vraag over chippen

Gestart door missmaxdona, februari 28, 2010, 17:14:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

missmaxdona

 ;D  hallo
ik ben dona ik ben nieuw op dit forum
ik krijg een parkietje en ik heb al een kooi en speeltjes enz. mijn vraag is is de kleur lila/paars zeldzaam en nog een vraagje kan je ook een vogel laten chippen?

Topic titel gewijzigd.
gr pf


Parkieten-Freak

Een grasparkiet chippen?
In theorie zal het wel mogelijk zijn maar het wordt weinig gedaan.


Missygirl

Is het dan niet verplicht? ???

Parkieten-Freak

Geef mij één goede reden waarom je verplicht een grasparkiet zou moeten chippen?


lovesbudgies

Hoi Dona,

welkom op het forum.
Nee, de kleur violet is niet heel zeldzaam.  ;)
Al komt het wel minder voor dan blauw of groen.

Je kan een parkietje laten chippen, al zal je een vogelarts moeten vinden die dat aandurft.
Het kost 40 á 50 euro.
Het nadeel is dat grasparkieten vrijwel nooit gechipt worden, dus als een weggevlogen parkietje gevonden wordt, hij niet gecontroleerd zal worden op een chip.

Chippen is voor geen enkel dier verplicht.

Kleintjes

Citaat van: lovesbudgies op februari 28, 2010, 21:59:58

Chippen is voor geen enkel dier verplicht.


Even 'n kleine correctie en aanvulling wat vetreft chippen: (citaat van de website LICG.nl)

Ben ik verplicht mijn dier te laten chippen?
Voor landbouwhuisdieren en veel soorten hobbydieren geldt een verplichte identificatie en registratie. Deze dieren worden meestal niet gechipt, maar dragen zogenaamde oormerken. Denk hierbij aan de gele labels aan de oren van bijvoorbeeld koeien, varkens en schapen. Voor paarden is het verplicht uw dier te laten identificeren en registreren. Voor honden, katten en fretten geldt een identificatieverplichting als u met ze naar het buitenland wilt reizen. In het buitenland zijn soms zowel een chip als tatoeage toegestaan ter identificatie, maar in sommige landen is een chip verplicht. Om Nederland binnen te komen met een hond, kat of fret is een goed leesbare tatoeage in plaats van een chip nu ook nog toegestaan als identificatiemiddel. Het ministerie van LNV heeft aangekondigd dat in 2011 ieder hond in Nederland verplicht moet kunnen worden geïdentificeerd en geregistreerd moet zijn.


On topic: Normaal worden grasparkieten en andere vogels niet gechipt. Zoals als Lovesbudgies al zei, de kans dat er naar 'n chip gekeken wordt is dat ook nul. Helaas eigenlijk.. want veel dakloze parkietjes / vogels konden dan weer met hun baasje herinenigd worden.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

lovesbudgies

Dus, als ik het goed lees, is chippen voor geen enkel dier verplicht. Alleen identificatie en registratie, hoe je dat wilt doen, mag je zelf weten. Toch?

Smikkelparkiet

Wooow tattoo's?  :)
Doet u mij maar dan maar een pootring, maar wel een mooie he!  :P

lovesbudgies

Tsss mietje, mijn Angie heeft anders mooi "I love Mom" onder haar vleugel staan.

Gouden ring zeker? Leuk idee voor je verjaardag!  8)

Moppers

Ik weet dat paarden (en pony's) voorzien moeten zijn van ofwel een tatoeage, of een chip. Ik weet niet of ik het me goed herinner, maar was tatoeren inmiddels niet verboden? Dan zouden alle 'nieuwe' paarden en pony's dus verplicht een chip moeten krijgen.

Kleintjes

Citaat van: Moppers op maart 01, 2010, 11:13:12
Ik weet dat paarden (en pony's) voorzien moeten zijn van ofwel een tatoeage, of een chip. Ik weet niet of ik het me goed herinner, maar was tatoeren inmiddels niet verboden? Dan zouden alle 'nieuwe' paarden en pony's dus verplicht een chip moeten krijgen.

Even 'n aanvulling op jouw vraag Moppersje:

Zo ver ik weet worden alleen stamboek Friezen nog wel eens getattoeerd. Normaal gesproken worden alle paarden en ponies gechipt. Bij de chip zit 'n sticker die meteen in 't paspoort / inentingsboekje geplakt wordt. Ze worden dan ook direct geregistreerd bij de NDG (dacht de NDG, niet 100% zeker). Ikzelf heb 3 paarden gehad die alle 3 gechipt werden. Alleen de laatste had 'n paspoort omdat ik met hem de sport in wilde, dan is 't paspoort verplicht (ook met evt wedstrijden in 't buitenland). Bij de andere 2 zat de chip-sticker in 't inentingsboekje.

Tegenwoordig is 't zo dat de meeste (huis)dieren 'n Europees paspoort hebben, dit is 'n blauw boekje waar de inentingen e.d. in komen te staan.

Lijkt me niet echt zinvol om 't grasparkiet te gaan chippen hihi. Laat staan 'n parkietje te tattoeeren LOL! Zou wel stoer staan bij sommige (Toch Smokkel?)
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

fullmetalgirl

bij ons moesten ook alle paarden gechipt worden,

maar bij vogels is chippen niet verplicht.
identificatie / paspoorten etc is onmogelijk bij te houden van vogels..
chippen is voor parkietje dus absoluut niet nodig en onnoodzakelijk rissicovol en onkosten :)

papegaaien worden wel eens af en toe gechipt zo ver ik weet.