Hoelang duurt ong. rui?

Gestart door marij, februari 26, 2010, 10:33:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marij

Hallo ik heb een vraag. Ik heb de 6 grasjes uit de schuur. Ze zijn nu ontzettend in de rui, dat snap ik ook wel(schrik, stres, en van de kou naar de warmte) maar hoe lang duurt dat ongeveer?

Gr. Marij.

pbos

Als ze goed in de rui zijn, kan dat volgens mij wel zes weken duren! Als ze alleen kleine veertjes laten vallen, kan het maar zo zijn dat het over twee of drie weken weer voorbij is! Mijn vogeltjes hebben ook wisselende ruien, om het maar zo te zeggen, de ene keer duurt het langer en de andere keer is het alleen twee weekjes donsveertjes opzuigen in huis!

Groetjes Peter

lovesbudgies

Het kan bij jou parkietjes ook wat langer duren, Marij. Omdat ze wat slechter in conditie zijn.
Ze zijn nu in de rui omdat ze, zoals je al zegt, vanuit de kou komen. Ik denk ook dat ze niet in een 'echte' rui zijn, met slagpennen wisselen, maar dat ze gewoon hun winterjasje uittrekken, dus de donsveren verliezen, klopt dat? Dat zou mooi zijn, want dat kost minder energie.
Overleg eventueel even met de dierenarts voor wat extra ei-voer of vitaminen om ze wat te helpen.

Als de stekeltjes op hun koppie minder worden, of heel lang zijn, dan komen ze tegen het einde van de rui.

marij

Hallo, ze veliezen ook de wat langere veren, ze zijnzo erg in de rui ik stofzuig daar wel een paar keer per dag er met de kruimeldief stofzuig. Ik zal morgen even met de dierenarts overleggen wat ik het beste kan doen, bedankt voor je reactie.

Fr. Marij.

NickyRose

Je kan ze ook wat ruihulp geven en extra krachtvoer. ;)



Diergeneesmiddel voor langdurig ruiende kooi- en volièrevogel. Ook in gevallen van lusteloosheid, onvoldoende zang



Quikon Biotine

'De optimale ruivitamine'.
Quikon biotine zorgt voor een optimale bevedering.



Quikon Zeealgenmeel

Aanvullende voeding voor vogels. Verpakking 500 gram



Versterkt op een natuurlijke wijze de melanine/ pigment (rood, bruin, zwart) bij vogels.

Zeealgen hebben een active werking op de  stofwisseling en de bevedering.

marij

Hallo, net de d.a. aan de telefoon gehad, hij besteld speciaal voer waar extra vitaminen e.d. in zit omdat de grasjes op dit moment nog aan het aansterken zijn en de rui op dit moment te veel van ze vergt.
Als het goed is heeft hij dit woensdag binnen.

Gr Marij.

tweety27

#6
Hallo Peter, die van mij zijn in de rui, er liggen kleine veertjes (zeg maar pluisjes) overal, mogen ze dan wel losvliegen als ze in de rui zijn?
En hoe vaak mogen ze losvliegen, en kan ik het beter 's avonds als het donker is doen? En mogen de ramen ook open voor een lekker fris windje door de kamer heen te laten waaien? Maar dan laat ik ze niet los.

Gr. tweety27

Heee, ik miste wat leestekens! Graag met komma's, punten en hoofdletters volgende keer want je berichtje was zo bijna niet te lezen.
Gr. Lovesbudgies


pbos

Tijdens de rui kun je de parkietjes gewoon laten vliegen. Mss dat ze iets minder actief zijn, maar het kan wel! Een lekker fris windje door de kamer moet je voor oppassen. Ze moeten niet op de tocht zitten! Succes ermee...