kweker vandaan halen, betaal er dan niets voor.
Het adopteren van een kruipertje uit een asiel is natuurlijk iets anders, het bedrag dat je dan betaalt is geen koopsom maar een soort vergoeding voor de gemaakte kosten voor het tijdelijk opvangen van het dier.
Ik zie in je profiel dat je in Winschoten woont. In het Noorden zit ook Vogelopvang Lovebird (http://members.chello.nl/b.steens/). Ik weet dat zij zo nu en dan ook kruipertjes heeft zitten, misschien een ideetje voor je.

Voor zover ik weet is er niet bekend of kruipertjes die niet in de eerste weken overlijden een andere levensverwachting hebben. Daar is tot nu toe nog geen onderzoek naar gedaan (of dat is wel gedaan maar heb ik niet kunnen vinden). Mijn eerste kruipertje is een jaar of 2,5 geworden. Als ze niet ziek was geworden, was ze misschien ouder geworden, maar misschien was ze wel ziek geworden omdat ze een zwakker gestel heeft ivm de kruipersziekte. Een 'de kip of het ei' kwestie.

Wat de wilde vogels betreft, ik vermoed dat die geen gevaar lopen, maar zeker weten doe ik het niet.

RicoBella

Bedankt voor jullie reacties! Inderdaad is de levensverwachting moeilijk te vinden. Mijn kruipertje is 3,5 geworden. Ik wil gewoon voor zo'n beestje dan weten wat ik verwachten kan qua verloop van de ziekte eventueel. Het probleem is echter ook dat er bij mij in de buurt niet echt een vogelarts zit (wel een dierenarts, maar die behandelden geen vogels). Ik kan het nu wel eens weer vragen, het is al een poosje geleden. Maar dit vind ik echt belachelijk! En ik twijfel dan toch, een kruiper heeft wel "speciale" zorg nodig, dus eigenlijk wil ik dan eens in de zoveel tijd es met het beestje naar de VA (wat ik dus met mijn kruipertje niet kon ???). Moeilijk moeilijk.. bedankt in elk geval voor de informatie!
Zijn er meer mensen die hier wat van weten?